قطعات خودرو

خاموشی‌ها به کشور ۲ میلیارد دلار لطمه وارد می‌کند

محمد ملاکی عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در گفت و گو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خاموشی‌های اخیر برق و تأثیرگذاری آن بر زندگی مردم اظهار کرد: با روندی که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در صنعت برق داشته است، انتظار می‌رفت این خاموشی‌ها از سال گذشته اتفاق می‌افتاد، اما به دلیل بارش‌های استثنایی که در یکی دو سال گذشته در کشور صورت گرفت، نیروگاه‌های برق‌آبی توانستند با ظرفیت کامل برق تولیدی خود را وارد شبکه کنند و به همین دلیل تابستان سال گذشته با کمبود جدی مواجه نشدیم.

او در ادامه با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در این صنعت به‌ویژه در بخش تولید برق، افزود: در برنامه ششم توسعه قرار بود سالی ۵ هزار مگاوات به ظرفیت‌های موجود اضافه شود و در مجموع طی این برنامه ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث و وارد مدار شود. در حالی که تاکنون که در سال پایانی برنامه ششم قرار داریم، کمتر از ۵۰ درصد این برنامه محقق شده؛ یعنی حدود ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید از شروع برنامه تاکنون وارد مدار تولید شده است.

این عضو سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در بخش دیگری از صحبت‌های خود، هزینه خاموشی را برای کشور بسیار سنگین‌تر از هزینه تأمین برق دانست و گفت: با استناد به مطالعاتی که حدود ۲۰ سال قبل انجام شده بود، در ایران هر کیلووات‌ ساعت خاموشی ۲ دلار هزینه برای اقتصاد کشور در پی داشته که با فرض ۵ هزار مگاوات خاموشی در ۵ ساعت از روز و در ۵ روز کاری هفته، مجموعا ۱۲۵ میلیون کیلووات‌ساعت خاموشی اعمال می‌شود که این میزان، ۲۵۰ میلیون دلار زیان را هر هفته برای اقتصاد کشور سبب شده است؛ بنابراین در ۲ ماه یا ۸ هفته خاموشی در تابستان هر سال، ۲ میلیارد دلار لطمه به اقتصاد کشور وارد می‌شود که معادل سرمایه گذاری برای احداث ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی است. این در حالی است که با گذشت دو دهه از آن زمان، هزینه مذکور در شرایط امروز، به ازای هر کیلووات ساعت خاموشی بی‌شک به بیش از ۲ دلار رسیده است.

او در این‌ باره افزود: این ارقام صرفاً از منظر زیان اقتصادی است، در حالی که خاموشی‌ها تبعات منفی اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی نیز در پی خواهد داشت و از سوی دیگر، تلاش‌های شبانه‌روزی نیرو‌های زحمت‌کش صنعت برق را کم‌رنگ می‌کند و موجب شرمندگی آن‌ها خواهد شد.

ملاکی در ادامه به ارائه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای برون‌رفت از شرایط موجود پرداخت و تصریح کرد: اینکه ۵ الی ۶ هزار مگاوات خاموشی به صنایع داده شود، روش مطلوبی نیست. برای کوتاه‌مدت شناسایی واحد‌های غیرفعال تولید پراکنده (DG) که حدود ۶۰۰ مگاوات توان تولید برق دارند و راه‌اندازی آن‌ها و نیز استفاده از ظرفیت‌های تولید برق اضطراری صنایع، می‌تواند تا حدی به تأمین برق و کاهش خاموشی‌ها کمک کند.

ملاکی راه حل بلندمدت را افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق به منظور احداث نیروگاه‌های جدید، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و افزایش واحد‌های تجدیدپذیر برشمرد و افزود: نمی‌توان در طول سال به تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی و بادی متکی بود، زیرا تولید برق آن‌ها بستگی به شرایط آب و هوا دارد.

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر وزارت نیرو بیشتر متمرکز بر مدیریت تقاضا بوده و بر این اساس سیاست‌گذاری کرده است، بخشی از کمبود تولید در شرایط فعلی را ناشی از این رویکرد و کم‌توجهی به افزایش ظرفیت‌های تولید برق دانست.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *