امروز : چهارشنبه 2 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • نیوشا یعقوبی
  • 22 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5339

قطعات خودرو: دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور بر این باو‌ر است که در بازار خودرو تقاضای کاذب وجود دارد و هر کسی در‌لاتاری ثبت‌نام خودرو برنده شود، ۱۲۰ درصد سود می‌کند. او قیمت‌گذاری دستوری خودرو را بزرگ‌ترین عامل و مانعی سخت مقابل جهش تولید می‌داند.

با برنده شدن در لاتاری ثبت‌نام خودرو، ۱۲۰ درصد سود کنید!

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با «قطعات خودرو» با اشاره به اصل پارتو اظهار کرد: بر اساس این اصل یا قانون ۸۰_۲۰، در هر مسئله‌ای تقریباً ۸۰ درصد اثرات از ۲۰ درصد علت‌ها ناشی می‌شوند. به عبارت دیگر ما در زمینه تولید در حوزه خودرو، با موانع و چالش‌هایی مواجه هستیم که در صورت حل آن، ۸۰ درصد مشکلات تولید حل خواهد شد. در همین راستا در صنعت خودرو، قیمت‌گذاری دستوری مهم‌ترین چالش به شمار می‌رود که در صورت حذف آن، ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان حل خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم تقریباً خودرو را با دو برابر قیمت کارخانه خریداری می‌کنند. به عنوان مثال قیمت کارخانه‌ای خودروی پراید ۴۲ میلیون تومان بود اما در بازار ۱۰۰ میلیون تومان معامله شد. همچنین قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۶ و خودروی شاهین به ترتیب ۱۰۰ میلیون و ۲۶۷ میلیون تومان است؛ ولی در بازار حدود ۲۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

حذف تقاضای کاذب از بازار با اصلاح قیمت‌گذاری دستوری

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: در‌شرایطی که تفاوت‌های بسیاری میان قیمت کارخانه‌ای خودرو و فروش آن در بازار وجود دارد، افرادی که مجبور به خرید خودرو هستند، باید خودرو را با قیمتی گزاف خریداری کنند. در‌مقابل، افرادی که با نیت سوددهی اقدام به خرید خودرو می‌کنند، از این خرید رضایت کافی داشته و سود خوبی را به جیب می‌زنند. قیمت خودرو باید به صورت آزاد تعیین شود و دستوری نباشد. این قیمت‌گذاری باید بر اساس عرضه و تقاضا، نرخ تولید و قیمت تمام‌شده کالا در کارخانه به اضافه سودی معقول در نظر گرفته شود. در این صورت عرضه و تولید افزایش پیدا کرده و تقاضای کاذب در بازار حذف خواهد شد.

سود ۱۲۰ درصدی لاتاری ثبت‌نام خودرو

وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار وجود دارد. در حال حاضر اگر کسی در لاتاری ثبت‌نام خودرو برنده شود، حداقل ۸۰ و حداکثر ۱۲۰ درصد سود خواهد کرد. در چه لاتاری‌ای می‌توان چنین سودی کسب کرد؟ بنابراین زمانی که عرضه افزایش پیدا کرده و قیمت خودرو از سوی کارخانه منطقی تعیین شود، تقاضای کاذب از بازار رخت می‌بندد.

محبی‌نژاد با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید قیمت کارخانه‌ای خودرو پژو ۲۰۶، ۱۴۰ میلیون تومان تمام شود و در بازار حدود ۲۰۰ میلیون تومان به فروش برسد. همچنین عرضه به گونه‌ای باشد که نیاز به خرید و فروش فوری در بازار احساس نشود و فرد با مراجعه به کارخانه خودرو مورد نظر خود را خریداری کند. در چنین شرایطی هم برای کارخانه، هم برای تولید‌کننده و هم برای خودروساز به صرفه است که تیراژ تولیدات خود را افزایش دهند.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان در‌وضعیتی قرار دارند که هر چه بیشتر تولید کنند، بیشتر زیان خواهند کرد. این‌که می‌گویند خودرو گران و ارزان شده صحیح نیست؛ گرانی و ارزانی مفهومی نسبی تلقی می‌شود. اگر شما از من بپرسید آیا مردم توان خرید خودرو را دارند؟ پاسخ من منفی است. من می‌گویم توان خرید مردم برای خرید کالا‌های بادوام تولید داخل بسیار کاهش پیدا کرده و با نرخ تورم تناسب چندانی ندارد. البته امسال با توجه به افزایش حقوق‌های اعمال شده، توان خرید مردم کمی افزایش پیدا کرده است؛ اما این افزایش حقوق آن‌قدر چشمگیر نیست که با کمک آن بتوان این معضل خرید خودرو به صورت اساسی حل کند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: از طرفی نباید خودرو را در ایران سرکوب قیمتی کنیم که در نهایت به شکاف قیمت بازار با تولید کارخانه به ۱۰۰ درصد منجر شده و رانت عظیمی به جیب منفعت‌طلبان‌ واریز خواهد کرد. در چنین شرایطی نقدینگی خودروساز و قطعه‌ساز روز به روز کاهش پیدا کرده و این افراد با هر کالایی که تولید می‌کنند، ضرر بیشتری خواهند کرد. به گونه‌ای دیگر می‌توان گفت هم نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان از دست می‌رود و هم سود چندانی نخواهند کرد، بنابراین قیمت‌گذاری دستوری در نهایت هم برای مردم و هم برای خودروساز و قطعه‌ساز به شکست خواهد انجامید.

ضرورت اصلاح قیمت‌گذاری دستوری خودرو

وی اضافه کرد: بزرگ‌ترین عامل و مانع جهش تولید در صنعت خودرو، بحث قیمت‌گذاری دستوری است که باید اصلاح شود. مباحث دیگر همانند تامین مواد اولیه، نقدینگی، بسته‌های مشوق، تولید داخلی قطعات خودرو، تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز این صنعت، رفع موانع و مشکلات گمرکی و غیره ذیل سرفصل قیمت‌گذاری دستوری قرار می‌گیرد. در صورت اصلاح قیمت‌گذاری دستوری خودرو، بخشی از مشکلات به صورت اتوماتیک حل خواهد شده و می‌توان نسبت باقی به حل باقی موارد اقدام کرد.

قیمت‌گذاری دستوری، گلوی صنعت خودرو را می‌فشارد

محبی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: شاید به جرئت بتوان گفت تفاوت صنعت خودرو کشور با سایر صنایع در زمینه قیمت‌گذاری دستوری است. در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری خودرو گلوی صنعت خودرو را فشرده و کم‌کم آن را خفه می‌کند و در نهایت این صنعت را از بین می‌برد.

Print 🖨
  • انجمن صنایع همگن نیرو محرکه, صنعت خودرو, لاتاری
[ctp_print]
قبلیقبلرانندگی کن و شارژ شو
بعدیخرید و فروش خودرو با رمزارز؛ خیالبافی یا واقعیت؟بعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

این خانواده کم کیفیت « گران »، پرفروش‌ترین محصول سایپاست!
عبدالعلی مجد 01 فروردین 1402
نگاهی به کامیون باری 18 تن باری دوو مدل Doosan با کاربری آتش نشانی
مجتبی علوی 01 فروردین 1402
تلاش برای واردات خودروهای نیسان به ایران؛ آلتیما و سانی در صف
محسن فاطمی 01 فروردین 1402
قیمت خودروهای سایپا در روسیه مشخص شد، شاهین، ساینا و کوییک در روسیه
محمدامین الهی 01 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

خودرو لیزینگی چه معایب و مزایایی دارد؟

علی محمد اخوان 22 اسفند 1401

تعویض پلاک خودروهای قرعه کشی

مرتضی مهدوی 22 اسفند 1401

ECU خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

محمدامین الهی 19 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

ریز پرواز یا پهپاد

حمله شامگاه 8 بهمن 1401 صورت گرفت. سه ریز پرواز که رسانه‌های غربی آن‌ها را پهپاد می‌نامند به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع که رسانه‌های

11 بهمن 1401

گل نزنی، گل می‌خوری

حسن بشارت‌نیا -مدیر مسئول Print 🖨

مرصاد رنگرز 25 آبان 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن