قطعات خودرو

خبر رونمایی از خودرو سوپر اسپرت تقلبی طالبان در قطر هم تقلبی بود

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، اخیرا اخبار و تصاویر یک خودرو سوپر اسپورت افغانی در فضای مجازی حسابی نظر عموم را به خود جلب کرده است. بر اساس این اخبار، افغانستان خودرو سوپر اسپورتی تولید کرده و آن را در نمایشگاه قطر به نمایش گذاشته است؛ اما متاسفانه این خبر کاملا فیک بوده و این خودرو به‌علت بزرگنمایی در فضای مجازی تا به این اندازه شهرت یافته است.

 

اما ماهیت این خودرو چیست و چرا اینقدر شهرت یافته است؟

مادا ۹ خودرو سوپر اسپورت طالبان توسط یک جوان به‌نام محمدرضا احمدی طراحی و ساخته شده است؛ محمدرضا احمدی تحصیلات عالی را در ایران گذرانده و با همکاری یک تیم ۳۰ نفره از طراحان و مهندسان افغان، توانسته نسخه اولیه مادا ۹ را طراحی کند.

طراحی و ساخت مادا ۹ در مرکز نوآوری آموزشی و فنی و حرفه‌ای افغانستان ۵ سال به‌طول انجامیده و شرکت انتاپ توسعه‌دهنده روند ساخت این ماشین در این مرکز بوده است.

خودرو سوپر اسپورت طالبان

طبق گفته طراحان و توسعه دهندگان، مادا ۹ قرار است در نمایشگاه قطر در معرض دید عموم قرار بگیرد. وجود چنین ادعایی برای یک شرکت کوچک بسیار بلندپروازی است؛ به‌خصوص آن‌که قرار است نمایشگاه امسال قطر جنبه خاص و ویژه‌ای داشته باشد؛ چرا که نمایشگاه مهم ژنو قرار است امسال در کشور قطر برگزار شود و به‌نوعی امسال شاهد نمایشگاه ژنو قطر هستیم.

 

اما از دو جهت خبر رونمایی از خودرو سوپر اسپرت طالبان در نمایشگاه قطر جعلی است:

اول آن‌که ویدیوی به‌نمایش گذاشته شده از این خودرو مربوط به بوگاتی شیرون بوده و اصلا خودروی مادا نیست؛ البته کیفیت پایین و نورپردازی خاص صحنه نمایش سبب دامنه‌زنی به شایعات فضای مجازی شده است.

دوما تا برگزاری نمایشگاه قطر حدود یک ماه فاصله داریم. چگونه می‌شود خودرویی در نمایشگاهی که هنوز برگذار نشده است رونمایی شده باشد؟

 

برسی ماهیت خودروی مادا ۹ افغانستانی

مادا ۹ یک خودروی شبیه‌سازی شده است. این خودرو که توسط تعدادی جوان طراح ساخته شده است، محصولی خاص و دست‌ساز محسوب می‌شود.

این خودرو حتی برای قسمت پیشرانه از یک موتور قدیمی تویوتا کرولا 1.8 لیتری با توان تولید 130 اسب بخار بهره می‌برد که قدرت تولیدی از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. استفاده از این موتور اقتصادی و تاریخ مصرف گذشته برای ماشینی با این سبک طراحی، کاملا ناکارآمد است؛ چه برسد به رقابت با خودروهای سوپراسپورت اروپایی.

 

اگر از نزدیک و به‌دقت به طراحی مادا ۹ نگاه کنید شاهد ناپختگی‌های زیادی در طراحی آن خواهید شد؛ به‌گونه‌ای که مهندسان افغانی به‌غیر از خم کردن چند ورق و کنار هم قرار دادن آن‌ها کار دیگری انجام نداده‌اند.

مادا ۹ قرار است تمام طول کشور افغانستان را سفر کند و از هر شهر و روستایی که عبور می‌کند نمادی از امید برای پیشرفت صنعت این کشور باشد.

در کشور ما نیز مهندسان و طراحان این‌چنینی زیادی وجود دارند. حتی خودروهای تولید شده توسط مهندسان بومی از کیفیت بهتری نیز برخوردارند؛ اما هیچ‌گاه تلاش‌های آن‌ها به این گستردگی دیده نشده است.

 

برای مثال، یک جوان ایرانی توانسته تا این حد، یک نمونه فراری رپلیکا را شبیه‌سازی کند که به‌شدت به نمونه اصلی آن شباهت دارد.

 

خودرو سوپر اسپورت طالبان

یا این علاقه‌مند ایرانی که به‌تنهایی و فقط با استفاده از امکانات محدود یک کارگاه در حال کپی کردن طراحی بوگاتی شیرون است.

خودرو سوپر اسپورت طالبان

در نهایت، محمدرضا احمدی طراح و مهندس خودروی سوپر اسپورت مادا، هدف از تولید این نسخه را جلب توجه سرمایه برای تولید نسخه بهبود یافته آن دانست که در صورت موفقیت این خودرو با مشخصات بالاتری تولید خواهد شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *