قطعات خودرو

قیمت گذاری دستوری، تولیدکنندگان تایر را با زیان مواجه کرد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، حمیدرضا عبدالمالکی در نشست خبری انجمن صنفی صنعت تایر افزود: صنعت تایر متشکل از ۱۱ واحد تولیدی است که انواع تایرها را تولید می‌کنند؛ سال گذشته ۳۱۰ هزار تن تایر اعم از تایرهای سواری، کامیون و باری و کشاورزی تولید شد.

 

وی با بیان اینکه سه چالش در صنعت تایر وجود دارد، گفت: مهم‌ترین چالش بحث قیمت گذاری دستوری است که این قیمت گذاری منجر به کاهش سود تولید کنندگان شده است؛ در سال ۱۴۰۰ بدون اینکه وزارت صمت مشورتی با فعالان این صنعت داشته باشد، تایر را مشمول قیمت گذاری دستوری کرد.

 

عبدالمالکی افزود: از طرفی قیمت گذاری دستوری باعث اختلاف قیمت ۶۰ درصدی بین تولیدکننده و بازار شد و اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، فعالیت با چالش‌هایی روبه رو خواهد بود؛ امسال ۷۷ درصد تورم نرخ مواد اولیه داشتیم که وزارت صمت ۳۰ درصد بیشتر افزایش نرخ نداد، پیشنهاد انجمن ۷۰ درصد بوده که موافقت با این افزایش قیمت نشده است.

 

خودکفایی در تولید تایر خوردوهای سواری

مدیرعامل ایران تایر اضافه کرد: سال گذشته تایر خودروهای سواری ۲۱.۵ میلیون حلقه تولید شد و ۹۰ درصد نیاز داخل را تامین کرد طوری که در خودروهای سواری به خودکفایی کامل رسیدیم.

 

وی افزود: مشکل در تولید تایر سواری خودروهای شاسی بلند رینگ ۱۶ داریم که برنامه‌هایی برای داخلی سازی آن انجام شده است؛ نیاز به ۱.۵ میلیون حلقه است که انجمن صنفی تایر برنامه دارد تولید را به نیاز کشور برساند.

 

عبدالمالکی گفت: مجموع تولید لاستیک در سال ۲۴ میلیون حلقه است؛ صنعت لاستیک در زمینه ساخت داخل ماشین آلات پیشرفت خوبی داشته، به طوری که ۵۰ درصد ماشین آلات مورد نیاز در داخل تولید می‌شود که این کار نیز با حمایت شرکت‌ها انجام شده است.

 

به گفته مدیرعامل ایران لاستیک، تولیدکنندگان داخلی ۳۰ درصد نیاز بازار به لاستیک خودروهای سنگین را تامین می‌کنند؛ یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه نیاز است که نزدیک به ۴۰۰ هزار حلقه در داخل تولید می‌شود که شرکت بارز کرمان این میزان را تولید می‌کند و شرکت آرتاویل اردبیل نیز وارد چرخه تولید شده است.

 

عبدالمالکی با بیان اینکه بحث صادرات نیز جزو چالش‌های صنعت لاستیک است، گفت: امسال ۱۰ درصد مجوز صادرات برای تایرهای سواری و ۳۰ درصد لاستیک کشاورزی داده شده، اما اکنون مدام درگیر کارهای اداری آن هستیم طوری که برای اینکه این فرآیند طی شود ۴۵ روز طول می‌کشد نامه به گمرک برسد تا صادرات انجام شود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *