قطعات خودرو

«سیاره مستقل روسیه» ماتروشکایی با ۲۵هزار متر لوله در اکسپو ۲۰۲۰

پاویون روسیه در اکسپو ۲۰۲۰

سرگئی چوبان معمار روسی – آلمانی غرفه روسیه در اکسپو ۲۰۲۰ ‌‌دوبی را با بیش از 25000 متر لوله طراحی کرده است. خطوط سریع و رنگارنگ چوبان، سیاره روسیه را با الهام از هنرمندان آوانگارد شکل می‌دهد.

اکسپو 2020 ‌‌دوبی اولین قرار ملاقات سرگئی چوبان با نمایشگاه جهانی نیست. معمار و طراح معمار پرکار روسی-آلمانی نماینده روسیه در نمایشگاه میلان 2015 با ساختمانی وسیع به طول 30 متر، یک طرح زاویه‌دار جسورانه است که اکنون در تضاد شدید با غرفه گنبددار روسیه در ‌‌دوبی قرار دارد.

این بار، چوبان کشور خود را به عنوان یک سیاره مستقل تصور می‌کند – و تعجبی هم ندارد، چرا که روسیه بزرگترین کشور جهان با مساحت آن 17 میلیون کیلومتر مربع و در دو قاره واقع شده است.

چوبان گفته‌ است: ما در روسیه بیش از 200 ملیت، ادیان مختلف، گرایش‌های هنری و روابط ‌‌مختلف‌‌ بین فرهنگ‌ها داریم. من هم می‌خواستم نشان دهم که همه این‌ها‌‌ مانند یک سیاره بزرگ است، جایی که عناصر ‌‌روسیه‌‌ در حال گردش هستند و جهان جدیدی را ایجاد می‌کنند.

سیاره روسیه در قلب اکسپو ۲۰۲۰

در واقع، غرفه‌‌ای به ارتفاع 27 متر که به طرز عجیبی در ناحیه تحرک نشسته است، با بیش از 25000 متر لوله‌های فولادی که آن را پوشانده‌اند، مشهود خواهد بود. با تقلید از تار حرکت خطی چراغ‌های جلو اتومبیل در شب، صدها خط رنگی به یک تصویر سریع از حرکت تبدیل می‌شود.

او گفته است: با این خطوط باریک، معتقدم که غرفه از روز به شب بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. ترفند هوشمندانه نور و سایه‌ها و نما به لطف خورشید پویا به نظر می‌رسد، مانند یک جسم آسمانی که بر روی محور نامرئی می‌چرخد.

از نظر معماری، «سیاره روسیه» به شدت از حضور خود در ‌‌دوبی آگاه است. به هر حال، شهر میزبان نمایشگاه میزبان آسمان خراش‌های سر به فلک کشیده‌‌ای است که به سنگ بنای توسعه تبدیل شده‌اند.

به گفته معمار، بازدیدکنندگان به طور عمودی در غرفه حرکت می‌کنند، درست همانطور که ارتفاعات سرگیجه‌آور ساختمان‌های بلند، مردم را به قله می‌رساند.

سرگئی چوبان معمار روسی – آلمانی

چوبان می‌گوید: برای من بسیار مهم است که آسمان خراش‌های ‌‌دوبی را با خطوط رنگارنگ چراغ‌ها و اتومبیل‌هایی که در خیابان‌ها حرکت می‌کنند ترسیم کنم. معماری ‌‌دوبی ‌‌حرکت‌‌ و پیشرفت است.

حکایت دو گنبد عروسکی در اکسپو ۲۰۲۰

هنگامی که دو عنصر در داخل یکدیگر قرار می‌گیرند، تا حدودی شبیه عروسک‌های ماتریوشکا (ماتروشکا) مشهور جهان در روسیه هستند-پدیده‌‌ای که در طراحی داخلی و خارجی پاویون روسیه مشهود است. شما وارد یک فضا می‌شوید، سپس وارد ‌‌دیگری‌‌ با همان شخصیت اما بزرگتر .

اتود دیگری از سرگئی چوبان؛ قسمت داخلی غرفه روسیه، 2019

پله برقی و آسانسور داخل غرفه بازدیدکنندگان را به طبقه دوم می‌برد. در اینجا، سالن نمایشگاه از سقف منحنی نیمکره بزرگتر به ارتفاع 15 متر استفاده می‌کند.

در زیر حلقه‌های کره زمین، یک تراس در فضای باز در کنار ساختمان، محلی برای استراحت برای هم نشینی افراد فراهم می‌کند، جایی که با لوله‌های فلزی غرفه‌‌ای که از هم جدا شده ‌اند سایه می‌گیرند.

عظمت ماتریوشکای ِژاپنی در روسیه اکسپو ۲۰۲۰

عروسک‌های چوبی تودرتو که از قدیم با سنت محلی روسیه در ارتباط بودند، اغلب سوغاتی‌هایی هستند که گردشگران می‌توانند به خانه ببرند.

اگرچه ریشه‌های آن‌ها در اسباب بازی‌های ژاپنی کوکشی نهفته است، اما عروسک‌ها در روسیه به عنوان نمادی از باروری تبدیل شدند، جایی که آن‌ها‌‌ را کوچک کننده نام محبوب زنان – ماتریونا می‌نامیدند.

اتود سرگئی چوبان از نمای تراس در غرفه روسیه

او گفته است: من فکر می‌کردم اگر کسی احساس کند که داخل ماتریوشکا است، از یک فضای کوچکتر به یک فضای بزرگتر حرکت می‌کند، خوب خواهد بود. برای حرکت از طریق ‌‌پاویون‌‌ و درک اینکه در حال عبور از یک اسباب بازی بسیار سنتی هستید.

من فکر کردم اگر کسی احساس کند که داخل ماتریوشکا است، از یک فضای کوچکتر به یک فضای بزرگتر حرکت می‌کند، خوب خواهد بود. برای حرکت در ‌‌غرفه‌‌ و درک اینکه در حال حرکت از طریق یک اسباب بازی سنتی هستید.

آوانگارد به سبک روسی‌ها

صحنه خلاق از دیرباز به عنوان سخنگوی هویت روسی مطرح بوده است، همانطور که هنرها امروزه به عنوان یک وسیله بیان ذاتی برای مردم آن به شمار می‌روند. در نمایشگاه 2020 دبی، غرفه کشور به زمانی برمی گردد که همه چیز شروع شد – زمانی که نبوغ ادبی، سینمایی، هنری و علمی آثار، به عنوان مثال، نویسنده لئو تولستوی و فیلمساز سرگئی آیزنشتاین را به ما هدیه کرد.

مخابره‌ی پیام جمعی به آینده؛ برنامه انگلستان در اکسپو ۲۰۲۰

چوبان، با اشاره به هنرمند انتزاعی کازیمیر مالویچ و معمار یاکوف چرنیخوف، گفته است: قسمت بیرونی پاویون سنت‌های آوانگارد روسی را توضیح می‌دهد.

ترکیب Suprematism هنرمند آوانگارد روسی، Kazimir Malevich، متعلق به سال 1916

از سال 1890 تا 1930، یک لحظه متمایز در تاریخ وجود داشت که همه قواعد در شورش علیه امپراتوری روسیه به مدت چهار دهه کنار گذاشته شد.

خلاقیت کنترل نشده هنرمندان زیرزمینی از نظر سبک و پیام جسورتر شد و جنبش‌های هنری را در سراسر کشور به وجود آورد که هنوز هم الهام بخش معمارانی مانند چوبان تا به امروز است.

به عنوان مثال، اگر نقاشی‌های Malevich را ببینید، متوجه خواهید شد که خطوط زیادی روی هم قرار دارند. او سعی می‌کند با این خطوط امکان حرکت در سراسر روسیه را توضیح دهد.

مالویچ، بنیانگذار هنر هندسی خالص به نام سوپرماتیسم، مربع‌های چند رنگ، دایره‌ها، مستطیل‌ها را روی زمینه سفید ساده قرار داده و وزن، سرعت و حرکت در بین توده‌ها را به تصویر می‌کشد.

اتود سرگئی چوبان از نمای پاویون روسیه، 2019

چگونه می‌توانید در افتتاحیه بزرگ اکسپو دوبی شرکت کنید؟

طرح‌ها‌‌ی معماری چرنیخوف نیز دارای همان «خطوط سریع» هستند که در طرح‌ها‌‌ی اولیه چوبان برای غرفه روسیه مشهود است.

چوبان که به عنوان معمار مورد علاقه خود لقب گرفته است، از انتخاب تجربی چرنیخوف در ترسیم فرم‌های معماری با خطوط با استفاده از رنگ‌های روشن، قدردانی می‌کند. این هنرمند آوانگارد به دلیل طرح‌های جسورانه خود در رژیم استالین نگاه‌های محتاطانه‌‌ای به خود جلب کرد.

ماندگاری سازه پس از ۲۰۲۰

به گفته چوبان، از همه عناصر ساختمانی غرفه روسیه در اکسپو ۲۰۲۰ می‌توان مجدداً استفاده کرد، که اکثر آن‌ها‌‌ شامل لوله‌های فلزی است. وقتی صحبت از حفظ ساختمان به میان می‌آید، معمارش می‌گوید که آینده غرفه روسیه هنوز بلاتکلیف است.

«این غرفه ماندگار است، پس از نمایشگاه می‌شود به‌عنوان ساختمان اداری از آن استفاده کرد. ‌‌در غیر این صورت‌‌، همچون بسیاری از کارهای ساختمانی بازیافت می‌شود، زیرا همه لوله‌ها را می‌توان برداشته و مجدداً به عنوان عنصر نما استفاده کرد.»

بیشتر بخوانید:

غوغای آشپزی در اکسپوی ۲۰۲۰

نیسان با ۶۰۰ خودرو ناوگان اکسپو ۲۰۲۰ را تامین می‌کند

اکسپو فرصتی برای معرفی کالاهای ایران به جهان

۶۰ میلیون واکسن در انتظار بازدیدکنندگان اکسپو دوبی

هند بزرگترین غرفه را در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی دارد

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *