در سال ۲۰۲۰، چانگ کنترل گروه هیوندای موتور، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خانوادگی کره، را پس از پدرش چونگ مونگ-کو به دست گرفت. سال گذشته، هیوندای با فروش ۸۵/ ۶میلیون دستگاه خودرو، پس از تویوتا موتور و فولکس واگن، سومین گروه خودروسازی بزرگ جهان شد. این شرکت که اکنون سومین فروشنده بزرگ خودروهای برقی در آمریکاست، چشم به جایگاه تسلا دوخته است. مایکل اوبراین، معاون سابق هیوندای، در این زمینه به موفقیت عظیم تسلا با مدل ۳ اشاره دارد که نشان می‌دهد بازار خودروهای برقی بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد. به این ترتیب شرکت‌های هیوندای و کیا را به واکنش سریع‌تری وا داشته است.

هیوندای و کیا با جذب طراحان سرشناس از دیگر خودروسازان، از جمله برندهای لوکس آلمانی، خود را به خانه طراحان برتر تبدیل کرده‌اند. آنها در تلاش هستند که به چهره خودروهای خود رنگ مدرنیته و خلاقیت ببخشند. هیوندای و کیا بخشی از هلدینگ بزرگی هستند که صاحب کارخانه‌های فولاد، کارخانه‌های کشتی‌سازی و شرکت‌های ساختمانی است. به همین دلیل این شرکت تا حد زیادی تحت کنترل خانواده چانگ است که از طریق سهم بالا در شرکت خودروسازی و سایر شرکت‌های وابسته اعمال قدرت می‌کنند.

تاریخچه خودروی کره

شرکت هیوندای از ۱۹۶۷، زمانی که کشور هنوز درگیر شرایط دشوار پس از جنگ کره بود، شروع به کار در تجارت خودرو کرد و در ابتدا به صورت قراردادی برای شرکت فورد اقدام به تولید خودرو کرد. شرکت کیا از ۱۹۴۴ به عنوان تولید‌کننده قطعات فلزی و دوچرخه شروع به کار کرده بود و طی دهه بعدی تحت لیسانس هوندا به تولید ‌پرداخت. هیوندای در ۱۹۸۶ وارد بازار خودروی آمریکا شد و به دنبال آن کیا در ۱۹۹۳ وارد این بازار شد. هر دو برندهای اقتصادی بودند که مدل‌‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را عرضه می‌کردند. هنگامی که پدر چانگ در ۱۹۹۶ مسوولیت شرکت هیوندای را بر عهده گرفت، حل مشکلات کیفی را در اولویت قرار داد و خط تولید را بازسازی کرد. مدیران سابق هیوندای و کیا پذیرفته‌اند که با وجود درخواست‌های مدیران دولتی، این شرکت‌ها در واکنش به رونق خودروهای شاسی‌بلند در آمریکا، کند ظاهر شدند. در طی سالیان کارخانه‌های آنها در آمریکا به اندازه کافی توسعه نیافتند و همین امر سبب شد زمانی که تقاضا برای مدل‌های محبوبی مانند هیوندای سانتافه و توسان افزایش یافت، برای پاسخ به نیاز بازار دچار چالش شوند.

یکی دیگر از مشکلاتی که دامن‌گیر شرکت‌های کره‌ای در این سال‌ها شده بود‌، افزایش دزدی خودرو به دنبال چالشی در رسانه‌های اجتماعی بود که برخی مدل‌های هیوندای و کیا به عنوان خودروهایی که به راحتی مورد سرقت قرار می‌گیرند، معرفی شده بودند. در ادامه چندین ایالت و شرکت‌ بیمه‌ای از هیوندای و کیا به خاطر موج فراگیر سرقت‌ها شکایت کردند. در نهایت هیوندای و کیا توافق کردند غرامت ۲۰۰میلیون دلاری به صاحبان خودروهای دزدیده‌شده پرداخت کنند تا بتوانند از این شرایط دشوار جان سالم به در برند.

آینده روشن

در نمایشگاه خودروی نیویورک در ماه آوریل، برند لوکس هیوندای، جنسیس، نسخه اسپورت‌تری از GV۸۰ خودروی جدید شاسی‌بلند خود رونمایی کرد که طراحی متفاوتی از سایر خودروهایی که جنسیس تاکنون تولید کرده بود، داشت. جهت تغییر روحیه شرکت، چانگ مدیرانی از خارج از کشور را در پست‌های مدیریتی کلیدی منصوب کرده است. او پیتر شرایر را که سابقا به عنوان طراح در فولکس‌واگن مشغول به کار بود استخدام کرد و او نقش موثری در طراحی نوین خودروی قورباغه‌ای فولکس‌واگن داشت. چانگ او را به سمت ریاست هیوندای منصوب کرد و به این ترتیب شرایر اولین غیرکره‌ای بود که در تاریخ هیوندای به سطح اول مدیریتی قدم نهاد. چانگ بیشتر تمرکز خود را روی خودروهای برقی قرار داده است؛ بخشی که هیوندای و کیا در ۲۰۱۰ به آن ورود کردند و هیوندای بلوآن در کره عرضه شد و کیا با معرفی ری در ۲۰۱۱ با موج جدیدی همراه شد. مدل دوم، کیا سول برقی، در ۲۰۱۴ در بازارهای آمریکا، اروپا و کره جنوبی به فروش گذاشته شد.

با این وجود، بازار خودروهای برقی چالش‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. تقریبا تمام خودروهای برقی هیوندای و کیا خارج از آمریکا ساخته می‌شوند. سیاست‌های حمایتی  اخیر آمریکا در تخصیص اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰دلاری فدرال در این کشور برای خرید خودروهای برقی ساخت داخل، مشمول ساخته‌های شرکت‌های خارجی در این کشور نمی‌شود. فروش خودروهای برقی هیوندای و کیا در آمریکا پس از تخصیص یارانه به خودروهای داخلی کاهش یافته است. اگرچه مجموعه کارخانه جدید هیوندای و کیا به ارزش ۵/ ۵میلیارد دلار، جهت ساخت خودروهای برقی در گرجستان در دست احداث است، اما تا پایان سال آینده افتتاح نخواهد شد. پس از اینکه چانگ در ۲۰۲۰ ریاست اجرایی را بر عهده گرفت، هیوندای و کیا اعلام کردند قصد دارند ۳۱ مدل جدید باتری‌دار را معرفی کنند. این گروه خودروسازی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به سومین فروشنده بزرگ خودروهای برقی در سطح جهان تبدیل شود. تسلای آمریکایی و بی‌وای‌دی از چین رهبران فعلی جهانی هستند.

در زمان همه‌گیری کرونا توجه‌ها به سمت خودروهای برقی افزایش یافت. هیوندای و کیا از معدود شرکت‌های خودروسازی بودند که مجموعه‌ای از مدل‌های برقی و هیبریدی را در نمایندگی‌ها داشتند. به گفته فروشندگان، علاوه بر عرضه قوی، این شرکت‌ها منابع نیمه‌هادی را ذخیره داشتند که به آن‌ها اجازه می‌داد در برابر بدترین تعطیلی‌های زنجیره تامین در سال‌های اخیر مقاومت کنند و به آن‌ها فرصت بهتری برای فروش بیشتر در بازار داده بود. هیوندای و کیا اذعان داشتند که اکثر مشتریان خودروهای برقی این شرکت‌ها، اولین خرید خود را از این خودروسازان تجربه می‌کنند و همچنین در رده درآمدی بالاتری نسبت به مشتریان مدل‌های دیگر این شرکت‌ها قرار دارند. براساس داده‌های حمل‌ونقل جهانی گروه اس‌اندپی در سال گذشته، بزرگ‌ترین گروه خریداران هیوندای Ioniq ۵ و Kia EV۶ بیش از ۲۵۰هزار دلار در سال درآمد داشتند، درحالی‌که این میزان بین سایر مدل‌ها بین ۵۰هزار تا ۷۵هزار دلار بود.