قطعات خودرو

خودروسازان عامل آلودگی هوای تهران| بنزین توزیعی در تهران یورو ۳ و یورو ۴ است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  بازار ، فخاری استاندار تهران با بیان اینکه آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در موتور و کیفیت پایین خودروهاست، گفت: کیفیت بنزین توزیع شده در پایتخت یورو ۳ و یورو ۴ است.

با نزدیک شدن به تابستان و افزایش سفرها نگرانی ها نسبت به افت کیفیت بنزین هم بیشتر شده است. در حالی متوسط تولید بنزین در کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است که شرکت پخش و پالایش در آخرین گزارش خود متوسط مقدار مصرف در سال جاری را ۱۱۰ میلیون لیتر اعلام کرده بود.

اما داستان ناترازی بنزین به همین کسری ۵ میلیون لیتری محدود نمی شود و شروع سفرها احتمال می رود به بالای ۲۰ میلیون لیتر هم برسد. دولت حالا برای جبران نا ترازی چاره ای جز واردات بنزین یا افزایش تولید ندارد. البته علی اکبر نژاد علی رییس شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با بازار هر گونه واردات بنزین به کشور را رد کرده است. با این اوصاف می توان گفت که تمام نیاز کشور از محل تولیدات داخلی تامین می شود. کارشناسان محیط زیست مدعی اند که دولت برای تامین سوخت کشور، کیفیت را فدای کمیت کرده است.

همین چند وقت پیش بود که رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست اعلام کرد که ۶۲ درصد بنزین کشور مطابق با استاندارد آلایندگی نیست. اما مسئولین وزارت همواره نفت این ادعا را قبول نداشته و مدعی اند که تمامی سوخت توزیعی در کلان شهرهای کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ است.

در این میان علیرضا فخاری استاندار تهران در حالی که مقصر اصلی آلودگی هوای تهران را تلویحا کیفیت پایین خودروها می داند، به بازار گفت که تمامی بنزین توزیع شده در تهران یورو ۳ و یورو ۴ است. علیرضا فخاری استاندار تهران همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با بازار درباره احداث جایگاه های سوخت کوچک مقیاس هم صحبت هایی داشته که در ادامه می خوانید:

تمام بنزینی که در تهران توزیع می شود یورو ۴ و یورو ۳ است. مشکلاتی که در آب و هوای تهران رخ می دهد و آلایندگی بالایی که در برخی از روزها شاهد آن هستیم ناشی از احتراق ناقص سوخت در موتور خودروهاست که ناشی از نوع تولید و کیفیت وسایل نقلیه و قطعات مصرفی در آنهاست

*مسئولین سازمان محیط زیست به تازگی مدعی شده اند که ۶۲ درصد بنزین توزیع شده در کشور غیر استاندارد است. این ادعا تا چه اندازه درست است؟

به نظر می رسد آنچه شایعه شده درست نیست. این یک سوال تخصصی بوده و پاسخ آن هم باید تخصصی باشد. تمام بنزینی که در تهران توزیع می شود یورو ۴ و یورو ۳ است. در واقع کیفیت بنزینمان خوب است. مشکلاتی که در آب و هوای تهران رخ می دهد و آلایندگی بالایی که در برخی از روزها شاهد آن هستیم ناشی از احتراق ناقص سوخت در موتور خودروهاست که ناشی از نوع تولید و کیفیت وسایل نقلیه و قطعات مصرفی در آنهاست.

*یعنی شما خودرو سازان را مقصر می دانید؟

خودروساز ها در آلودگی هوا نقش بیشتری دارند.

*هم اکنون بسیاری از دارندگان خودرو در پایتخت ناچار هستند که برای سوخت گیری مسافت زیادی را طی کنند. برای حل این معضل قرار بود که احداث جایگاه های تک تلمبه ای در دستور کار شرکت پخش و پالایش قرار گیرد. فکر می کنید که این تصمیم تا چه اندازه می تواند مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد را رفع کند؟

نباید فراموش کرد که عنصر زمین یکی از فاکتورهای اصلی در سرمایه گذاری ها محسوب می شود. با توجه به قیمت بالای زمین در تهران میل سرمایه گذاری در پروژه های که به اراضی بزرگی نیاز دارد، محدود شده است. به همین دلیل تنها راه کار افزایش سطح دسترسی مردم به پمپ بنزین ها ایجاد جایگاه های سوخت کوچک مقیاس و تک تلمبه ای است. همچنین با این کار ضمن ایجاد اشتغال می تواند سرعت خدمات رسانی افزایش دهد. از طرفی محدودیت های قانونی که گرفتن مجوز ها دارد را رفع می شود. به همین دلیل شورای شهر تصویب کرد ۱۱۰ جایگاه های سوخت کوچک مقیاس در تهران راه اندازی شود.

*اما بر اساس آنچه برخی از اعضای شورای شهر و مسئولین شهرداری اعلام کرده گویا وزارت نفت همکاری لازم را در این خصوص نداشته است. این ادعا درست است؟

وزارت نفت هیچ محدودیتی ندارد. به نظر من بخش خصوصی اعتماد و اطمینان لازم را برای سرمایه گذاری در این بخش ندارد که امیدوارم در یک تعامل دو جانبه این مشکل حل شود.

*احداث این جایگاه ها تا چه اندازه می تواند نحوه سوخت رسانی در تهران را حل کند؟

صف پمپ بنزین همیشه طولانی است و با ایجاد این جایگاه صف کوتاه می شود. دسترسی شهروندان به جایگاه ها راحت تر می شود و همین امر ترافیک را کم می کنند چرا که دیگر مردم نیاز نیست مسافت طولانی را برای رسیدن به پمپ بنزین طی کنند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است