قطعات خودرو

فاصله ۸۵۰هزار دستگاهی خودروسازان با برنامه صمت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در کشور طی هشت ماه امسال رشد کرده و خودروسازان توانسته‌اند در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته تیراژ خود را بالا ببرند.

 

در این بین، بیشترین رشد تولید به خودروهای تجاری رسیده و این موضوع نشان می‌دهد تجاری‌سازان سال پر‌رونقی در تولید را تجربه می‌کنند. بنابر آمار منتشره، تولید خودروهای سنگین (کامیونت، کامیون و کشنده)، در هشت ‌ماه سال جاری و نسبت به سال ۹۸ افزایش ۹۰۰درصدی را به خود می‌بیند. همچنین در مقایسه با سال ۹۹، تیراژ تجاری‌سازان ۵۱۳درصد رشد کرده است. ثبت چنین ارقامی در کارنامه تجاری‌سازان جدا، از رونق گرفتن تولید و فروش طی امسال، با پایین بودن عدد پایه تولید در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز در ارتباط است. آمار وزارت صمت نشان می‌دهد تیراژ خودروسازان تجاری در هشت‌ماهه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷۶درصدی داشته است. بنابر اعلام مسوولان وزارت صمت، این وزارتخانه برنامه‌ریزی کرده تولید خودروهای تجاری را تا پایان سال جاری به ۳۵‌هزار دستگاه برساند و سال آینده نیز تیراژ ۵۰هزار دستگاهی در خطوط تولید تجاری‌سازان به ثبت برسد.

 

 

در صورت تحقق چنین تیراژی، می‌توان روند اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده تجاری را سرعت داد. این البته در حالی است که پیش بردن این موضوع ارتباط مستقیم با ارائه مشوق‌ها و تسهیلات از سوی دولت به مالکان خودروهای فرسوده تجاری دارد. هرچند این روزها به دلیل بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور، فعلا خبری از آلودگی هوا نیست، با‌این‌حال در هفته‌های آتی باز هم هوای آلوده میهمان ریه شهروندان خواهد شد، موضوعی که خودروهای فرسوده تجاری سهم قابل‌توجهی در آن دارند. این در حالی است که با اسقاط و جایگزینی فرسوده‌های سنگین، می‌توان کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا کرد؛ ضمن آنکه سرانه مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد و ایمنی در جاده‌ها بالا خواهد رفت.

 

اما در هشت‌ماهه امسال کل تولید خودرو در کشور نیز نسبت به سه سال گذشته رشد کرده است. در نموداری که وزارت صمت منتشر کرده، طی هشت ماه امسال در مجموع ۷۴۸هزار و ۴۸۸ دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده؛ حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته، این رقم حدودا ۶۵۲هزار دستگاه بود. بنابراین تولید خودرو در کشور در مقایسه با سال گذشته رشد حدودا ۹۷هزار‌دستگاهی را نشان می‌دهد. طبق اعلام وزارت صمت، تولید ۶۵۲هزاردستگاهی سال گذشته شامل محصولات کامل و ناقص با هم بوده، بنابراین بخش قابل‌توجهی از خودروهای تولیدی راهی پارکینگ‌های خودروسازان می‌شدند. تولید خودروسازان همچنین در مقایسه با سال ۹۹ (با تیراژ ۶۲۲‌هزار و ۱۸۰ دستگاهی) نیز رشد بیش از ۲۰درصدی داشته و نسبت به سال ۹۸ (با تیراژ ۴۸۸هزار و ۶۲۸ دستگاهی) بیش از ۵۳درصد صعود را نشان می‌دهد. با توجه به تولید حدودا ۷۵۰هزار دستگاهی خودرو در هشت‌ماهه امسال، خودروسازان تا تحقق برنامه ۶/ ۱میلیون دستگاهی وزارت صمت طی سال جاری، ۸۵۰هزار دستگاه فاصله دارند.

 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است