قطعات خودرو

گواهی اسقاط نیست؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، ۲۶ آبان سال گذشته بود که قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید. بند ۱۰ این قانون به‌صراحت به موضوع گواهی اسقاط خودروهای فرسوده پرداخته و تاکید می‌کند: «تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه موتوری، پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع است.»

تبصره دو این بند نیز خودروسازان را موظف به اخذ گواهی اسقاط می‌کند. با این حال اوایل شهریور ماه امسال هیات دولت به لایحه‌ای رای مثبت داد که مطابق آن یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اضافه می‌شود و بر این اساس، در صورت کمبود خودرو یا موتورسیکلت برای اسقاط، خودروسازان با پرداخت یک درصد قیمت خودرو به صندوق ملی محیط زیست، می‌توانند به تولید خود ادامه دهند.

محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در مورد ادعای وزارت صمت مبنی بر کمبود برگه گواهی اسقاط گفت: چون می‌خواستند قانون ساماندهی صنعت خودرو را دور بزنند. گفتند گواهی اسقاط نداریم، درحالی‌که همین الان ۵۰هزار گواهی اسقاط موجود است.

 

در مورد تعداد فرسوده‌های در حال تردد گفت: ۵/ ۲میلیون خودروی فرسوده و ۵/ ۹میلیون موتور سیکلت فرسوده در حال تردد است.

 

وی تاکید کرد: اگر این یک درصد واریز شود، به هیچ جایی نمی‌رسیم زیرا یک درصد از مثلا ۲۰۰میلیون تومان ۲ میلیون تومان می‌شود و با ۲ میلیون تومان چگونه می‌توان وسیله نقلیه فرسوده‌ای را اسقاط کرد؟ وی اضافه کرد: مصوبه دولت کارشناسی‌شده نیست و عملا همان اتفاقات گذشته تکرار می‌شود.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *