قطعات خودرو

هتک حرمت و بی‌اخلاقی ها برای به دست آوردن کلید پاستور

با نزدیک شدن به انتخابات و پس از دیدن و شنیدن بی‌اخلاقی‌هایی که درمناظرات نامزدهای ریاست جمهوری شاهد بودیم، به نظرمی‌رسد مسئولان برگزاری مناظرات و همچنین نامزدها در جلب توجه مردم برای شرکت در انتخابات چندان موفق نبودند.

ترساندن مردم ازروی کار آمدن هرکدام از رقبا

همانطور که شاهد بودید دراین مناظرات نامزدها برای پیروز شدن دست به تخریب یکدیگر و ترساندن مردم ازروی کار آمدن هرکدام از رقبا و بی‌اخلاقی‌های دیگرمی‌زدند. مشاهده این بی اخلاقی‌ها به ویژه برای افرادی که هنوز برای رای دادن تصمیم نگرفته‌اند و مرددهستند، نشانه خوبی نبود.

 آنها می‌دیدند که نامزدها برای به دست آوردن قدرت ازهمه ترفندهایی که  بلد بودند استفاده کردند ودست به تخریب یکدیگر زدند.

نمونه‌های کوچکی از بی‌اخلاقی‌ها در مناظرات

نمونه یکی ازبی‌اخلاقی‌های مناظرات مربوط به نامزدی بود که تنها سابقه اجرایی‌اش در کشورمسئولیت داشتن دربسیج دانشجویی است.نحوه صحبت‌های  زاکانی و تهدید نامزدها،  مردم را به یاد بگم بگم‌های رئیس جمهورسابق در مناظرات سال 88 می‌انداخت.

 از دیگر بی‌اخلاقی‌ها، حمله عجیب محسن مهرعلیزاده به ابراهیم رئیسی بود که گفت  شما ۶ کلاس بیشتر سواد ندارید و با این میزان سواد نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد.

تهدیدهای محسن رضایی برای محاکمه کردن نامزدها در صورت پیروز  شدن در انتخابات نیز بی‌اخلاقی دیگری بود که مردم مشاهده کردند.

نامزدها به سوالات مجری برنامه، پاسخ شفاف و دقیقی نمی‌دادند

از سوی دیگر فضای حاکم بر مناظرات اخیر نشان داد که نه تنها نامزدها به سوالات مجری برنامه، پاسخ شفاف و دقیقی نمی‌دادند بلکه متاسفانه به دنبال فرصتی برای تهمت زدن و دروغ گفتن بودند.

دراین شرایط مخاطبان منتظر بودند که ببینند کدامیک از نامزدها  با جملاتش به دیگران توهین و حمله می‌کند ودیگران چگونه ازخودشان  دفاع می‌کنند.

همچنین ارزیابی فضای حاکم بر مناظرات انتخاباتی نشان داد که نامزدها از آنجایی که پاسخ مناسب و درخور توجهی برای بی کفایتی خود درسال‌های خدمت خود نداشتند اخلاق را زیر پا گذاشتند، دروغ گفتند و بی‌حرمتی کردند و به جای مناظره کردن دست به هتک حرمت دیگران زدند.

البته شاید بتوان گفت بی‌اخلاقی‌هایی که درمناظرات شاهد بودیم برآیند سال‌ها خشم و نفرت سیاستمداران به یکدیگربود.

شهید بهشتی: ما برای رسیدن به حق و حقیقت مناظره می‌کنیم نه مچ‌گیری از شما

شما یادتان نمی آید درسال‌های اول انقلاب شاهد مناظرات زیبا و منظقی وعادلانه ای بودیم.  نمونه اش درخاطره ای ازاحسان طبری نقل شده که در مناظره‌ای با شهید بهشتی داشته  در خواندن آیه‌ای از قرآن اشتباه می‌کند. دکتر بهشتی در یک کاغذ صحیحِ آیه را می‌نویسد و به طبری می‌دهد و او هم اصلاح می‌کند. طبری بعد از مناظره به بهشتی می‌گوید اگر تو یکی از جملات مارکس یا انگلس را اشتباه می‌گفتی، من همان جلسه وصلش می‌کردم به بی‌سوادی شما عمامه به سرها. بهشتی جواب می‌دهد ما برای رسیدن به حق و حقیقت مناظره می‌کنیم نه اثبات درستی خودمان و مچ‌گیری از شما.

حالا پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب چه اتفاقی افتاده که نامزدهای ریاست جمهوری درمناظرات سال‌های  88، 92 و 96 و امروز به جای اینکه برنامه‌هایشان را ارائه کنند یکدیگر را تخریب و تهدید می‌کنند.

مردم دیگر احساسی عمل نمی‌کنند

به نظر می‎‌رسد مردم با داشتن تجربه مشاهده مناظرات در سه دوره  گذشته ریاست‌جمهوری  و شنیدن وعده و وعیدهای نامزدها به اندازه کافی دچار هیجان‌های اجتماعی شده‌اند و نتیجه احساسی عمل کردن را به خوبی دیده اند. بنابراین باید منتظرباشیم و ببینیم مردم در28 خرداد چگونه عمل خواهند کرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *