به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، آمارها نشان میدهد در سه سال گذشته آمار تلفات جادهای سیر صعودی داشته است به طوری که بنا بر آخرین گزارش فرماندهی فراجا و پلیس راهور از ابتدای سال تاکنون، میزان تلفات جادهای رشد 7درصدی داشته و از مرز ۱۲هزارنفر عبور کرده است.
سال گذشته نیز بیشاز ۱۹ هزار نفر در تصادفات جان باختند که نسبتبه سال قبل از آن (۱۴۰۰) رشد ۲۰درصدی داشته است. اینکه چرا اجرای طرحهای ترافیکی ضربتی در کاهش تصادفات رانندگی موثر نیستند به عوامل اثرگذار بر هرم رشد تصادفات بازمیگردد.
رئیس پلیس راهور فراجا در این باره میگوید که افزایش تعداد وسائل نقلیه، نبود تناسب در توسعه حملونقل عمومی و افزایش تمایل به استفاده از خودروهای شخصی از عوامل رشد تصادفات و تلفات جادهای در کشور است. هر ساعت ۲نفر بر اثر تصادف در جادهها و شهرهای کشور جان خود را از دست میدهند و به ازای هر فرد جانباخته نیز ۲۵ نفر مصدوم میشوند.
موضوعاتی مانند کیفیت پایین برخی خودروها، میزان مسافرتها در سال، مشکلات بخش تروما در بیمارستانها و مراکز اورژانس و مسائلی از این دست نیز میتوانند در هرم رشد تصادفات و تلفات تاثیر داشته باشند که پلیس بارها و بارها به این موارد اشاره کرده و خواستار همراهی همه دستگاهها برای کنترل تصادفات شده است. البته فرماندهکل انتظامی کشور معتقد است اگر اقدامات پلیس بازدارنده نبود، تلفات جادهای به ۴۱هزارنفر در سال میرسید.
اقدام سازمانها به تنهایی کفایت نمیکند
سردارسید تیمورحسینی نیز در این باره گفت: تمام تلاش ما این است که بهترین شرایط را برای مردم فراهم کنیم و از این منظر اگر طرحهای عملیاتی پلیس و دستگاهای دیگر نبود، شرایط بسیار سختتر میشد.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که برای موفقیت یک طرح، اقدام سازمانها به تنهایی کفایت نمیکند و بخش مهم آن، تکالیف مردم بهعنوان رانندگان وسایل نقلیه است. وقتی میگوییم در یک بازه زمانی خاص، مردم نباید وارد جاده شوند و وضعیت خوبی در جادهها حاکم نیست، از مردم انتظار داریم سفرها را به حداقل رسانده و بر سفر خود پافشاری نکنند.
جانشین رئیس پلیس راهور ادامه داد: حوادث جادهای نیازمند اقدامات دوسویه است که از یک طرف مجموعه دستگاههای اجرایی تکالیفی دارند که باید انجام دهند و ازسویدیگر مردم نیز باید بخشی از مسئولیت که متوجه آنهاست را به خوبی انجام دهند. یکی از راههای بازدارندگی تخلفات، مجازات است اما متاسفانه قوانین کنونی و جرایم رانندگی بازدارنده نیست و اثربخشی لازم را ندارد و همین مساله میزان تخلفات ما را افزایش داده و به تناسب آن نیز شاهد افزایش تلفات و مصدومان هستیم.
«طرح20» برای کاهش حوادث رانندگی در تهران اجرا میشود
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ هم از تهیه و اجرای طرحی با عنوان «طرح20» برای کاهش حوادث رانندگی خبر داد. سرهنگ احسان مومنی در این باره گفت: باتوجه به آمار تصادفات جرحی و فوتی 8ماهه امسال (فروردین تا آبان) در زمینه تصادفات شهری تهران، گروه اندیشهورزی تشکیل و برنامهریزیهایی برای کاهش تصادفات انجام شد که در این زمینه ۲۰راهکار کوتاهمدت ولی زود بازده را پیشبینی کردیم و چون به این تعداد راهکار رسیدیم، نام آن را هم طرح۲۰ گذاشتیم. برای کاهش تصادفات، آموزش و فرهنگسازی راهکار اول و اعمال قانون و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی راهکار دوم است که در این زمینه با تخلفاتی که بهصورت محسوس و نامحسوس و همچنین از طریق دوربینها ثبت میشود، برخورد خواهیم داشت. بخش سوم هم به مهندسی ترافیک و اصلاحات هندسی راه بازمیگردد که پلیس راهور تهران بزرگ طرح ۲۰ را براساس این سه راهکار برنامهریزی کرده است.