قطعات خودرو

وضعیت خدمات پس از فروش بستگی به نظر رییس‌جمهور بعدی دارد

گزارش خدمات پس از فروش

عباسعلی غیاثی ادامه داد: وزیر صمت لازم است از درک جامع سیستمی نسبت به خدمات پس از فروش برخوردار باشد، چرا که تبلور رضایت مشتریان از حوزه خودرو، در قسمت خدمات پس از فروش متجلی می‌شود.

وی تصریح کرد: مداخلات، سیاسی‌کاری و تصدی‌گری دولت در تمام زنجیره خدمات پس از فروش وجود دارد و این موضوع باید از بین برود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کسب و کار نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو با توجه به شیوع بیماری کرونا بسیار لطمه دیده است و مراجعات به نمایندگی‌ها کم شده است.

استوار بودن خدمات پس از فروش بر سه پایه نیروی انسانی و آموزش، ابزار و تجهیزات و قطعه

غیاثی با بیان اینکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو برای انجام مطلوب کار خود نیاز به عِده و عُده دارند، اظهار کرد: خدمات پس از فروش بر سه پایه «نیروی انسانی و آموزش»، «ابزار و تجهیزات» و «قطعه» استوار است.

واردات قطعه با مشکل انجام می‌شود

وی اضافه کرد: در همین راستا آموزش‌های لازم در این شبکه داده شده است و عِده یا همان نیروی انسانی متخصص را نیز داریم ولی واردات قطعه با مشکل انجام می‌شود.

در حال حاضر ارز حتی برای قطعاتی که گارانتی می‌شود نیز وجود ندارد. هنگام واردات، منشا ارز باید مشخص باشد و حتی توضیحات ارائه شده توسط شرکت ها نیز برای شبکه بانکی کشور قابل قبول نیست.

وی گفت: ما عِده را داریم و عُده که شامل پشتیبانی مالی، اعتباری و ارزی است را باید دولت فراهم کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ارز حتی برای قطعاتی که گارانتی می‌شود نیز وجود ندارد. هنگام واردات، منشا ارز باید مشخص باشد و حتی توضیحات ارائه شده توسط شرکت ها نیز برای شبکه بانکی کشور قابل قبول نیست.

وضعیت خدمات پس از فروش بستگی به نظرات دولت بعد دارد

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو بیان کرد: با توجه به مشکلات موجود، حمایت ملی باید از خدمات پس از فروش صورت بگیرد که این موضوع بستگی به نظر ریاست جمهوری بعدی دارد.

غیاثی گفت: ممکن است رئیس جمهور بعدی بر ادامه وضع موجود نظر داشته باشد یا اینکه تصمیم بگیرد تعداد خودروهای تولیدی را بالا ببرد.

وی ادامه داد: اگر تیراژ خودرو بالا برود آمادگی لازم در زمینه تجهیزات و نیروی انسانی را داریم اما در زمینه قطعه نیاز به رسیدگی داریم.

وی گفت: در صورتی که قطعه به دست نمایندگی‌ها نرسد، باید به بیش از ۵۰ درصد از مراجعات خود پاسخ رد بدهند، بنابراین انتظار ما این است که دولت در بحث قطعه و نقدینگی به ما کمک کند.

خرید قطعه نقد است

غیاثی تاکید کرد: شرکت‌های خدمات پس از فروش تا پیش از این با وثیقه و سفته بانکی قطعه وارد می‌کردند اما در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و باید واردات قطعه را با تضمین بانکی به صورت پرداخت نقدی انجام بدهند، البته گشایش‌هایی در این زمینه حاصل شده است که نیاز به مساعدت بیشتر دوجود دارد.

وی گفت: شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو برای واردات قطعه باید تحریم‌ها را دور بزنند که قیمت تمام شده قطعه را برای آنها بالا می‌برد و بسیاری از فروشندگان خارجی نیز به آنها قطعه اصلی تحویل نمی‌دهند.

وی افزود: بازار قاچاق قطعه نیز گرم است و اغلب، قطعاتی که از طریق قاچاق وارد می‌شود تقلبی است.

دولت بعد امدادگران خودرو را سر و سامان بدهد

غیاثی بیان کرد: امدادگران خودرو نیز سروسامان ندارند و باید مورد سازماندهی، حمایت و در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار بگیرند و یک اتحادیه سراسری برای آنها تشکیل شود.

وی درخواست کرد که برای رفع مشکلات نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودرو، جلسات شورای سیاست‌گذاری که در دولت یازدهم تشکیل می‌شد و در آن مدیران ارشد زنجیره تامین صنعت خودرو مشکلات را با وزیر و معاونان ایشان در میان گذاشته می‌گذاشتند، در دولت سیزدهم برگزار شود.

منبع: قطعه نیوز

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *