قطعات خودرو

شهرداری با خودروسازان داخلی قرارداد تهاتری می بندد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اقتصادآنلاین – این روزها حمل و نقل عمومی در تهران شرایط مساعدی ندارد. اکثر وسایل نقلیه عمومی از تاکسی، اتوبوس و مترو به حداقل رسیده‎اند و شهروندان تهرانی باید ساعت‎ها در انتظار وسایل نقلیه عمومی بمانند در همین راستا پیشتر اعلام شده بود که وسایل نقلیه عمومی نیاز به جایگزینی و خرید مجدد دارد. جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص شرایط حمل و نقل در تهران گفت: در مورد تهیه تاکسی‌های جدید ما کار را متوقف نکرده‌ایم و منتظر واردات ماشین‌های خارجی نشده و نوسازی را انجام داده‌ایم.

او در ادامه توضیح داد: نوسازی طبق قراردادهایی که با ایران خودرو داریم به صورت تدریجی انجام می‌شود. ماهانه تعدادی خودرو نوسازی می‌شود و چه مجوز واردات خودروهای خارجی را بدهند و چه ندهند، این روند ادامه دارد.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان کرد: حدود 4 هزار تاکسی به سن فرسودگی رسیده و اظهار تمایل مالکان برای نوسازی ابراز شده و عملیات نوسازی آغاز شده و در ده ماه گذشته نیز حدود 2500 خودرو نوسازی شده است.

تشکری هاشمی در مورد واردات خودرو برای تکمیل ناوگان تاکسیرانی نیز بیان کرد: حتما از گزینه خودروهای وارداتی غفلت نمی‌کنیم و مجلس در مورد وارادات خودرو مصوبه خود را به دولت ابلاغ کرده است. باید شهرداری و شورای شهر از دولت پیگیری کنند که سهم قابل توجهی از این خودروهای وارداتی به تاکسیرانی اختصاص پیدا کند.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با اشاره به مشکلات واگن‌های مترو تصریح کرد:‌ متاسفانه هنوز درگیر 15 درصد پیش پرداخت دولت هستیم و این اتفاق هنوز رخ نداده است، اگرچه پیگیری‌هایی از طریق شهرداری و شورای شهر تهران صورت گرفته اما هنوز خبری نیست.

تشکری هاشمی در مورد تلاش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در خصوص خرید واگن مترو از طریق تهاتر نفت اظهار کرد: دولت گزینه‌ای را دنبال کرده تا بتواند تهاتر نفت را با برخی کالاها انجام دهد. با این حال نفت در اختیار شهرداری نیست که اختیار انجام چنین کاری داشته باشد و اینکه در ازای نفت واگن مترو دریافت کنیم نیاز به مصوبه دولت دارد و این کارها باید توسط سیستم‌های دولت انجام شود.

او در ادامه گفت: همه چیز در انتظار مصوبه دولت است. در فاز اول قرار بر این بود که 630 واگن وارد شود و این موضوع نیاز به تامین پیش پرداخت 15 درصد که نزدیک به یک میلیون دلار دارد و تا امروز این اتفاق نیفتاده است. با این حال شهرداری و شورا پیگیری‌های لازم را انجام می‎دهند و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق به تحقق بپیوندد. به هر حال دولت به مدیریت شهری قول داده که این 15 درصد را تامین کند، اما این مساله باید مستقلاً پیگیری شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوع تهیه اتوبوس‌های جدید پرداخت و تصریح کرد: در خصوص تهیه اتوبوس چند موضوع مطرح شده است. اولین مسئله این است که سازنده‌های داخلی ما توان تولید اتوبوس را دارند. در واقع نگاه ما نخست به تولید داخلی است و فکر می‌کنیم اگر حمایت های لازم صورت بگیرد تولیدکننده داخلی امکان تهیه اتوبوس را دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی می‌توانیم از همکاری برخی از تولیدکنندگان خودرو از جمله ایران خودرو دیزل استفاده کنیم و قرارداد ببندیم چرا که آنها پیشتر هم تجربه تولید اتوبوس داشته‌اند و می‌توانیم در این مساله بر روی همکاری با آنها حساب باز کنیم.

او در ادامه با بیان اینکه اتوبوس‌های داخلی ایمنی لازم را دارند، بیان کرد: در خصوص خودروهای سواری تولید داخل اشکالاتی مطرح می‌شود، اما اتوبوس‌های تولید داخل سال‌ها است که در سطح شهر حضور دارند و تا به امروز مشکلی نداشته‌اند و از کیفیت و دوام قابل قبولی برخوردار هستند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: شهرداری تهران باید خرید نقد از خودروسازان داخلی انجام دهد و بعید به نظر می‎رسد که این اتفاق میسر باشد. اما طبق صحبت‌هایی که شهرداری و شورای شهر با ایران خودرو دیزل و بقیه خودروسازان انجام داده، نوع پرداخت برای آنها فرقی ندارد. در واقع می‎توانیم از مدل‌های مالی دیگر مثل تهاتر برای نوسازی ناوگان اتوبوس رانی تهران استفاده و سعی می‌کنیم در جلساتی که با شهرداری داریم موضوع را عملیاتی کنیم و در نهایت با تهاتر ملک یا  سایر روش‌های شهرداری تهران، منابع لازم را تهیه کنیم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *