قطعات خودرو

داخلی‌سازی TPMS در کروز تا پایان امسال

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، فعالیت شرکت صنایع تولیدی کروز همواره در راستای داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز در محصولات تولیدی بوده است. این شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۱ و شروع سری اول تحریم‌های خارجی، با هدف سرعت بخشیدن به‌داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز خود، «واحد خودکفایی قطعات» را با ایجاد تیم‌های تخصصی تشکیل داد و این موضوع با جدیت و سرعت بیشتری پیگیری شد. رویکرد اصلی کروز از تشکیل این واحد و عملی‌ ساختن هدف مذکور طی این سال‌ها، ایجاد بستری ایده‌آل جهت اشتغال‌آفرینی تامین‌کنندگان داخلی به‌ویژه کارگاه‌های کوچک، گریدبندی و ارتقای سطح کیفی آن‌ها، ایجاد سبد تامین و به‌تبع آن جلوگیری از خروج ارز بوده است. طی ۱۲ سال فعالیت واحد خودکفایی این شرکت، بیش از ۴ هزار قطعه در ۱۸ گروه محصول داخلی‌سازی شده است.

در همین راستا، بالغ بر ۳۰۰ تامین‌کننده داخلی طرف قرارداد کروز قرار گرفته‌اند. این امر متقابلا باعث اشتغال‌آفرینی بیش از ۲۱ هزار نفر به‌صورت مستقیم در وضعیت فعلی شده است. رسالت واحد خودکفایی کروز در طول فعالیتش، داخلی‌سازی حداکثری، برون‌سپاری و استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخل کشور بوده است. این شرکت در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران حضور فعال، چشمگیر و گسترده‌ای داشت.

کروز در حاشیه این نمایشگاه، برای تشریح دستاوردهایش در داخلی‌سازی قطعات طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، یک نشست خبری با حضور مدیران ارشد خود و شرکت‌های تابعه‌اش برگزار کرد. گفتنی است شرکت صنایع تولیدی کروز در فضایی با مساحت ۲ هزار مترمربع در سالن ۳۵ نمایشگاه هجدهم قطعات تهران حضور پیدا کرد و بالغ بر هزار قطعه خودرو را در معرض دید علاقه‌مندان این صنعت قرار داد.

 

داخلی‌سازی ۷۰ درصدی قطعات خودرو در گروه کروز

داخلی‌سازی TPMS در کروز تا پایان امسال

 

مجتبی نظری، مدیر ارتباطات شرکت کروز با بیان این‌که مجموعه کروز با ۱۴ هزار نفر پرسنل و بیش از ۳۰۰ تامین‌کننده درحال تولید بیش از ۳ هزار قطعه در کارگاه‌های مختلف و مطابق با استانداردهای خود است، گفت: «عمق ساخت داخل قطعات تولیدی کروز از جمله ECU با توجه به‌توانمندی مهندسان کروز در طراحی محصول و وجود واحد طراحی در مرکز تحقیقات این شرکت بیش از ۷۰ درصد است و به‌عبارتی فرآیند تکوین و طراحی محصول در کروز منوط به‌داخلی‌سازی بالای ۷۰ درصد قطعات خواهد بود. اما ساخت داخل قطعاتی مانند قطعات الکترونیکی که توسط سه شرکت بین‌المللی در دنیا طراحی و ساخته می‌شود و نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است، نه توسط کروز و نه هیچ شرکت دیگری قابل تحقق نخواهد بود.»

وی افزود: «کروز به‌لطف حضور نخبگان در این مجموعه توانسته است بدون پرداخت هزینه به‌شرکت‌های خارجی، قطعاتی را که نیازمند سیستم نرم‌افزاری خاصی هستند، داخلی‌سازی کند.»

نظری همچنین درخصوص نقش قطعه‌سازان در کیفیت خودروهای تولیدی اظهار داشت: «قطعات خودروهای داخلی از منابع داخلی و خارجی و عمدتا کشور چین تامین می‌شود. این تعدد منابع و سورس‌های تامین قطعات از سوی خودروسازان داخلی، کیفیت خودروها را تحت‌تاثیر قرار داده است. همچنین خودروسازان داخلی به‌سبب زیاندهی و مشکلات مالی خود، وقتی با بدهی سنگینی به‌تامین‌کنندگان تراز اول خود مواجه می‌شوند، به‌منظور ادامه تولید ناچار به‌تامین قطعات از تامین‌کنندگان رده دو و سه هستند.»

وی ادامه داد: «علاوه‌بر این، استهلاک خطوط تولید و عدم‌سرمایه‌گذاری‌های جدید از سوی دولت‌ها در راستای به‌روزرسانی خطوط تولید، کیفیت خودروهای داخلی را تحتتاثیر قرار داده است.»

 

مدیر ارتباطات شرکت کروز درباره نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای تولیدی اظهار داشت: «گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از ارتقای سطح کیفی تولیدات در صنعت‌خودرو حکایت دارد؛ اما سطح انتظارات مردم از کیفیت خودروهای داخلی نسبت به‌گذشته فراتر رفته است.»

وی درخصوص نامه وزارت صمت به‌خودروسازان مبنی بر بازنگری محل تامین ارز نیز گفت: «متاسفانه اتخاذ این سیاست از سوی وزارت صمت، صنایع خودرو و قطعه‌سازی را دچار مشکل خواهد کرد. چراکه طبق اعلام بانک مرکزی، استفاده از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، نفت و معادن نیز برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر نخواهد بود.»

نظری در پایان خاطرنشان کرد: «متاسفانه قطعه‌سازان به‌سبب کمبود منابع ارزی در کشور همواره برای خرید مواد اولیه دچار مشکل هستند. همچنین عدم‌رشد و توسعه‌یافتگی یکپارچه در صنعت پتروشیمی و سایر بخش‌ها و قیمت‌های جهانی مواداولیه، قطعه‌سازان را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است.»

 

افزایش عرضه قطعات یدکی با برند کروز در کلان‌شهرها

داخلی‌سازی TPMS در کروز تا پایان امسال

امیر قریب، مدیر فروش شرکت کروزپلاس اظهار داشت: «در حوزه فروش قطعات، اولویت ما تامین قطعات برای خطوط تولید خودروساز است و در ادامه نیز قطعات را برای آن دسته از مصرف‌کنندگان نهایی تامین می‌کنیم که تمایل دارند از قطعات اصلی و با کیفیت ‌استفاده کنند.»

وی با اشاره به‌روش‌های دسترسی مصرف‌کننده نهایی به‌قطعات تولیدی کروز گفت: «تامین قطعات در بازار افترمارکت با بسته‌بندی کروز از ابتدا در برنامه‌های ما بوده و از طریق تامین‌کنندگان خودروساز مانند ساپکو و سازه‌گستر و همچنین توسط ایساکو و سایپایدک اقدام به‌توزیع آن کرده‌ایم. درواقع پس از تمرکز بر تامین قطعات برای خطوط تولید خودروساز سعی کرده‌ایم برای تامین نیاز بازار نیز قطعات تولیدی با برند کروزپلاس را به‌عنوان قطعات کمکی و از طریق شبکه توزیع خودروساز، سایت‌ها و کانال‌های مختلف در دسترس مصرف‌کننده نهایی قرار دهیم.»

قریب افزود: «فراموش نکنیم کروز تولیدکننده قطعات است و در زمینه تامین مواداولیه، ظرفیت تولید و از همه مهم‌تر تامین قطعات برای خطوط تولید خودروساز گرفتاری‌هایی دارد که ممکن است با کاهش عرضه قطعات در بازار افترمارکت همراه باشد. اما تلاش می‌کنیم عرضه قطعات در کلان‌شهرهایی مانند تهران را افزایش دهیم.»

 

از ساخت مالتی‌مدیا و رادار نقطه‌ کور تا داخلی‌سازی TPMS

داخلی‌سازی TPMS در کروز تا پایان امسال

 

حمید حسین‌زاده، رئیس واحد تحقیق و نوآوری شرکت کروز گفت: «شرکت کروز در تولید ایربگ، ACU (کامپیوتر ایربگ)،‌ کلاستر (جلوآمپر)، مالتی‌مدیا و طراحی رادار نقطه کور پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.»

وی افزود: «کروز موفق به‌ساخت مالتی‌مدیای سازگار با تلفن‌همراه سیستم اندروید و IOS شده است. همینطور رادارهای تشخیص نقطه کور خودروها نیز به‌مرحله قابل قبولی رسیده است و به‌زودی وارد بازار خواهد شد.»

حسین‌زاده با بیان این‌که توانایی داخلی‌سازی بسته به‌نوع خودرو متفاوت است، ادامه داد: «کروز به‌لحاظ توان داخلی‌سازی قادر به‌تامین تمام قطعات ECU عرضه‌شده در بازار افترمارکت ایران بوده و در این زمینه صاحب دانش است.»

وی در پاسخ به‌سوال «دنیای‌خودرو» در ارتباط با برنامه کروز درخصوص داخلی‌سازی استانداردهای جدید خودروها گفت: «کروز برای داخلی‌سازی برخی قطعات، تجهیزات و آپشن‌های مربوط به‌استانداردهای جدید خودرویی اقدام کرده که یکی از آن‌ها TPMS (سامانه پایش کنترل فشار باد تایرها) است و تا اواخر امسال نهایی می‌شود.»

رئیس واحد تحقیق و نوآوری شرکت کروز درخصوص ارتباط شرکت کروز با نخبگان دانشگاهی در پروژه‌های فناوری‌محور گفت: «کروز ضمن آغاز همکاری با سه دانشگاه برتر کشور از سال ۹۲، از طریق فعالیت‌های گروهی و تخصصی طی دو سال اخیر و با هدف ارتقای سطح توسعه نرم‌افزار و پوشش نیازهای خود در آینده، اقدام به‌تاسیس دو آزمایشگاه در دانشگاه تهران کرده است.»

