قطعات خودرو

محدودیت در واردات؛ عامل افزایش قیمت قطعات خودروهای سنگین

سید محمدرضا آل هاشم در گفتگو با خبرنگار قطعات خودرو با اشاره به اخباری که در زمینه کمیاب شدن قطعات یدکی خودروهای سنگین منتشر شده اظهار کرد: به اعتقاد من در محتوای این خبر مبنی بر کمیاب شدن لوازم یدکی این خودروها کمی اغراق شده است؛ اما علت اصلی کمبود قطعه برای برخی از خودروهای سنگین را می‌توان به بالا رفتن و ثابت نبودن قیمت ارز نسبت داد.

دلایل افزایش قیمت قطعات خودروهای سنگین

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید واردات لوازم یدکی با قیمت تمام شده بسیار بالایی همراه خواهد بود. عدم ثبات در قیمت ارز، مشکلات و محدودیت های بسیاری در پروسه‌های گمرک و هزینه‌های بالا واردات از یک‌ طرف؛ عدم توانایی کافی در زمینه تقویت تولید داخلی نیز از طرفی‌ دیگر منجر به آن شده است که قیمت قطعات لوازم یدکی سنگین به شدت افزایش پیدا کند.

این فعال بازار در حوزه قطعات سنگین خودرو گفت: قطعات بسیاری از خودروهای سنگین، سبک و ماشین‌آلات راهسازی در داخل کشور تولید می‌شود. حتی در بسیاری از موارد تولید قطعات بیشتر از تقاضا و با هدف صادرات صورت می‌گیرد. با این حال تولیدکنندگان برای تامین برخی از این قطعات مجبورند به واردات رو بیاورند.

جای خالی حس رقابت در تولید ملی

وی افزود: این یک واقعیت است که در ایران بسیاری از قطعات خودروهای سنگین تولید می‌شود؛ اما تمامی نیاز بازار را پوشش نمی‌دهد و نمی‌توان نسبت به تولید انبوه این قطعات اقدام کرد؛ زیرا تعداد کارخانه‌ها که در این زمینه فعالیت می‌کنند، کافی نیست. از طرفی خلا حس رقابت نیز در تولید ملی احساس می‌شود. در چنین شرایطی مجبوریم کمبود تولید را با واردات قطعات خودروهای سنگین تامین کنیم. واردات قطعات خودرو به نیز وابسته به قیمت ارز است. در چنین شرایطی قیمت تمام شده کالا افزایش و توان خرید کالا برای مصرف کنندگان کاهش پیدا می‌کند؛ حتی در برخی موارد می‌توان ادعا کرد که توان خرید مشتریان از بین رفته است.

تسهیلات نهادهای دولتی در راستای کاهش قیمت تمام شده لوازم یدکی

آل‌هاشم بیان کرد: انتظار می‌رود دولت سیستم‌های بانکی، وزارت صمت، گمرک، سازمان استاندارد و حتی وزارت امور خارجه به صنف لوازم یدکی کمک کنند. تمامی جابه‌جایی‌ها، سیستم حمل و نقل کشور و مسائل لجستیکی وابسته به صنف ما است. به همین منظور نهادهای فوق باید تسهیلات ویژه‌ای برای تولیدکنندگان و واردکنندگان مد نظر قرار دهند تا بتوانیم واردات گسترده‌تر داشته باشیم و کمیت و کیفیت تولید را همزمان افزایش دهیم. با تکیه بر این روش‌ها می‌توان کمبود قطعات یدکی را در سطح کشور از بین ببریم و با افزایش عرضه، قیمت‌ها را بشکنیم و نظارت بیشتری بر قیمت تمام شده کالا داشته باشیم.

تولید قطعات برای برخی خودروهای سنگین وارداتی به صرفه نیست

وی اضافه کرد: در حال حاضر کمبود قطعات خودروهای سنگین تنها شامل چند خودروی خاص آمریکایی بوده است. تعداد برخی از خودروها در کشور به اندازه‌ای نیست که تولید قطعات مربوط به آن برای تولید کنندگان مقرون به صرفه باشد.

کاندیدای انتخابات هیئت مدیره لوازم یدکی با ذکر مثالی یادآور‌ شد: خودروی سنگینی را تصور کنید که حدود ۵۰ سال از عمرش می‌گذرد. حال ممکن است تولید قطعات مربوطه در خود کشور تولید کننده این خودرو نیز متوقف شده باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد اگر مقررات دست و پاگیر، محدودیت‌ها در واردات مواد اولیه برای تولید واردات قطعات خودروهای خارجی همچنان پا برجا بماند به کمبود قطعات خودروهای سنگین بیشتر و برای مدل‌های دیگر مواجه شده و در ادامه شاهد افزایش قیمت بیشتری برای این‌ قطعات خواهیم بود.

بیوگرافی: سید محمدرضا آل‌هاشم بیش از 35 سال است که در زمینه واردات و فروش قطعات یدکی خودروهای سنگین فعالیت می‌کند. وی در حال حاضر مدیریت شورای پاساژ بنز را برعهده دارد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است