قطعات خودرو

سریع‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۲ در مسافت ۴۰۰ متر

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال،  سال‌ها است که شتاب صفرتاصد معیاری برای سنجش پرفورمنس خودروها بوده است اما دومین معیار خوبی که در این زمینه وجود دارد، زمان پیمودن مسافت ۴۰۰ متر یا یک‌چهارم مایل است. ازآنجایی‌که این روزها خودروهای الکتریکی قدرتمندی مثل تسلا مدل S پلاد در حال افزایش هستند و به دلیل گشتاور فوری و فقدان گیربکس سنتی از شتاب فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، شتاب صفرتاصد به‌عنوان یک معیار مناسب ممکن است منسوخ شده باشد؛ بنابراین، در دوران امروزی تایم ۴۰۰ متر را می‌توان معیار بهتری برای سنجش پرفورمنس خودروها دانست. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با سریع‌ترین خودروهای تولیدی سال ۲۰۲۲ در یک‌چهارم مایل آشنا شویم.

 

 

۷-پورشه ۹۱۱ توربو S با پکیج سبک‌وزن

تایم ۴۰۰ متر: ۹.۹ ثانیه

توربو S سریع‌ترین خودرو در تاریخ پورشه محسوب می‌شود. این خودرو در آزمایش مستقل کارانددرایور، ۴۰۰ متر را ظرف تنها ۹.۹ ثانیه طی کرده است. همچنین برخلاف اکثر آزمایش‌های این نشریه، این زمان بدون رول‌اوت ۳۰ سانتی‌متری ثبت شده است. البته برای داشتن چنین پرفورمنسی دیوانه‌واری باید برای توربو S پکیج سبک‌وزن را هم سفارش داد که در این صورت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت خودرو به رقم خیره‌کنندهٔ ۲.۱ ثانیه می‌رسد. موضوع جالب‌تر اینکه توربو S در طول مسافت ۴۰۰ متر می‌تواند پابه‌پای مک‌لارن سنا پیش برود.

 

 

۶-تسلا مدل X پلاد

تایم ۴۰۰ متر: ۹.۸ ثانیه

اولین خودروی تمام الکتریکی لیست ما یک کراس‌اوور است و همان سرعت و شتاب فوق‌العاده‌ای که در مورد خودروهای الکتریکی گفتیم را به‌خوبی نشان می‌دهد. البته برای اینکه تسلا بتواند چنین تایمی ثبت کند باید تنظیمات مناسب را در منوها پیدا کرد و منتظر ماند تا باطری‌ها آمده شوند. تایم ۴۰۰ متری که در اینجا می‌بینید توسط درگ‌تایمز با لاستیک‌های استاندارد ثبت شده است درحالی‌که در صورت استفاده از لاستیک‌های چسبنده، این عدد به ۸ ثانیه هم می‌رسد که برای یک کراس‌اوور بزرگ واقعاً دیوانه کننده است. این در حالی است که تسلا برای مدل X پلاد تایم ۴۰۰ متر را ۹.۹ ثانیه اعلام کرده است.

 

 

۵-فراری SF90 استراداله

تایم ۴۰۰ متر: ۹.۵ ثانیه

اگر بخواهیم یک خودروی پلاگین‌هیبریدی نام ببریم فراری اولین خودروسازی نیست که به ذهن بیاید ولی این شرکت در ساخت اولین محصول پلاگین‌هیبریدی خود فوق‌العاده عمل کرده است. فراری برای دستیابی به قدرت فوق‌العادهٔ ۱۰۰۰ اسب بخاری، سه موتور الکتریکی را به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو اضافه کرده است. SF90 به لطف گشتاور فوری موتورهای الکتریکی و پیشرانهٔ V8 قدرتمند خود ظرف ۹.۵ ثانیه ۴۰۰ متر را طی می‌کند. این یعنی SF90 از لافراری گران‌قیمت هم سریع‌تر است زیرا آن هایپرکار هیبریدی که در زمان معرفی خودروی خارق‌العاده‌ای بود، ۴۰۰ متر را در ۱۰.۷ ثانیه طی می‌کرد.

 

 

۴-مک‌لارن ۷۶۵LT

تایم ۴۰۰ متر: ۹.۴ ثانیه

مک‌لارن ۷۶۵LT از لحاظ چسبندگی و هندلینگ خودروی خارق‌العاده‌ای است اما درعین‌حال می‌تواند ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه طی کند. این عدد در آزمایش درگ‌تایمز با لاستیک‌های خیابانی پیرلی P Zero ثبت شده و حتی از عدد اعلامی ۹.۹ ثانیه‌ای مک‌لارن هم سریع‌تر بوده است. ۷۶۵LT بر اساس ۷۲۰S ساخته شده اما قدرت پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آن به ۷۶۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر وزن آن‌هم کمتر شده است. این سوپرکار بریتانیایی ظرف تنها ۲.۷ ثانیه خود را از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

 

 

۳-بوگاتی شیرون سوپراسپرت

تایم ۴۰۰ متر: ۹.۴ ثانیه

مهندسی بوگاتی شیرون بشدت روی حداکثر سرعت متمرکز است اما این ماشین به لطف نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربوی خود که ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، در شتاب اولیه هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد به‌گونه‌ای که ۴۰۰ متر را ظرف تنها ۹.۴ ثانیه طی کرده است. هرچند حداکثر سرعت شیرون سوپراسپرت به دلایل ایمنی روی ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما اندی والاس با نسخهٔ سوپراسپرت ۳۰۰ توانست به سرعت فوق‌العادهٔ ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

 

 

۲-تسلا مدل S پلاد

تایم ۴۰۰ متر: ۹.۲ ثانیه

نیروی الکتریکی باعث شده یک سدان استاندارد کارخانه‌ای بتواند ۴۰۰ متر را ظرف تنها ۹ ثانیه طی کند. مدل S پلاد به سه موتور الکتریکی مجهز است که ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهند و با وجود وزن سنگین ۲.۲ تنی، خودرو را مثل گلوله به جلو شلیک می‌کنند. به گفتهٔ تسلا، حتی تا سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، همچنان ۱۰۰۰ اسب بخار از این قدرت ۱۰۲۰ اسب بخاری ارائه می‌شود. متأسفانه اما برای اینکه بتوان با این سدان برقی ۴۰۰ متر را ظرف حدود ۹ ثانیه طی کرد باید با گشتن در منوها، لانچ کنترل را پیدا کرد، خودرو را در حالت درگ قرار داد و سپس هشت تا پانزده دقیق منتظر ماند تا پکیج باطری‌ها به دمای بهینه برسد. تا این کارها انجام شود می‌توان ۴۰۰ متر را پیاده طی کرد!

 

 

۱-ریماک نِورا

تایم ۴۰۰ متر: ۸.۵ ثانیه

یک هایپرکار الکتریکی ۲.۴ میلیون دلاری سریع‌ترین خودروی حال حاضر دنیا برای پیمودن ۴۰۰ متر است به شرطی که یکی از ۱۵۰ خریدار آن باشید. نورا در پیست فاموسو ریس‌وی در کالیفرنیا ظرف تنها ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۸.۵ ثانیه ثبت کرد. همچنین هایپرکار ریماک همهٔ این اعداد را با لاستیک‌های استاندارد میشلن پایلوت اسپرت ۴S ثبت کرده است. ریماک این رکورد را در حضور مقامات فاموسو ریس‌وی و تیم درگ‌تایمز ثبت کرده است تا هیچ شک و تردیدی در آن نباشد. هرچند این روزها خودروهای الکتریکی قدرتمند زیادی به بازار آمد یا خواهند آمد ولی بااین‌حال به نظر می‌رسد مدتی طول بکشد تا یک خودروی تولیدی بتواند این رکورد را بشکند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *