قطعات خودرو

کاهش تقاضا خودروهای برقی با افزایش قیمت لیتیوم

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ به گفته مورگان استنلی سازندگان باتری خودرو خودروهای برقی به دلیل افزایش قیمت کربنات لیتیوم، با کاهش حاشیه سود و پایین آمدن تقاضا مواجه شدند. بنابراین تولیدکنندگان ۲۵ درصد افزایش قیمت را در دستور کار قرار دادند.

تحلیلگران انرژی معتقد هستند که قیمت کربنات لیتیوم که عنصر کلیدی بسیاری از باتری ها است، در سال گذشته رشد پنج برابری قیمت را تجربه کرده است. تحلیل های اقتصادی نشان می دهد که این مقدار هزینه های تولید را افزایش داده و بزودی ممکن است به تقاضا خودروهای الکتریکی ضربه بزند، زیرا تولید کنندگان قیمت ها را ۱۵ درصد افزایش دادند.

تحلیلگران صنعتی و اقتصادی اعلام کردند: از لحاظ تاریخی منحنی قیمت باتری با سرعت ۳ تا ۷ درصد سالانه کاهش را تجربه می کند، البته این موضوع با افزایش تولید اجتناب ناپذیر است. اما فرآیند تولید، تامین مواد اولیه و غیره براساس قانون مور تولید نمی شود. زیرا صنایع در جهان تغییر کردند و هزینه های ورودی با یک الگو جدید در حال تغییر است.

قیمت کربنات لیتیوم با افزایش درخواست خودروسازان مسیر صعودی را در پیش گرفته است، پیشی گرفتن تقاضا از عرضه نشان می دهد که احتمالا کمبود ظرفیت یا کاهش پالایش بزودی ایجاد شود. در این میان بزرگترین تولید کننده لیتیوم در دنیا که یک شرکتم چنی است، به تازگی خبر از افزایش درآمد خود طی دو ماه اولیه سال میلادی جاری داده است.

مورگان استنلی گفت؛ اگر اکثر تولیدکنندگان باتری در چین که اغلب به صنعت باتری لیتیوم یونی تسلط دارند، مواد اولیه را به جای قرار دادهای بلند مدت به صورت نقدی در بازار خریداری کنند، با این حال ممکن است بزرگترین شرکت تامین لیتیوم دنیا در چین تخفیف های را برای معاملات در نظر گیرد.

علیرغم افزایش قیمت لیتیوم، مورگان استنلی اعلام کرد که شرکت تسلا برای محصولات با افزایش وزن همراه است. بنابراین قیمت هدف این خودرو ۱۳۰۰ دلار به ازای هر سهم است که حدود ۳۰ درصد بالاتر از سطح فعلی است. تسلا معتقد است که زمینه برای تغییرات طولانی مدت و عمیق در تولید باتری وجود دارد. مقیاس یک پارچه سازی عمودی تسلا ان را در بهترین موقعیت برای مقابله با چالش های دیگر تولید کنندگان خودروهای برقی قرار می دهد.

گفتنی است که جنگ میان روسیه و اوکراین قیمت لیتیوم و سایر مواد اولیه در زنجیره تامین را افزایش داده است. بنابراین باید انتظار افزایش قیمت باتری و دیگر قطعات مهم در خودروهای الکتریکی را داشت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *