قطعات خودرو

قیمت خودرو در بازار آزاد ترمز برید!

قیمت خودرو

خبر کناره‌گیری شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و تنفیذ این اختیار به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد. شورای‌رقابت از گردونه قیمت خودرو خارج شده است.

 

 

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، در بازار خودرو شاهد روند صعودی شدید قیمت تمام مدل‌ها بودیم. خودروهای داخلی و چینی در بازار روز پنجشنبه هفته قبل، تا ۴۵ میلیون‌تومان و مدل‌های خارجی پریمیوم و لوکس نیز تا ۲۰۰ میلیون‌تومان رشد بها را تجربه کردند.

 

این افزایش قیمت در بازار خودرو ناشی از رشد یک‌باره نرخ ارز در بازار بود. بررسی بازار خودرو طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد قیمت خودرو (اعم از داخلی و مونتاژی) با رشد قابل ‌توجهی همراه بوده است. برای بررسی بازار خودرو قیمت چند محصول پرتقاضای داخلی و مونتاژی را در بازه زمانی ۶ تا ۱۳ دی بررسی می‌کنیم. از بین ۸ محصول داخلی که زیر ذره‌بین قرار گرفته، شاهد رشد قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بوده‌ایم.

 

میانگین افزایش قیمت محصولات داخلی حدودا ۱۶ میلیون‌تومان تنها در یک هفته گذشته بوده است. اما رشد قیمت خودروهای مونتاژی بسیار بیشتر بوده است؛ به‌طوری که محصولات خودروسازان خصوصی از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. میانگین رشد قیمت این خودروها در هفت روز گذشته ۴۴ میلیون‌تومان بوده است.

 

رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه در یک هفته گذشته طی دو اظهار ‌نظر مختلف، واردات خودرو را خارج از اولویت‌های دولت توصیف کرده بودند.

 

همچنین خبر کناره‌گیری شورای‌رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و تنفیذ این اختیار به‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد. این درحالی است که به‌نظر می‌رسد شورای‌رقابت از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شده است.

 

 

این شورا ز وظایف قانونی خود انصراف داد و آن‌ها را به وزارت صمت محول کرد. بازار خودرو اما در هفته گذشته به‌این تغییرات واکنش معناداری نشان داد.

 

 

شورای‌رقابت در هفته گذشته در جلسه‌ای با اکثریت آرا، دستورالعمل ۵۴۳ تنظیم بازار خودرو را براساس نقش‌دهی پررنگ‌تر به‌وزارت صمت به‌عنوان سیاستگزار و تنظیم‌گر فنی این صنعت اصلاح کرد. در این جلسه اعضای شورای‌رقابت فرآیند محاسبه و ابلاغ قیمت‌ها، مشمولان قانون حمایت از خانواده و جمعیت و خودروهای فرسوده، سامانه یکپارچه و اختیار پیشنهاد برای تنظیم بازار بر اساس کف عرضه را در دستورالعمل ۵۴۳ اصلاح کرد.

 

خودروهای داخلی و چینی تا ۴۵ میلیون‌تومان گران شدند

 

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای شدید ۲ تا ۴۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند؛ جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۴۲ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۳۵ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۲۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۲۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۸۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۱۹ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۵ میلیون‌تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۲) با ۱۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۷ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

 

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت ۱۰ تا ۴۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فیدلیتی پرایم ۵ نفره (۱۴۰۲) با ۴۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۷۶۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۲۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۹۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش به یک ‌میلیارد و ۵۴۵ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۲۸۵ میلیون‌تومان رسید.

 

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس تریل با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

 

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد رشد بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان و پورشه ماکان با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *