قطعات خودرو

رفع کمبود نقدینگی با طرح یکپارچه عرضه خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از  بازار، به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست تمدید مهلت ثبت‌نام طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی با به دلیل شکایت و گله مشتریان را داشتند. براساس درخواست نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت، وزارت صمت امروز اعلام کرد؛ «متقاضیان خودروی داخلی که سال قبل حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی به‌نام سازمان حمایت افتتاح کرده اند، چنانچه نتوانستند ثبت نام کنند، امروز و فردا (هفتم و هشتم فروردین) نیز مهلت ثبت‌نام خواهند داشت.»

 

انتشار این اخبار در رسانه «بازار» با دریافت نظرات فراوان از سوی مخاطبان موافق و مخالف تمدید فرصت مجدد افتتاح حساب همراه بود. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت به دلیل فقدان برنامه مدون و استراتژی برای صنعت و بازار خودرو با شکست های طرح های مختلف از جمله قرعه کشی و عرضه خودرو در بورس مواجه شده است.

ماحصل شکست های عامدانه وزارت صمت در بازار خودرو فقط به «آشفتگی» بازار خودرو دامن می زند. این وزارتخانه با شیوه منسوخ شده «آزمون و خطا» به جای عدم دخالت و تصدیگری در واحدهای خودروسازی قصد دارد بازار خودرو را کنترل کند، باتوجه به این موضوع برای بررسی اثر این طرح در بازار خودرو امسال با «بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

 

 

طرح یکپارچه عرضه خودرو فقط منجربه تقویت دلالان و توسعه بازار سیاه می شود، به هر میزان که محدودیت در فروش خودرو ایجاد شود به همان اندازه محصولات موجود در بازار یا خودروهای در اختیار دلالان بهای بیشتری پیدا خواهد کرد

* به عنوان سوال نخست، امروز وزارت صمت مهلت ثبت‌نام طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی را برای متقاضیان تمدید کرد، به نظر شما این طرح می تواند قیمت خودرو را کنترل و مصرف کنندگان واقعی را به محصول برساند؟

وزارت صمت از این شیوه اشتباه فروش برای عرضه خودروهای داخلی و وارداتی استفاده کرده است، در خودروهای وارداتی این طرح سه چالش مشخص نبودن محصول، عدم زمان تحویل و عدم تعیین قیمت را دارد.

براین اساس از مشتریان ۵۰۰ میلیون تومان دریافت و در حساب هایشان مسدود شده است. تمام این موارد برای خودروهای داخلی نیز صدق می کند، تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور و نرخ ارز به ثبات نرسد، بازار خودرو همچنان ملتهب و با این شیوه های منسوخ شده نمی توان به مشتریان محصول عرضه کرد.

طرح یکپارچه عرضه خودرو فقط منجربه تقویت دلالان و توسعه بازار سیاه می شود، به هر میزان که محدودیت در فروش خودرو ایجاد شود به همان اندازه محصولات موجود در بازار یا خودروهای در اختیار دلالان بهای بیشتری پیدا خواهد کرد. کالاهای مصرفی در بازار را نمی توان به شیوه ها و روش های ابداعی وزارت صمت کنترل کرد، بازار مکانیزم های خاص خود را که به دو پارامتر ثبات اقتصادی و روابط بین الملل، تعادل عرضه و تقاضا منوط می شود. دولت نباید تولید، توزیع و فروش خودرو را در دست بگیرد، چرا که دخالت مستقیم وزارت صمت در این حوزه ها همانطور که پیشتر اشاره کردم منجربه تقویت بازار سیاه خواهد شد.

 

به نظر می رسد طرح یکپارچه عرضه خودرو فقط با هدف جمع آوری نقدینگی از جامعه توسط وزارت صمت انجام شده که بتواند نیاز مالی خودروسازان و تورم این صنعت را مدیریت کند

* کدام یک از شیوه های فروشی که وزارت صمت برای عرضه خودرو به بازار در پیش گرفته در سایر بازارهای جهانی انجام شده است؟ به نظر شما هدف اصلی وزارت صمت کنترل عرضه خودرو در بازار است؟

طرح های فروش وزارت صمت را می توان بدعت نامید، چراکه در هیچ برهه ای از زمان وجود نداشته است. این وزارتخانه ابتدا طرح قرعه کشی را اعلام سپس حذف، پس از آن عرضه خودرو در بورس تصویب سپس لغو شد.

روش های فروش مذکور در بازارهای جهانی وجود ندارد، به نظر می رسد این روش فقط با هدف جمع آوری نقدینگی از جامعه توسط وزارت صمت انجام شده که بتواند نیاز مالی خودروسازان و تورم این صنعت را مدیریت کند. شیوه های کوتاه مدت اشتباه وزارت صمت بحران های قابل توجهی برای خودروسازان و مشتریان ایجاد می کند.

رفع کمبود نقدینگی با طرح یکپارچه عرضه خودرو| وزارت صمت دلالان را تقویت و مشتریان را متضرر می کند

* شما به عنوان کارشناس صنعت خودرو با در نظر گرفتن تصدیگری وزارت صمت در امر تولید و فروش خودرو، بازار خودرو امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

تا زمانی که نوسان نرخ ارز ناشی از تلاطم وضعیت اقتصادی وجود داشته باشد، بازار خودرو به آرامش و ثبات نمی رسد. زمانی می توان در خصوص بازار خودرو پیش بینی داشت که در گام نخست شرایط کلان اقتصادی نرمال و تولید و واردات به شیوه عادی بازگردد، در وهله دوم نیز ابداعات وزارت صمت اعم از بورس و قرعه کشی حذف شود.

وزارت صمت به فعالان صنعت خودرو فشار جهت افزایش تولید یا واردات تکلیف می کند، اما با دخالت در عرضه و قیمت گذاری دستوری فعالیت را برای دست اندرکار این صنعت و مشتریان سخت می کند.

زمانی که مکانیزم درست تولید و واردات توام با در اختیار گذاشتن عرضه به شرط رقابت در اختیار خودروسازان یا شرکت های خودرویی قرار گیرد، وضعیت بازار خودرو به سمت بهبود حرکت خواهد کرد. بنابراین وضعیت بازار خودرو امسال در صورت تداوم شرایط فعلی مانند سال گذشته خواهد بود، البته در صورت تغییرات اقتصادی یا بهبود شرایط بین المللی می توان نسبت به کاهش التهاب بازار خودرو خوش بین بود.

 

مهم ترین سیاستگذاری وزارت صمت در سال جاری عدم دخالت در امر تولید و فروش توام با فراهم سازی بستر افزایش تیراژ باید باشد

* به عنوان پرسش پایانی، رفتار و سیاستگذاری وزارت صمت در سال جاری برای صنعت خودرو باید چگونه باشد؟

مهم ترین سیاستگذاری وزارت صمت در سال جاری عدم دخالت در امر تولید و فروش توام با فراهم سازی بستر افزایش تیراژ باید باشد، تمام طرح های فروشی که تاکنون از سوی این وزارتخانه اجرایی شده است، نقطه قوت یا ضعف آن مشخص نشده است.

همانطور که اشاره کردم، شیوه های فروش وزارت صمت نه تنها سبب دلالی در بازار می شود بلکه بازار خودرو را بی ثبات تر می کند. اگر دولت سیزدهم وارد کار اجرایی برای تولید و بازار خودرو نشود، بازار به تعادل خواهد رسید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *