قطعات خودرو

سوئیچ بهبود وضعیت بازار خودرو در دستان بخش خصوصی

الله وردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، درباره وضعیت بازار خودرو، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که در بازار خودرو حاکم است، عرضه و تقاضا مولفه ای است که قیمت را تعیین می‌کند. 

وی ادامه داد: در داخل کشور ما هم از آنجایی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارند و تقاضا زیاد و عرضه خودرو کم است و محدودیت واردات وجود دارد، شاهد گرانی خودرو هستیم. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با قیمت گذاری دستوری نمی توان بازار خودرو را کنترل کرد و هر کاری بکنیم از یک جا مسیر دچار اشکال می شود. پس ما باید یک فکر اساسی برای کنترل قیمت خودرو داشته باشیم.

دهقانی افزود: بهترین کار افزایش تولید خودرو و تامین تقاضای مردم یا از طریق واردات و یا افزایش تولید داخلی است. البته باید به کیفیت خودروهای داخلی هم توجه شود که همه این عوامل باعث می‌شود قیمت خودرو واقعی شود. 

نماینده مردم ورزقان در مجلس بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی هم طرح های مختلفی مطرح شده است که ارائه خودرو در بورس و واردات از طریق صادرات قطعات خودرو از جمله این طرح هاست اما بنده معتقدم هیچ کدام از این طرح‌ها نمی‌توانند عملیاتی شوند به این دلیل که ما کمبود در تولید خودرو داریم. 

دهقانی اظهار داشت: زمانی که خودرو در بورس عرضه شود، قیمت آن افزایش می یابد. درباره صادرات قطعات خودرو هم باید گفت زمانی که ما نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای داخلی باشیم، عملاً صادرات ما در این زمینه در حد صفر و ناچیز است و این کار هم نمی‌تواند در تامین نیازهای مردم و کاهش قیمت خودرو تاثیر بگذارد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بهترین راه این است که ما تیراژ و کیفیت خودروها را بالا ببریم و بخش خصوصی را هم به میدان بیاوریم تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای مردم در زمینه خودرو باشیم و حتی ما با این اقدام می‌توانیم بازار منطقه را هم در دست بگیریم. 

وی متذکر شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت هم وعده‌هایی داده است که خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار می کند تا میزان تولید خودرو افزایش یابد و امیدواریم که این مسائل تحقق پیدا کند. 

دهقانی بیان کرد: ما هم قطعاً در کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیر موضوع خواهیم بود. در طرح ساماندهی خودرو آمده است که شورای رقابت قیمت خودرو را مشخص می‌کند و مطابق با آن خودروسازان نمی‌توانند خودرو را بالاتر از قیمتی که شورای رقابت تعیین می کند، به فروش برسانند. 

وی تاکید کرد: تا زمانی که کمبود در بازار خودرو وجود دارد، سودهایی به جیب دلالان می رود و قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا می‌کند. قطعاً مجلس شورای اسلامی به این مسئله ورود می‌کند اما ما دچار مشکلات ساختاری در زمینه خودرو هستیم و باید این مشکلات در وهله اول رفع شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *