قطعات خودرو

خودروسازان ایران مخالف واردات خودرو نیستند

تعرفه خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند


دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه این انجمن به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیست خاطرنشان کرد: واردات خودرو در صورت ثبات شرایط اقتصادی تحقق می‌یابد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعات خودرو» با بیان اینکه ما به همراه سایر خودروسازان هیچ وقت با واردات خودرو مخالف نبوده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر علت وارد نشدن خودرو به کشور را می‌توان به مشکلات ارزی نسبت داد. به‌همین منظور برخی از افراد می‌پندارند خودروسازان مخالف واردات خودروهای خارجی هستند.

وی ادامه داد: انجمن خودروسازان ایران مخالف واردات خودرو نیست، اتفاقا شخصا بر این باورم باید اجازه داد تا درصد کمی از هر کالای تولید داخل وارد کشور شود تا هم تولیدکنندگان و هم‌مصرف‌کنندگان بتوانند با تولیدات سایر کشورها آشنا شوند.

 دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: به عنوان مثال 95 درصد مربا در داخل کشور تولید می‌شود، باید اجازه داد 5 درصد این محصولات نیز از سایر کشورها وارد شود. طبیعتا در چنین شرایطی مصرف کننده در می‌یابد محصولات خارجی از چه کیفیتی برخوردار بوده و می‌تواند آن را با کالای ایرانی مقایسه کند. از طرفی تولیدکنندگان نیز می‌توانند با مقایسه این محصول با کالای وارداتی، تلاش کنند کالا یا محصولات تولیدی خود را ارتقا داده و در راستای بهبود کیفیت آن تلاش کنند. این موضوع تنها شامل حال خودرو نیست؛ بلکه برای تمامی حوزه‌ها نیز صدق می‌کند.

انجمن خودروسازان ایران به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیست

وی افزود: انجمن خودروسازان ایران به هیچ عنوان مخالف واردات خودرو نیست. همان‌طور که می‌دانید واردات خودرو از 2 سال گذشته به کشور ممنوع شده است، این امر به دلیل کمبود ارز در کشور اتفاق افتاده است، از طرفی ارزبری خودروهای وارداتی بالا است و در صورت اجازه واردات خودرو، نرخ ارز دستخوش تغییرات شده و افزایش پیدا می‌کند، به زبانی دیگر می‌توان گفت واردات خودرو با افزایش‌نرخ ارز همراه بوده و بر تورم تاثیر مستقیمی خواهد داشت
واردات خودرو در صورت ثبات شرایط اقتصادی تحقق می‌یابد

نعمت‌بخش بیان کرد: تصور می‌کنم مبلغی که در لایحه بودجه سال جاری برای واردات خودرو به کشور لحاظ شده است، برای خودروهای موجود در گمرک در نظر گرفته شده و پیش‌بینی شده است ترخیص این خودروها درآمدی برای دولت داشته باشد. برای واردات خودرو در ابتدا باید وضعیت تحریم‌ها مشخص شود تا بتوانیم به سایر کشورها نفت بفروشیم. تا زمانی که وضعیت ارزی کشور بهبود پیدا نکرده و شرایط اقتصادی ثبات نداشته باشد، تصور می‌کنم دولت اجازه واردات خودرو نخواهد داد، این موضوع را در دفاع از خودروسازان اعلام نکردم، بلکه باید توجه داشت قیمت ارز خودروهای وارداتی بسیار بالاست.
ضرورت مدیریت بر چگونگی واردات خودرو

وی بیان کرد: صراحتا به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام می‌کنم که این انجمن هیچ‌‌ وقت با واردات خودرو مخالفت نداشته‌ است، ما معتقدیم باید واردت خودرو به صورت مدیریت شده تحقق پیدا کند. به عنوان مثال ما یک میلیون دستگاه خودروی‌سواری در سال تولید می‌کنیم، حال اگر 50 هزار خودرو نیز به کشور وارد شود، دنیا به آخر نمی‌رسد!

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: طبیعتا سلایق مردم در تمامی حوزه‌ها مخصوصاً خودرو با یکدیگر یکسان نیست؛ ممکن است قشر متمول جامعه ترجیح دهند خودروهای گران قیمت سوار شوند، به همین منظور باید واردات خودرو به کشور آزاد باشد.

نعمت بخش اظهار کرد: در حال حاضر دستوری شدن قیمت خودرو خسارات متعددی را برای خودروسازان در پی داشته است؛ به‌طوری که قیمت‌گذاری‌های شورای‌ رقابت در سال‌ جاری، باعث زیان 9 هزار و 500 میلیون تومانی ایران خودرو در 6 ماه اول سال شده است، ضرر و زیان سایپا نیز در همین حدود تخمین زده می‌شود.

تعرفه خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند

وی در پایان خاطرنشان کرد: بارها به مسئولان اعلام کرده‌ایم اجازه دهید تعرفه خودروی وارداتی از 55 درصد به 30 یا 35 درصد برسد و ما را نیز از قیمت‌گذاری معاف کنید، دبیر انجمن خودروسازان ایران در بسیاری موارد این پیشنهادها را به مسئولان ارائه داده‌، اما متاسفانه با در بسته مواجه شده است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است