وی افزود: «این شرکت با طراحی آزمایشگاه‌های تخصصی در زمینه باتری، تعاملات خود با جامعه علمی را عمق بخشیده است.»

 

تولید صندلی خودرو با کیفیت جهانی

داخلی‌سازی TPMS در کروز تا پایان امسال

 

حامد نورافشار، مدیر فروش شرکت ماد آریا ویستا (زیرمجموعه کروز) درخصوص تولید صندلی در این مجموعه گفت: «تولید صندلی در نگاه اول ممکن است ساده به‌نظر برسد؛ اما ورود به‌عرصه تولید صندلی خودرو اقدامی جسورانه است. زیرا صندلی خودرو از قطعات حساس است که رابطه مستقیم با میزان رضایتمندی و خشنودی مصرف‌کننده دارد. به‌همین دلیل، خودروسازان با حساسیت زیادی با سازندگان صندلی وارد مذاکره می‌شوند و برخی خودروسازان صندلی را وارد می‌کنند.»

وی سهم صندلی از قیمت تمام‌شده خودرو را ۴ تا ۵ درصد برآورد کرد و افزود: «ساخت صندلی به‌معنای داخلی‌سازی ۴ تا ۵ درصد قیمت تمام‌شده خودرو است و از آن‌جا که شرکت کروز محصولات خود را در کلاس جهانی تولید می‌کند، قاعدتا سطح انتظار از کیفیت صندلی‌های تولیدشده نیز درسطح جهانی است و حتی در نمایشگاه قطعات امسال نیز مشتری خارجی داشتیم.»

نورافشار با بیان این‌که شرکت ماد آریا تنها تولیدکننده صندلی‌های محصولات سواری و تجاری گروه بهمن است، ادامه داد: «تولید صندلی در کلاس خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی و سایر محصولات گروه بهمن که مجهز به‌امکاناتی همچون موتور محرک، ایربگ و سیستم‌های گرمکن و سردکن است، به‌سادگی امکان‌پذیر نشده است.»

 

ساخت سنسور اکسیژن؛ موفقیت بزرگی برای کروز

داخلی‌سازی TPMS در کروز تا پایان امسال

رضا کاشی، کارشناس واحد قوای محرکه شرکت کروز گفت: «شرکت کروز در ساخت سنسورهای اکسیژن موفق بوده و این پروژه به‌مرحله تولید انبوه رسیده است.»

 

وی درخصوص پروژه‌های آینده کروز در بخش قوای محرکه گفت: «پدال گاز برقی خودرو تارا الکتریکی و دریچه‌گاز برقی برای پلت‌فرم‌های مختلف و سوخت CNG از جمله پروژه‌های در حال اجرا در این بخش است.»

به‌گفته کاشی، ورود کروز به‌عرصه ساخت سنسورهای خودرویی مبتنی بر دانش فنی نخبگان ایرانی بوده که در سایه تعامل دائمی و سیستماتیک این شرکت با مراکز علمی و پژوهشی حاصل شد و در این دوره از نمایشگاه قطعات خودرو در معرض دید کارشناسان و فعالان صنعت‌خودرو قرار گرفت.

 

واحد خودکفایی کروز؛ متضمن امنیت شغلی ۲۱ هزار نفر

داخلی‌سازی TPMS در کروز تا پایان امسال

مهدی کاکه، مدیر بخش خودکفایی شرکت کروز با اشاره به‌میزان عمق داخلی‌سازی قطعات تولیدی این شرکت گفت: «واحد خودکفایی کروز در سال ۹۱ و در ابتدای تحریم‌ها و با هدف داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز خودروهای تولیدی ایجاد شد و در این راستا اقدام به‌شناسایی و معرفی تامین‌کنندگان و تولید قطعات توسط تیم‌های تخصصی تولیدکننده کرد.»

 

وی افزود: «خوشبختانه ادامه این مسیر در گروه کروز منتج به‌داخلی‌سازی بیش از ۴ هزار قطعه، اشتغال‌زایی ۲۱ هزار نفر در ۳۰۵ شرکت مختلف به‌خصوص کارگاه‌های تولیدی کوچک و ارتقای کیفیت قطعات تولیدی شده که تنها در سال ۱۴۰۱ از خروج ۶ میلیون‌یورو ارز از کشور جلوگیری کرد.»

 

کاکه با بیان اینکه این روند توسط تیم‌های تخصصی کروز درحال سرعت گرفتن است، عنوان کرد: «رویکرد اصلی خودکفایی در کروز، ایجاد چشم‌اندازی مثبت برای تامین‌کنندگان به‌ویژه کارگاه‌های تولیدی کوچک بوده که درنهایت موجب تولید قطعات درسطح کیفی مناسب و رده‌بندی تامین‌کنندگان شده است. همچنین از طریق بررسی کیفیت قطعات توسط تیم‌های ارزیابی، بالاترین سطح کیفی را برای تامین‌کنندگان در نظر گرفته‌ایم تا قطعات در بالاترین سطح کیفی تولید شوند.»

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *