قطعات خودرو

نوسان نمادهای خودرویی به بهانه سیگنال افزایش قیمت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار ، بورس در حال حاضر در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی تقریبا در کف قیمت قرار دارد و حجم معاملات خرد بسیار پایین است. با وجود اینکه سیگنال های مثبتی هم برای بازار وجود دارد، اما هنوز رشدی اتفاق نیفتاده است چرا که برخی گروه ها مانند خودرویی ها با سیگنال مثبت افزایش قیمت روبرو هستند.

توافق برجام کمک می کند که آنها بتوانند با شرکت های خارجی وارد همکاری های جدید شوند و تیراژ تولید خود را بالا ببرد و از طرف دیگر اگر می خواهند باید هزینه واردات قطعات را کاهش دهند تا تقاضا داشته باشند.

با این حال هنوز روند مثبت خود را آغاز نکرده اند، زیرا از یک سو سهامداران حقیقی نسبت به ادامه زیان این خودروسازان نگران هستند و از طرف دیگر حقوقی های این نماد از خبرهایی همچون افزایش قیمت و … تنها به عنوان سیگنالی برای نوسان گیری استفاده می کنند و به محض اینکه سودی ۱۰ تا ۱۵ درصدی از سهامدار خرد گرفتند بار دیگر سهم را به قیمت های پایین تر می کشانند.

بحث عرضه خودرو در بورس کالا منتفی شد، چون ایراداتی بر آن وارد بود و از آنجایی که هنوز به قانون تبدیل نشده بود لغو شد، در واقع این طرح در مجلس قبلی مطرح شده بود و شورای نگهبان آن را رد کرده بود

قیمت گذاری خودرو تاثیری بر معاملات بورس ندارد
چند وقت پیش قرار بود خودرویی ها با عرضه خودرو در بورس وضعیت معاملات را شفاف کنند و از این طریق قیمت فروش را به بازار آزاد نزدیک کنند، هرچند سقف قیمتی برای معاملات تعیین شده بود که قیمت گذاری با مکانیسم عرضه و تقاضا به قیمت آزاد نرسد یا حداقل منجر به بروز تورمی جدید در این بازار نشود. با این حال شورای نگهبان نسبت به وضعیت بازار نگران بود و با مطرح کردن ایراداتی نسبت به طرح ساماندهی بازار خودرو عملا اجرای این سیاست را لغو کرد.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع محلس در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بحث عرضه خودرو در بورس کالا منتفی شد، گفت: چون ایراداتی بر آن وارد بود و از آنجایی که هنوز به قانون تبدیل نشده بود لغو شد، در واقع این طرح در مجلس قبلی مطرح شده بود و شورای نگهبان آن را رد کرد بود و کمیسیون صنایع و معادن مجلس دوباره برای رفع ایرادات، آن را بررسی کرد اما در نهایت به این جمع بندی رسیدند که امکان اجرا ندارد.

مافیای خودرو با نفوذشان باعث می شوند که یک روز قیمت گذاری خودرو را به شورای رقابت می برند یکبار هم به ستاد تنظیم بازار و در شرایط کنونی هم وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول قیمت گذاری خودرو شده است

دهقانی با اشاره به اینکه مافیای خودرو نفوذشان درباره قیمت گذاری خودرو از همه بیشتر نقش ایفا می کنند، افزود: این مساله باعث شده که یک روز قیمت گذاری خودرو را به شورای رقابت و یکبار هم به ستاد تنظیم بازار می برند و در شرایط کنونی هم وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول قیمت گذاری خودرو شده است. این مشکل قیمت گذاری خودرو همچنان پابرجا مانده است، هرچند آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی قیمت گذاری خودرو باشد.

خودروسازان دولتی زیان ده هستند و از خبر افزایش قیمت مانند یک پروپاگاندا در بورس استفاده می کنند، زیرا در شرایط کنونی این شرکت ها به قدری زیان ده هستند که از این خبرها برای جذاب نشان دادن سهام خود استفاده می کنند

چرا خودرویی ها به سود نمی رسند؟
در شرایط کنونی دو مساله می تواند سهام خودرویی ها را در بوس تحت تاثیر قرار دهد؛ نخست حذف تحریم ها و افزایش همکاری شرکت های خودرویی با شرکت های خارجی است که می تواند به افزایش مونتاژ و تولید خودروهایی جدید ختم شود. از طرف دیگر طبق قانون اخیر مجلس شورای اسلامی شرکت های ایرانی بتوانند صادرات خودرو و قطعات داشته باشند و از طریق واردات خودرو بتوانند درآمد ارزی خود را به کشور وارد کنند و این مساله کمک می کند تا آنها سودی هم از این محل داشته باشند. اما این مساله به این سادگی هم نیست، زیرا شرکت های ایرانی نمی توانند در آسیا با شرکت های خارجی رقابت کنند و ادعاهایی هم که خودروسازها درباره صادرات داشته اند بیشتر تبلیغاتی است.

فربد زاوه کارشناس خودرو با اشاره به اینکه خودروسازان دولتی زیان ده هستند و از خبر افزایش قیمت مانند یک پروپاگاندا در بورس استفاده می کنند، گفت: در شرایط کنونی این شرکت ها به قدری زیان ده هستند که از این خبرها برای جذاب نشان دادن سهام خود استفاده می کنند، در حالی که زیان این شرکت ها به قدری زیاد است که افزایش کمی تیراژ در از بین بردن زیان آنها تاثیر ندارد.

واردات خودرو نیازمند ارز هست و در شرایط کنونی خودروسازان ایران بیش از اینکه درآمدی از محل صادرات داشته باشند نیازمند ارز برای تامین قطعات مورد نیاز خود هستند، از این رو تنها در حالتی که شرکت های قطعه سازی صادرات محصول داشته باشند می توانند از این محل واردات خودرو انجام دهند

زاوه با بیان اینکه وضعیت معاملات در بورس متناسب با ارزش دارایی و سود شرکت ها است، افزود: در شرایط کنونی برخی ادعا می کنند که افزایش قیمت کمک می کند تا سرمایه در گردش خودرویی ها بالا برود و این مساله بر تولید و سودسازی خودروسازان داخلی در ادامه موثر خواهد بود، اما آنگونه که استدلال می کنند نیست، زیرا این مساله تاثیر چندانی بر افزایش تولید این خودروسازی ها نخواهد داشت و تا زمانی که این زیان انباشته را همراه خود دارند نمی توانند به سودسازی فکر کنند و همچنان سهامداران این دو خودروسازی قربانی سومدیریت و عملکرد ضعیف این شرکت ها هستند.

او درباره تاثیر واردات خودرو و افزایش مونتاژ خودرو بر سهام شرکت های خودرویی تصریح کرد: به طور قطع تولیدکنندگان خودرو نمی توانند در کوتاه مدت از این فرصت استفاده حداکثری را ببرند زیرا واردات خودرو نیازمند ارز هست و در شرایط کنونی خودروسازان ایران بیش از اینکه درآمدی از محل صادرات داشته باشند نیاز به ارز برای تامین قطعات مورد نیاز خود هستند، از این رو تنها در حالتی که شرکت های قطعه سازی صادرات محصول داشته باشند می توانند از این محل واردات خودرو کنند و این مساله ممکن است در در درآمدهای آنها و صورت های مالیشان تاثیر مثبتی بگذارد تا در نهایت معاملاتشان در بورس تاثیر بگذارد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است