قطعات خودرو

چرا همه خودروسازان در بورس نیستند؟| تغییر قیمت پایه عرضه خودرو در بورس

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار؛ شبهات عرضه خودرو در بورس همچنان وجود دارد، هر روز خبری جدید از نظام فروش بدعتی دولت سیزدهم منتشر می شود. از زمان اجرایی عرضه بورس تا امروز شاهد رشد فزاینده قیمت ها بوده ایم. دولت سیزدهم مانند اسلاف خود حاضر به آزاد سازی قیمت خودرو نبوده و مکانیزم غیرمنطقی فروش بورس را به خودروسازان تحمیل کرده است. مهندسی بازار خودرو براساس بورس رانت جدیدی را ایجاد کرده است که بزودی می تواند موتور افزایش قیمت خودروها را در بازار داغ تر کند. تاکنون گزارش جامعی از دستاورد عرضه خودرو در بورس منتشر نشده است و مشخص نیست چرا وزارت صمت با آزاد سازی قیمت خودرو به جای عرضه آن در بورس مخالف است.

 

 

کدام خودروسازان در بورس هستند؟

۲۹ آذرماه سال جاری نامه ای از وزرات صمت به گروه صنعتی ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا، بهمن موتور و آرین موتور پارس ابلاغ شد. این نامه پیرو نشست مشترک مدیران بورس کالا در تاریخ ۲۶ آذرماه به شرکت های خودروساز مذکور ارسال شده است.

 

 

قیمت پایه بورس برای هر خودرو مطابق قیمت پایه کارخانه و بدون احتساب هزینه های شماره گذاری و غیره است

 

براساس آنچه که رسانه «بازار» در خصوص این نامه دریافت کرده است، هفت بند را وزارت صمت براساس نقشه راه عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرده است. بند یکم و بند دوم این نقشه راه قابل تامل است، چرا که در بند نخست این نقشه راه وزارت صمت شرح داده است که؛ «قیمت پایه بورس برای هر خودرو مطابق قیمت پایه کارخانه و بدون احتساب هزینه های شماره گذاری و غیره است.» در اینجا وزارت صمت با علم به هزینه های جانبی تولید خودرو مشخص نکرده است که اگر خودروساز سود بیشتری کسب کند، آن را چگونه و کجا باید دریافت و هزینه کند.

 

 

در بند دوم این نامه وزارت صمت تاکید کرده است که دو خودروساز بزرگ کشور در هر عرضه ۲ هزار دستگاه و دو خودروساز بخش خصوصی ۵۰۰ دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است. مزید اطلاع وزیر صمت و سمیه نشینان باید ذکر کرد که در هیچ جای دنیا مسئول سیاستگذاری صنعتی اقدام به دخالت در نظام عرضه و فروش خودروسازان نمی کند. اگر وزیر صمت هدف خصوصی سازی صنعت خوردو را با جدیت دنبال می کند، این رفتار «امری» در خصوص عرضه خودرو به بورس نشان از دخالت تمام قد دولت در خودروسازی ها دارد.

 

 

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت باید قبول کند که نظام فروش خودرو در بورس ارزانی به دنبال نداشت و این شیوه بزودی منجربه بحران نقدینگی خودروسازان نیز خواهد شد.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *