قطعات خودرو

مرحوم سیدعلی محسنی از من حلالیت خواست

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران می‌گوید: در این دوره انتخابات اوضاع عوض شده است. اعضای صنف فهمیده‌اند چه صنف بزرگ و مهمی دارند. نامزد‌ها نیز در تلاش بیشتر برای برقراری ارتباط با مردم هستند. اما او توصیه می‌کند از امروز تا زمان برگزاری نامزد‌ها بروند بین مردم و از اعضای صنف بخواهند در انتخابات شرکت کنند؛ به تبلیغات اعتقاد زیادی دارد.

سیدمهدی کاظمی به گفته خودش اولین کسی بوده است که برای اعلام نامزدی‌اش در انتخابات اتحادیه پوستر چاپ کرده است. این را نشانه اهمیت دادن به اعضا می‌داند و نه خودنمایی و نشانه حریص بودن برای انتخاب شدن؛ او اعتقاد دارد اعضا هستند که باید هیئت مدیره را به حرکت وادار کنند؛ پس هرکس نامزد انتخابات می‌شود باید تلاش کند از تمام توانش استفاده کند تا همه اعضای صنف از برگزاری انتخابات مطلع شوند. هر کاندیدا باید از دوستانش و سایر اعضا بخواهد تا در انتخابات شرکت کنند.

سید مهدی کاظمی فروشنده قطعات ماشین‌های آمریکایی بوده ولی بعداً نام مغازه‌اش را پژو حمید گذاشت. او در سه دوره اخیر تلاش فراوانی کرد؛ در تبلیغات از پوستر، بنر، ساخت تیزر و پخش در منطقه چراغ برق بهره گرفت، اما در این دوره برای ثبت‌نام اقدام نکرد. به بقیه اعضای هیئت مدیره هم همین پیشنهاد را کرد. گرچه با اجرای قانون مصوب سال 1392 هیچ یک از اعضای هیئت مدیره فعلی اجازه حضور در انتخابات را نیافتند؛ اما سیدمهدی کاظمی می‌گوید: ما سراغ افراد شایسته رفتیم و از آن‌ها خواستیم برای عضویت در انتخابات ثبت نام کنند.

تشکیل گروه تحول و ارتقا

به گفته سید‌مهدی کاظمی تشکیل این گروه اید‌ه‌ای بوده است که وی و چند نفر از دوستان و همکارانش پیگیری کرده‌اند و اغلب نامزد‌ها را در این گروه قرار دادند تا هم خودشان بتوانند از نظرات یکدیگر آگاه شوند و هم مهم‌ترین کار‌های هیئت مدیره بعدی را به اطلاع صنف برسانند. به نظر کاظمی این کار بسیار مفید واقع شده و شور انتخاباتی در صنف ایجاد کرده است. بنابر توافق اعضای گروه تحول و ارتقا یک رای‌گیری داخلی صورت خواهد گرفت و کسانی که بیشترین رای از گروه را بگیرند در قالب فهرستی 7 نفره به علاوه یک نفر بازرس به اعضای صنف معرفی خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود در برابر این فهرست یک فهرست دیگری نیز ارائه شود که آن‌ها نیز حرف‌ها و مسیر خودشان را دارند. سیدمهدی کاظمی احتمال ورود هر هفت نفر از اعضای گروه تحول و ارتقا را در انتخابات می‌دهد. او می‌گوید ما خیلی با اعضای صنف صحبت کرده‌ایم و شرایط و برنامه‌های‌مان را اعلام کرده‌ایم، مردم نیز از این برنامه استقبال کرده‌اند چون ما با کارشناسی و کار میدانی به این نتایج رسیده‌ایم.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد سیدمهدی کاظمی در یکی از ادوار گذشته در انتخابات شرکت کرده و 189 رای آورده است با اختلاف یک رای از حضور در هیئت مدیره باز می‌ماند. هنگامی که بررسی و پیگیری می‌کند درمی‌یابد آرا به درستی شمارش نشده است. بنای بر اعتراض داشته است اما مسئولان برگزاری انتخابات به او می‌گویند صرف‌نظر کند و در دوره بعدی شرکت کند. کاظمی از اعتراض امتناع می‌کند اما ناخرسند از اتفاق افتاده در دوره بعدی هم شرکت نمی‌کند. مرحوم سیدعلی محسنی چهار سال بعد به مغازه او می‌آید و از او حلالیت می‌خواهد. سیدمهدی می‌گوید: ما با هم کاری نداشتیم، منظور شما از حلالیت چیست؟ سیدعلی محسنی می‌گوید اگر تو وارد هیئت مدیره شده بودی امروز این برخورد با من نمی‌شد. من را از ریاست هیئت مدیره کنار گذاشته‌اند اما می‌گویند استعفا هم نده، اگر نمی‌خواهی در هیئت مدیره باشی عیبی ندارد برو ما خودمان شش نفری اتحادیه اداره می‌کنیم.

این اتفاق و توصیه مرحوم محسنی، سید مهدی را مجددا وادار به نامزدی عضویت در هیئت مدیره می‌کند. این بار او نفر پنجم می‌شود و اولین دوره حضورش را در هیئت مدیره تجربه می‌کند. در دوره بعدی او به نایب رئیسی هیئت مدیره می‌رسد اما در سومین دوره در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد.

سیدمهدی کاظمی برای برگزاری همایش و نمایشگاه اتحادیه که پنج دوره برگزار شد، چاپ سررسید برای اتحادیه، کمیسیون رسیدگی به شکایات و جلسات جمع‌آوری کمک به مناطق آسیب‌دیده از طرف صنف تلاش‌های فراوانی کرد. او خود را مستحق ریاست اتحادیه نیز می‌دانست اما خدمت کردن برایش اهمیت ویژه‌ای دارد. الان نیز انتظار و آمادگی دارد کمیسیون رسیدگی به شکایات را مدیریت کند. کاری که طی چهار سال گذشته متمرکز برآن بوده است.

سیدمهدی کاظمی در یک دوره با غلامحسین حمزه، ابراهیم غفوری و علی‌اکبر بخشی به عنوان رئیس اتحادیه حداکثر همکاری را داشت. در آن دوره او بسیار پرتحرک و فعال بود اما اختلاف سلیقه باعث شد در دوره بعدی به سمت غلامرضا بخشی‌زاده متمایل شود. این تمایل، نظر او را در مورد شرکت شناسا نیز که هشت سال به‌رغم عضویت در آن مخالفش بود، تغییر داد. سید مهدی کاظمی اکنون می‌گوید: شرکت شناسا می‌تواند به صنف کمک فراوانی کند.

از دیگر فعالیت‌های سیدمهدی کاظمی حضور در تعاونی مسکن اتحادیه بود. این تعاونی در زمان ثبت‌نام مسکن مهر فعالیت کرد و توانست برای چند نفری خانه بگیرد اما فعالیت‌های تعاونی مسکن با وجود ظرفیت‌های فراوان به سرانجام مناسبی نرسید و در واقع بدون فعالیت ر‌ها شد، در عوض تشکیل تعاونی اعتبار صنف که کاظمی به آن خیلی دل بسته بود، پیش رفت. این تعاونی اعتبار می‌توانست برای صنف یک نقطه قوت و جایگاه خاص ایجاد کند؛ اما در تشکیل و مراحل ثبت آن اشتباهی رخ داد. غلامرضا بخشی‌زاده و چند نفر دیگر از اعضای هیئت مدیره کاملا از تاسیس این تعاونی بی‌خبر بودند، بدین‌ترتیب پس از آنکه از طریق اعضای صنف مطلع شدند با آن مخالفت کردند. حتی نظرشان بر انحلال یا انتقال کامل تعاونی به مدیریت اتحادیه بود که به لحاظ قانونی امکان‌پذیر نبود. در مورد تعاونی مسکن نیز همین مانع وجود داشت بنابراین هیئت مدیره گرچه از آن پشتیبانی کردند اما چون از نظر قانون مستقل بود، اعضای هیئت مدیره نمی‌توانستند در آن اعمال نظر کنند.

تعاونی اعتبار صنف با پدرخواندگی علی‌اکبر بخشی، مدیرعاملی ابراهیم غفوری و سیدمهدی کاظمی به عنوان رئیس هیئت مدیره بالاخره توانست با اتحادیه هم‌مکانی پیدا کند؛ اما اتفاقاتی که در سطح ملی برای تعاونی‌های اعتبار و موسسات مالی و اعتباری افتاد، باعث شد بانک مرکزی با اعمال محدودیت شدید از توسعه فعالیت آن‌ها جلوگیری کند. این اقدام بانک مرکزی گرچه غیرقانونی است اما موجب شده تعاونی اعتبار صنف نتواند عضو جدید بگیرد. از سویی اختلافات سیدمهدی کاظمی با سه فرد دیگر تعاونی را کم فروغ کرده است. سیدمهدی کاظمی به نحوه مدیریت تعاونی انتقاد می‌کند. او معتقد است اگر مدیرعامل تحرک بیشتری داشت و فعال‌تر عمل می‌کرد، امروز تعاونی اعتبار‌ گره‌گشای مشکلات بسیاری از اعضای صنف بود.

سیدمهدی کاظمی فردی فعال است. توقف‌ناپذیر و بسیار پراحساس است. گاهی می‌تواند با زبانش کار‌هایی را شروع یا پیگیری کند که کمی غیرممکن به نظر می‌رسد. او درحالی که عضو هیئت مدیره بود، در دانشگاه علمی کاربردی ثبت‌نام کرد و مدرک لیسانس در رشته مدیریت تشکل‌های صنفی گرفت. بنایش ادامه تحصیل تا اخذ دکترا بود اما فعلا به همین مقدار بسنده کرده است. حالا او کاندیدای شورای شهر تهران شده است و امیدوار است این اقدامش حداقل از طرف اعضای صنف مورد حمایت قرار گیرد. البته که اگر اعضای صنف در این انتخابات شرکت کنند و خودشان و خانواد‌های‌شان به او رای دهند می‌توان احتمال حضورش در شورا را داد اما تجربه نشان داده چنین اتفاقی نمی‌افتد.

گفتگوی ما با سید‌مهدی کاظمی حاوی جزئیات و نکاتی دیگری نیز بود که در فرصتی دیگر به آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *