قطعات خودرو

شورولت K5 بلیزر شالت کمپر؛ گشت‌وگذار در طبیعت با خودرویی کلاسیک!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، کمپرهای ساخته شده بر اساس وانت پیکاپ ها در دهه ۷۰ میلادی محبوبیت بالایی داشتند و این شورولت K5 بلیزر شالت کمپر جزو جذاب‌ترین و کمیاب‌ترین آن‌ها بوده است.

 

چنین خودروهایی فضا و تجهیزات زیادی را در ابعادی جمع‌وجور فراهم می‌کردند و مناسب افرادی بودند که علاقه‌ای به کشیدن تریلر یا راندن یک خانه‌به‌دوش تمام‌عیار نداشتند. چنین کمپرهایی امروزه نیز طرفداران زیادی دارند و برای سفرهای ماجراجویانه گزینه مطلوبی به شمار می‌روند. مدل‌های سنتی و کلاسیک علاوه بر حس و حال قدیمی‌ای که دارند بین کلکسیونرها نیز طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

یکی از شاخص‌ترین کمپرهای موردبحث همین شورولت بلیزر شالت ۱۹۷۶ است که بجای پلتفرم استاندارد وانت پیکاپ بر پایه شورولت بلیزر K5 ساخته شده و در عرض دو سال تنها حدود ۱۸۰۰ دستگاه از آن خط تولید را ترک کرده‌اند. کمپر موردبحث ما فقط ۹۲ هزار کیلومتر کار کرده و اخیراً نیز بدنه آن رنگ‌آمیزی شده است. از نظر فنی تغییری وجود ندارد و همچنان پیشرانه ۸ سیلندر و گیربکس ۳ سرعته اتوماتیک در بلیزر شالت کمپر دیده می‌شود. قدرت این پیشرانه که از ۴ کاربراتور سود برده به ۱۶۵ اسب بخار می‌رسد.

پوسته اصلی کمپر از فریم فولادی تشکیل شده و روی آن پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس کشیده شده است. سقف بازشو، شیشه‌های کشویی و درب فول سایز جزو ویژگی‌های کمپر موردبحث هستند. وقتی وارد کابین شوید شاهد فضای نشیمن، کولر و سیستم صوتی کاست خواهید بود. آشپزخانه کوچک این خودرو نیز دارای گاز کوچک، یخچال، ظرف‌شویی و خروجی برق استاندارد ۱۱۰ ولت است. فضای نشیمن می‌تواند به تخت خواب نیز تبدیل شود.

علاقه آمریکایی‌ها به کمپرها و خودروهای تفریحی در دهه ۷۰ میلادی افزایش چشمگیری یافت و این با فعالیت‌های خارج از خانه نیز همراه بود. از جمله محبوب‌ترین گزینه‌ها در آن زمان می‌توان به تریلرها و کمپرهای شکل گرفته بر اساس وانت پیکاپ ها اشاره کرد. البته شورولت بلیزر شالت محصولی منحصربه‌فرد بود چراکه به لطف سیستم چهار چرخ محرک خود توانایی آفرود زیادی نیز داشت. چنین شکل کمپینگ یا اورلندینگ حتی امروز نیز طرفداران زیادی دارد و محصولات شرکت‌هایی همچون جیپ، فورد و تویوتا با چادرهای روی سقف عرضه می‌شوند. همچنین برخی خودروهای نظامی بازنشسته هم به خانه‌های متحرک تبدیل شده‌اند. البته اگر بخواهید به یاد گذشته‌ها باشید هیچ‌چیزی جای این بلیزر شالت را نخواهد گرفت.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *