قطعات خودرو

ترامپ فعلا رفت

واقعیت این است که پس از جنگ های جهانی اول و دوم به وضوح معلوم شد مردم جهان دیگر پیاده نظام نبردهای خونین نخواهند شد. آن ها خواستند تا فرماندهان نظامی جایشان را به مردان سیاست بدهند. سیاست‌مداران پس از جنگ جهانی دوم به یک نوع نظم بین المللی روی آوردند تا در سایه آن قدرت های بزرگ بتوانند سهم بیشتری از رفاه را برای مردم خودشان و هم پیمانان خویش طلب کنند. به وضوح جهان تقسیم شد.

این نظم در بنیان خود یک چالش بزرگ داشت؛ بالاخره اسلحه و قوای نظامی میزان سهم هر کدام از بلوک را معین می‌کرد پس امکان برخورد هم‌چنان وجود داشت. این بود که ثروتمندان پا به عرصه سیاست گذاشتند.

اول در جایگاه منجی بشر و سازنده اسباب آسایش او و سپس محبوبیت و منزلت برای خود ساختند. مردان سیاست کارگزاران ایشان شدند و واژه جهانی شدن بجای روابط بین اللملی نشست. حالا دیگر مهم نبود اهل کدام سرزمینی یا در کجای جهان زیست می کنی. جهان وطنی شدن مهم بود. مزیت نسبی برای تولید و دسترسی به فن‌آوری های هوشمند که اطلاعات ذیقیمتی را کسب و تبدیل به ارزش می کرد. دیگر سرویس های جاسوسی نیز حریف این بنگاه های اقتصادی بزرگ نبودند. جهان دوره تازه ای را پیش روی داشت هرکه هوشمندتر بود و بیشتر کار می کرد جلوتر می افتاد.

در این وضعیت جدید بازندگان و بازیگرانی ناباورانه روی صحنه آمدند. آمریکا سرخوش از فروپاشی بلوک شرق یکه تاز قدرت نظامی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شده بود. ارزش های آمریکایی دنیا را به خودجذب کرده بود. اما از همین جا ناگاه آسیب پذیری آمریکا پدیدار گشت. فرهنگ های شرقی، اسلامی، آمریکای لاتین و … در ذیل گفتمان تساهل و تکاثر رخ نمودند، اقتصاد چین کمونیست برای آمریکای بازار آزاد شاخ شد.

ترامپ آمد تا باردیگر نشان دهد فرهنگ انسانی غرب تا جایی اخلاق مدار است که خودش سرآمد باشد والا همه فدای آمریکا…

این طرز تفکر با باخت ترامپ فعلا دوره کمون خود را آغاز کرده است اما دیری نخواهد پایید که برمی‌گردد. تا آن موقع چین فرصت دارد اقتصاد و فرهنگش را با هم همآهنگ کند و سهم خود را بخواهد. اروپا نیز خودش را جمع جور خواهد کرد تا اگر ترامپی دوباره آمد این قدر مفلوک نباشد. روسیه اگر پوتینی جدید یابد خود را در حد یک قدرت نوظهور اقتصادی و فن‌آور بالا خواهد کشید.

برای ما هم یک تنفسی خواهد بود که به خودمان بیاییم و اگر هم‌چنان خود را علاقمند به اسلام ناب محمدی می دانیم سراغ درک درست تری از آیه شریفه زیر برویم

سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰
از هرنوع نیرویی که می توانید، برای مقابله با آنها ، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده ، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است