• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=1336

خانه » قطعه‌سازان مشکلی با واردات خودرو ندارند

  • نیوشا یعقوبی
  • 28 آذر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1336

قطعه‌سازان مشکلی با واردات خودرو ندارند

بیگلو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات ومجموعه های خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار نشریه «قطعات خودرو» ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت:

قطعه‌سازان هیچ مشکلی با واردات خودرو ندارند. واردات خودروی خارجی به کشور باعث می‌شود که بتوانیم لوازم یدکی این خودروها را در کشور تولید کنیم.

واردات خودرو حاشیه سود خوبی برای قطعه‌سازان دارد

در حال حاضر قطعات برخی خودروهای وارداتی مانند قطعات تزئینات بیرونی و داخلی، قطعات سیستم خنک‌کاری، تایرها، برخی قطعات سیستم ترمز، چراغ‌ها و غیره در کشور تولید می‎شود و حاشیه سود خوبی برای قطعه‌سازان دارد. به همین منظور، واردات خودرو نه تنها مانعی برای قطعه‌سازی ایجاد نمی‌کند، بلکه به این صنعت نیز کمک خواهد کرد.

ارز قطعه سازان را نمی توانند تامین کنند، چطور می خواهند ارز واردات خودرو را تامین کنند؟

برخی موارد برای من به عنوان دبیرانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو جای سوال دارد، در درجه اول خودروهای وارداتی قرار است با چه ارزی وارد کشور شود؟ ما برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در کشور، نیازمند 2 میلیارد دلار ارز بودیم که بانک مرکزی نتوانسته این مبلغ را تامین کند، اگر هم تامین شده قطعه سازان را به دریوزگی انداخته تا بتوانند این مبلغ را دریافت کنند. طبیعتا زمانی که بانک مرکزی نتوانسته 2 میلیارد دلار ارز برای تولید داخلی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود را تامین کند، ارز مورد نظر برای واردات خودرو را باید از کدام محل  تامین کرد؟

مگر شرکت‌های صادر کننده مانند پتروشیمی، فولاد یا صادرکنندگان مواد غذایی ارز خود را به خارج از کشور می‌فرستند؟ آیا این ارز برای خودشان است و به کسی ربطی ندارد؟ از طرفی بانک مرکزی با موضوع واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور مخالف است، عبدالنصار همتی رئیس بانک مرکزی بارها اعلام کرده ارز ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد؛ اگر هم ارزی وجود دارد، برای مملکت است. پس‌ در صورت ورود ارز به کشور، باید مرجع آن مشخص باشد. از طرفی باید تعیین شود اولویت ارز ایرانیان خارج از کشور واردات خودروی خارجی است؟

همان‌طور که می‌دانید اولویت کشور حفظ تولید ملی است، فرمایشات مورد تاکید مقام معظم رهبری در راستای افزایش تولید ملی است تا از طریق آن بتوانیم کیفیت را بهبود ببخشیم و تیراژ تولید خودرو را افزایش دهیم، نهادهای مختلف نیز باید در این راستا پیش روند.

چرا بجای واردات خودرو به فکر حل مشکل خودروسازان خصوصی نیستیم؟

وزیر صمت تاکید دارد که با واردات خودرو به کشور، انحصار‌شکنی در داخل کشور داشته باشند، ادعا می‌شود از سوی ۲ خودروساز در کشور انحصار صورت گرفته است، البته اگر بتوان  آن را انحصار نامید. آیا این انحصار از سوی سایر خودروسازان بخش خصوصی قابل شکستن نبود؟ چرا این انحصار توسط این خودروسازان شکسته نمی‌شود؟

در حال حاضر 25 شرکت خودروسازی در کشور عضو انجمن خودروسازان هستند، تنها چندین شرکت مانند ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، پارس خودرو، ساپیا، سایپا دیزل و غیره دولتی هستند و بقیه  شرکت‌ها مانند بهمن، کرمان موتور، مدیران و غیره در بخش خصوصی مشغول به فعالیت‌اند. چرا این شرکت‌ها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؟ اگر قرار است حمایت‌های ارزی از این شرکت‌ها صورت گیرد یا مجوز‌های لازم صادر شود، در ابتدا باید بررسی کرد چه اقدامات و اشتباهاتی صورت گرفته که خودروسازان بخش خصوصی نیز به وضعیت کنونی دچار شده‌ و نمی‌توانند تولید داشته و فعالیت کنند؟ با قانون‌گذاری‌های صورت گرفته تمامی شرکت‌های خودروسازی با مشکل مواجه شده‌اند. از طرفی می‌گویند بخش خصوصی که در حال نابودی است، پس باید انحصار بخش دولتی نیز شکسته شود و با واردات تمام مزایا به بخش خصوصی سپرده شود، زیرا بخش خصوصی می‌داندچگونه باید پیش برود تا انحصار این 2 خودروساز دولتی شکسته شود. آیا راه دیگری برای شکستن این انحصار وجود نداشته است؟ گویا خودروسازان خصوصی هر بلایی که سرشان بیاید اهمیتی ندارد، تنها باید به واردات خودرو توجه شود.

10 درصد مردم خودروهای خارجی لاکچری سوار می شوند، باید به فکر 90 درصد بقیه بود

در حال حاضر 17 میلیون دستگاه خودرو در خیابان‌های کشور در حال تردد هستند. کل تعداد خودروهای وارداتی در تاریخ کشور به یک میلیون و 500 دستگاه نیز نمی‌رسد! یعنی کمتر از 10 درصد مخاطبان بازار تنها افرادی‌اند که خودروهای وارداتی می‌خرند.

در حال حاضر شاهد آشفتگی بازار و افزایش قیمت خودروهای ارزان قیمت به دلیل تقاضای زیاد مردم هستیم، از طرفی 90 درصد مردم با مشکلات مالی و اقتصادی موجود، توانایی خرید خودروی داخلی را ندارند، در چنین شرایطی چه توجیهی دارد مردمی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند را نادیده بگیریم و به مشکلات 10 درصد مردمی که می‌خواهند خودروهای خارجی بخرند، رسیدگی کنیم؟ 10 درصد واردات خودروی خارجی هیچ تاثیری در بازار نخواهد داشت، زیرا قرار نیست خودروهای اکونومی وارد کنیم که برای مردم با سطح درآمد متوسط و ضعیف کاربرد داشته باشد، بلکه قرار است خودروهای لاکچری و چند میلیارد تومانی را وارد کشور کنیم تا مردم با مشاهده این خودروها که در سطح شهر تردد می‌کنند، بیشتر حسرت بخورند! آیا می‌خواهیم انحصار را برای 10 درصد مردم بشکنیم یا مشکل 90 درصد مردم را حل کنیم؟

گویا باز هم قرار است خودروهای چند میلیارد تومانی وارد کشور شود، مردم در حال حاضر توانایی خرید خودروهایی مانند پژو405 و تیبا را ندارند و باید نظاره‌گر این خودروهای لاکچری باشند. با واردات خودروهای خارجی به کشور، نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد.

فروش مواد اولیه به تولیدکنندگان قطعه خودرو با قیمت دلار آزاد

مشکلات خودروسازی را می‌توان با اصلاح ساختارها، هزینه‌ها و سهامداری به صورت منسجم حل کرد. دولت حاضر نیست قانون اشتباه فروش مواد اولیه داخلی به قیمت دلار را اصلاح کند؛ زیرا از این راه درآمد دارد. از طرفی دیگر ادعا می‌کند قصد واردات خودرو دارد. زمانی که مواد اولیه از معادن، چاه‌های نفت خود کشور تامین می‌شود، چرا باید به تولیدکنندگان قطعه در داخل کشور به قیمت دلار آزاد فروخته شود؟ در صورت اصلاح این قانون، 30 درصد از قیمت خودروی داخلی کاهش پیدا کرده و منجر به حل مشکلات مردم می‌شود و در مراحل بعدی خودروساز نیز توانمندتر شده و می‌تواند در راستای بهبود کیفیت محصولات خود متمرکز شود و بتواند خودروهای جدید تولید کند.

چرا زمانی که می‌خواهند از خودروسازی در کشور ایراد بگیرند، از خودروهایی مانند پراید و تیبا یاد می‌کنند؟ چرا به خودروهایی مانند دنا یا تارا نمی‌نگرند؟ اگر در‌ زمان تولید پراید و تیبا تامین اعتبارات لازم صورت می‌گرفت و به جای اینکه صحبت از واردات باشد، بر حل مشکلات و تولید داخلی متمرکز می‌شدیم، شاهد تولید خودروهای بهتری بودیم. از طرفی بسیاری از خودروهای قدیمی نیز از مدار خارج می‌شدند و مردم می‌توانستند خودروهای بهتر با قیمت‌های مناسب‌تری را سوار شوند.

دولت باید با توجه به اینکه هم پتروشیمی هم معادن را در اختیار دارد، مشکل اصلی در زمینه قیمت‌گذاری مواد اولیه را حل کند، همین امر منجر می‌شود تا قیمت خودرو هر روز افزایش پیدا کند و مردم از خرید خودرو روزبه‌روز بیشتر فاصله بگیرند؛ حال تصور کنید در چنین شرایطی پیشنهادهایی در زمینه واردات خودرو مطرح می‌شود. در درجه اول باید مشکلاتی که در زمینه مواد اولیه و قیمت‌گذاری آن وجود دارد، توسط دولت حل شود تا قیمت خودروهای داخلی نیز کاهش پیدا کند، زمانی که مردم توانایی خرید خودروهای داخلی را داشته باشند، می‌توان با ارز ایرانیان خارج از کشور در زمینه واردات خودرو اقدام کرد.

ارز مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی تامین شود

بسیاری از نهادهای نظارتی درباره ارز مصرفی صنعت قطعه‌سازی سخن گفته‌اند، در این راستا باید حداقل ارز صنعت قطعه‌سازی برای تولید خودروی برنامه‌ریزی شده تامین شود، در این صورت قطعه سازان با واردات خودروهای خارجی موافق هستند. در درجه اول باید ارز مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی تامین و متعاقبا قیمت مواد اولیه داخلی مدیریت شود، سپس اقدامات لازم در راستای واردات خودرو صورت گیرد.

  • ارز ایرانیان خارج از کشور, ارزآزاد, انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو, قانون اشتباه, قطعه سازان, لاکچری, مازیار بیگلو, مواد اولیه, واردات خودرو
قبلیقبلمواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات بدنه خودرو با توجه به نیاز بازار عرضه نمی‌شود
بعدیپیشنهاد خانم رئیس!بعدی

چرا وعده ساماندهی بازار خودرو عملی نشد؟

عبدالعلی مجد 06 تیر 1401

قیمت‌ها از دست خودروسازان خارج شده‌ است

محمدامین الهی 07 تیر 1401

احتمالا فردا طرح استیضاح «فاطمی امین» در مجلس اعلام وصول می‌شود

حسین پورمحمد 06 تیر 1401

تندر ایرانی شاید با قلب روسی!

مجتبی علوی 11 تیر 1401

رهبران مشهور دنیا چه خودروهایی سوار می‌شوند؟

محمدامین الهی 11 تیر 1401

بلاتکلیف مثل بازار خودرو / چرا قیمت خودرو کاهش پیدا نمی کند؟

محمدامین الهی 05 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

گزارش تصویری روز دوم نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

مرصاد رنگرز 09 تیر 1401

گزارش تصویری اولین روز نمایشگاه «اتومکانیک سپاس»

محمدمهدی بشارت‌نیا 09 تیر 1401

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

افت قیمت خودرو چگونه محاسبه می شود؟ مواردی که قیمت ماشین را پایین می اورد
گیرپاژ کردن موتور خودرو چیست؟
بهترین سدان‌های اسپرت بازار در سال ۲۰۲۲ که آلمانی نیستند!
تویوتا کرولا کراس ۲۰۲۲ در مقابل سوبارو کراس ترک ۲۰۲۲
تندر ایرانی شاید با قلب روسی!
پژو ۲۰۶ بالاخره ارزان شد / واکنش بازار خودرو به عدم استیضاح وزیر صمت
رهبران مشهور دنیا چه خودروهایی سوار می‌شوند؟
واردات خودرو به این مناطق ممنوع است
جیلی GC6 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، رقبا و هرآنچه باید بدانید
قیمت رنو مگان برقی اعلام شد
اتو هلد چیست؟
تاریخ خودرو : هنری فورد دوم، از ریاست بنیاد فورد استعفا داد
کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟
افزایش نگران کننده تصادف در سیستم های کمک راننده
پیکاپ تاگا H به‌ صورت رسمی توسط صنایع خودروسازی پادرا رونمایی شد

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن