قطعات خودرو

تولید موتور جدید، زیان خودروسازان را بیشتر می‌کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، زیان‌دهی خودروسازان و عدم رضایت مردم از کیفیت و کمبود عرضه خودروهای داخلی، بحثی است که در صنعت خودروسازی کشور همچنان ادامه دارد. چندی پیش اعلام شد صنعت خودروسازی کشور تنها محدود به سه مدل موتور است. صنعت خودروسازی ایران فقط ۳ نوع موتور پراید، سمند و ۲۰۶ وجود دارد و خودروسازان با این سه پیشرانه محصولات به اصطلاح جدید را تولید می‌کنند. البته خودروهایی که با موتور مشابه تولید می‌شوند، در بخش طراحی داخلی نیز با مشکل مواجه بوده و از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

تا کنون نیز صنعت صنعت خودروسازی کشور به دلیل قرار گرفتن در وضعیت زیان‌دهی، اقدامی به تولید و طراحی موتوری جدید نکرده بود.

اما امروز محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا از دستاوردها و پروژه‌های این شرکت سخن گفت.

مدیرعامل سایپا اعلام کرد: طی جلسه‌ای که با مدیران ارشد مگاموتور داشتیم، به توافق رسیدیم با ارائه برنامه زمان‌بندی ازسوی مگاموتور، از شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۲ تا پایان سال بعد چهار موتور جدید را روی محصولات گروه سایپا به بازار عرضه کنیم.

تولید چهار مدل موتور زیان آور است؟

با توجه به تیراژ تولید پایین این خودروسازی، تولید و عرضه چهار مدل موتور جدید منطقی است؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: صنعت خودرو در تکاپویی است که زیان آن در آینده مشاهده می‌شود. خودروسازان به صورت دائم از توسعه، نوآوری و عرضه محصولات جدید صحبت می‌کنند.

او افزود: اما در رابطه با بحث موتور جدید باید به این نکته اشاره کرد که کیفیت موتورهای موجود خوب نیست. برای مثال، خودروی شاهین از طراحی مناسبی برخوردار است. اما کیفیت موتور مناسب نیست.

این کارشناس گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که با تولید و عرضه چهار مدل موتور جدید ممکن است زیان‌آور باشد. تولید خودروسازان به یک میلیون دستگاه نیز نرسیده است. اما هفت الی هشت مدل موتور وجود دارد. تنوع موتور، هزینه نهایی محصولات را افزایش و نیز، کیفیت را کاهش می‌دهد. با این شرایط، ساخت موتور جدید به این زیان‌دهی می‌افزاید.

کاکایی ادامه داد: اگر سایپا چهار موتور جدید تولید و عرضه کند، مشکلاتی در میان است. موتور ملی ایران، یا همان EF7 که سطح کیفی مناسبی نیز دارد، همچنان به مرحله تجاری شدن نرسیده است و تیراژ کمی دارد. نکته قابل توجه این است که پس از تولید هر موتور، باید به‌روز شود. برای حفظ یک فناوری باید خرج شود. در نتیجه قیمت تمام شده بالا می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: علت قیمت بالای موتور و حتی خود خودرو در ایران، استفاده سه مدل مختلف ECU، یا همان سنسور در یک موتور است. این اقدام خودروسازان هزینه تولید و همچنین، هزینه بهره‌وری را نیز افزایش می‌دهد. البته کیفیت موتور نیز با این اقدام کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: البته ممکن است منظور مدیرعامل سایپا همکاری بین ایران‌خودرو و سایپا نیز باشد. ایران‌خودرو چهار موتور جدید دارد که متناسب محصولات سایپا نیز هست. با همکاری ایران خودرو و سایپا تیراژ آن موتورها افزایش و در نهایت، قیمت تمام شده محصولات خودروسازان کاهش می‌یابد.

ایران‌خودرو توان تولید موتور برای سایپا را دارد؟

با توجه به اینکه ایران‌خودرو در وضعیت زیان‌دهی قرار دارد و همچنین تا مدتی پیش میزان تولید خودروهای ناقص بالا بود، آیا این شرکت می‌تواند در تیراژ بالا به سایپا موتور بدهد؟

کاکایی توضیح داد: زیان‌دهی به دلیل قیمت‌گذاری نادرست است. در وضعیت زیان‌دهی نیز هرگونه اقدامی مانند افزایش تولید و تولید موتور جدید صحیح نیست. اما در رابطه توان این شرکت خودروسازی باید توجه کرد که ایران خودرو توان طراحی و تولید نسبتا بالایی دارد. با وجود محدودیت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، اما این همکاری نتیجه مثبت و منطقی خواهد داشت. این اقدام میزان زیان‌دهی را کاهش می‌دهد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است