قطعات خودرو

رشد ۲۸۰درصدی کدام خودروها؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، برای افکار عمومی رشد ۲۸۰‌درصدی تولید خودرو قابل‌لمس نیست و آنها نمی‌توانند بپذیرند خودروسازان کشور چنین صعودی در تولید داشته‌اند. این در حالی است که در باب آمار اعلامی از سوی وزارت صمت، یک سو‌ءتفاهم ایجاد شده و این وزارتخانه نیز خواسته یا ناخواسته تلاش خاصی برای رفع این سوءتفاهم انجام نمی‌دهد.

سوءتفاهم ایجاد‌شده به نوع خودروهای تولیدی مربوط می‌شود، به این معنی که رشد تولید ۲۸۰درصدی، در خودروهای کامل رخ داده نه کل تولید خودرو. به عبارت بهتر، آمار وزارت صمت می‌گوید خودروسازان توانسته‌اند طی امسال و نسبت به سال گذشته تولید خودروهای کامل (بدون کسری قطعه) خود را ۲۸۰درصد بالا ببرند.

 

بنابراین منظور این وزارتخانه این نیست که کل تولید خودروسازان چنین رشدی را تجربه کرده است. فرض کنیم خودروسازان در یک بازه زمانی مشخص در سال گذشته، در مجموع ۲۰۰هزار دستگاه تولید داشته‌اند و از این میزان، ۱۵۰‌هزار دستگاه به صورت ناقص تولید شده و ۵۰‌هزار دستگاه نیز کامل بوده است.

حالا خودروسازان در بازه زمانی مشابه امسال مثلا ۲۲۰هزار دستگاه تولید داشته‌اند که ۱۷۵هزار دستگاه آن کامل بوده و ۴۵هزار دستگاه دیگر نیز به صورت ناقص روانه انبار شده‌اند. طبق این آمار فرضی، تولید کلی خودروسازان تنها ۲۰هزار دستگاه (معادل ۱۰درصد) بالا رفته، در‌حالی‌که تیراژ محصولات کامل آنها تقریبا ۲۵۰‌درصد رشد کرده است.

 

بنابراین اینکه وزارت صمت از رشد تیراژ ۲۸۰درصدی به عنوان یکی از دستاوردهایش می‌گوید، در واقع مربوط به تولید محصولات کامل است، آن هم در حالی که خودروسازان به طور طبیعی باید محصولات خود را به صورت کامل بسازند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *