امروز : جمعه 11 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • نیوشا یعقوبی
  • 28 آذر 1399

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=1336

قطعه‌سازان مشکلی با واردات خودرو ندارند

بیگلو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات ومجموعه های خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار نشریه «قطعات خودرو» ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت:

قطعه‌سازان هیچ مشکلی با واردات خودرو ندارند. واردات خودروی خارجی به کشور باعث می‌شود که بتوانیم لوازم یدکی این خودروها را در کشور تولید کنیم.

واردات خودرو حاشیه سود خوبی برای قطعه‌سازان دارد

در حال حاضر قطعات برخی خودروهای وارداتی مانند قطعات تزئینات بیرونی و داخلی، قطعات سیستم خنک‌کاری، تایرها، برخی قطعات سیستم ترمز، چراغ‌ها و غیره در کشور تولید می‎شود و حاشیه سود خوبی برای قطعه‌سازان دارد. به همین منظور، واردات خودرو نه تنها مانعی برای قطعه‌سازی ایجاد نمی‌کند، بلکه به این صنعت نیز کمک خواهد کرد.

ارز قطعه سازان را نمی توانند تامین کنند، چطور می خواهند ارز واردات خودرو را تامین کنند؟

برخی موارد برای من به عنوان دبیرانجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو جای سوال دارد، در درجه اول خودروهای وارداتی قرار است با چه ارزی وارد کشور شود؟ ما برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در کشور، نیازمند 2 میلیارد دلار ارز بودیم که بانک مرکزی نتوانسته این مبلغ را تامین کند، اگر هم تامین شده قطعه سازان را به دریوزگی انداخته تا بتوانند این مبلغ را دریافت کنند. طبیعتا زمانی که بانک مرکزی نتوانسته 2 میلیارد دلار ارز برای تولید داخلی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود را تامین کند، ارز مورد نظر برای واردات خودرو را باید از کدام محل  تامین کرد؟

مگر شرکت‌های صادر کننده مانند پتروشیمی، فولاد یا صادرکنندگان مواد غذایی ارز خود را به خارج از کشور می‌فرستند؟ آیا این ارز برای خودشان است و به کسی ربطی ندارد؟ از طرفی بانک مرکزی با موضوع واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور مخالف است، عبدالنصار همتی رئیس بانک مرکزی بارها اعلام کرده ارز ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد؛ اگر هم ارزی وجود دارد، برای مملکت است. پس‌ در صورت ورود ارز به کشور، باید مرجع آن مشخص باشد. از طرفی باید تعیین شود اولویت ارز ایرانیان خارج از کشور واردات خودروی خارجی است؟

همان‌طور که می‌دانید اولویت کشور حفظ تولید ملی است، فرمایشات مورد تاکید مقام معظم رهبری در راستای افزایش تولید ملی است تا از طریق آن بتوانیم کیفیت را بهبود ببخشیم و تیراژ تولید خودرو را افزایش دهیم، نهادهای مختلف نیز باید در این راستا پیش روند.

چرا بجای واردات خودرو به فکر حل مشکل خودروسازان خصوصی نیستیم؟

وزیر صمت تاکید دارد که با واردات خودرو به کشور، انحصار‌شکنی در داخل کشور داشته باشند، ادعا می‌شود از سوی ۲ خودروساز در کشور انحصار صورت گرفته است، البته اگر بتوان  آن را انحصار نامید. آیا این انحصار از سوی سایر خودروسازان بخش خصوصی قابل شکستن نبود؟ چرا این انحصار توسط این خودروسازان شکسته نمی‌شود؟

در حال حاضر 25 شرکت خودروسازی در کشور عضو انجمن خودروسازان هستند، تنها چندین شرکت مانند ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، پارس خودرو، ساپیا، سایپا دیزل و غیره دولتی هستند و بقیه  شرکت‌ها مانند بهمن، کرمان موتور، مدیران و غیره در بخش خصوصی مشغول به فعالیت‌اند. چرا این شرکت‌ها مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؟ اگر قرار است حمایت‌های ارزی از این شرکت‌ها صورت گیرد یا مجوز‌های لازم صادر شود، در ابتدا باید بررسی کرد چه اقدامات و اشتباهاتی صورت گرفته که خودروسازان بخش خصوصی نیز به وضعیت کنونی دچار شده‌ و نمی‌توانند تولید داشته و فعالیت کنند؟ با قانون‌گذاری‌های صورت گرفته تمامی شرکت‌های خودروسازی با مشکل مواجه شده‌اند. از طرفی می‌گویند بخش خصوصی که در حال نابودی است، پس باید انحصار بخش دولتی نیز شکسته شود و با واردات تمام مزایا به بخش خصوصی سپرده شود، زیرا بخش خصوصی می‌داندچگونه باید پیش برود تا انحصار این 2 خودروساز دولتی شکسته شود. آیا راه دیگری برای شکستن این انحصار وجود نداشته است؟ گویا خودروسازان خصوصی هر بلایی که سرشان بیاید اهمیتی ندارد، تنها باید به واردات خودرو توجه شود.

10 درصد مردم خودروهای خارجی لاکچری سوار می شوند، باید به فکر 90 درصد بقیه بود

در حال حاضر 17 میلیون دستگاه خودرو در خیابان‌های کشور در حال تردد هستند. کل تعداد خودروهای وارداتی در تاریخ کشور به یک میلیون و 500 دستگاه نیز نمی‌رسد! یعنی کمتر از 10 درصد مخاطبان بازار تنها افرادی‌اند که خودروهای وارداتی می‌خرند.

در حال حاضر شاهد آشفتگی بازار و افزایش قیمت خودروهای ارزان قیمت به دلیل تقاضای زیاد مردم هستیم، از طرفی 90 درصد مردم با مشکلات مالی و اقتصادی موجود، توانایی خرید خودروی داخلی را ندارند، در چنین شرایطی چه توجیهی دارد مردمی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند را نادیده بگیریم و به مشکلات 10 درصد مردمی که می‌خواهند خودروهای خارجی بخرند، رسیدگی کنیم؟ 10 درصد واردات خودروی خارجی هیچ تاثیری در بازار نخواهد داشت، زیرا قرار نیست خودروهای اکونومی وارد کنیم که برای مردم با سطح درآمد متوسط و ضعیف کاربرد داشته باشد، بلکه قرار است خودروهای لاکچری و چند میلیارد تومانی را وارد کشور کنیم تا مردم با مشاهده این خودروها که در سطح شهر تردد می‌کنند، بیشتر حسرت بخورند! آیا می‌خواهیم انحصار را برای 10 درصد مردم بشکنیم یا مشکل 90 درصد مردم را حل کنیم؟

گویا باز هم قرار است خودروهای چند میلیارد تومانی وارد کشور شود، مردم در حال حاضر توانایی خرید خودروهایی مانند پژو405 و تیبا را ندارند و باید نظاره‌گر این خودروهای لاکچری باشند. با واردات خودروهای خارجی به کشور، نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد.

فروش مواد اولیه به تولیدکنندگان قطعه خودرو با قیمت دلار آزاد

مشکلات خودروسازی را می‌توان با اصلاح ساختارها، هزینه‌ها و سهامداری به صورت منسجم حل کرد. دولت حاضر نیست قانون اشتباه فروش مواد اولیه داخلی به قیمت دلار را اصلاح کند؛ زیرا از این راه درآمد دارد. از طرفی دیگر ادعا می‌کند قصد واردات خودرو دارد. زمانی که مواد اولیه از معادن، چاه‌های نفت خود کشور تامین می‌شود، چرا باید به تولیدکنندگان قطعه در داخل کشور به قیمت دلار آزاد فروخته شود؟ در صورت اصلاح این قانون، 30 درصد از قیمت خودروی داخلی کاهش پیدا کرده و منجر به حل مشکلات مردم می‌شود و در مراحل بعدی خودروساز نیز توانمندتر شده و می‌تواند در راستای بهبود کیفیت محصولات خود متمرکز شود و بتواند خودروهای جدید تولید کند.

چرا زمانی که می‌خواهند از خودروسازی در کشور ایراد بگیرند، از خودروهایی مانند پراید و تیبا یاد می‌کنند؟ چرا به خودروهایی مانند دنا یا تارا نمی‌نگرند؟ اگر در‌ زمان تولید پراید و تیبا تامین اعتبارات لازم صورت می‌گرفت و به جای اینکه صحبت از واردات باشد، بر حل مشکلات و تولید داخلی متمرکز می‌شدیم، شاهد تولید خودروهای بهتری بودیم. از طرفی بسیاری از خودروهای قدیمی نیز از مدار خارج می‌شدند و مردم می‌توانستند خودروهای بهتر با قیمت‌های مناسب‌تری را سوار شوند.

دولت باید با توجه به اینکه هم پتروشیمی هم معادن را در اختیار دارد، مشکل اصلی در زمینه قیمت‌گذاری مواد اولیه را حل کند، همین امر منجر می‌شود تا قیمت خودرو هر روز افزایش پیدا کند و مردم از خرید خودرو روزبه‌روز بیشتر فاصله بگیرند؛ حال تصور کنید در چنین شرایطی پیشنهادهایی در زمینه واردات خودرو مطرح می‌شود. در درجه اول باید مشکلاتی که در زمینه مواد اولیه و قیمت‌گذاری آن وجود دارد، توسط دولت حل شود تا قیمت خودروهای داخلی نیز کاهش پیدا کند، زمانی که مردم توانایی خرید خودروهای داخلی را داشته باشند، می‌توان با ارز ایرانیان خارج از کشور در زمینه واردات خودرو اقدام کرد.

ارز مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی تامین شود

بسیاری از نهادهای نظارتی درباره ارز مصرفی صنعت قطعه‌سازی سخن گفته‌اند، در این راستا باید حداقل ارز صنعت قطعه‌سازی برای تولید خودروی برنامه‌ریزی شده تامین شود، در این صورت قطعه سازان با واردات خودروهای خارجی موافق هستند. در درجه اول باید ارز مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی تامین و متعاقبا قیمت مواد اولیه داخلی مدیریت شود، سپس اقدامات لازم در راستای واردات خودرو صورت گیرد.

Print 🖨
  • ارز ایرانیان خارج از کشور, ارزآزاد, انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو, قانون اشتباه, قطعه سازان, لاکچری, مازیار بیگلو, مواد اولیه, واردات خودرو
[ctp_print]
قبلیقبلمواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات بدنه خودرو با توجه به نیاز بازار عرضه نمی‌شود
بعدیپیشنهاد خانم رئیس!بعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

با این شاسی بلند شبیه ولوو دیگر به ماشین های چینی نمی گویید آشغال!
سارا رستگار 11 فروردین 1402
شاسی بلند برقی و آفرود بی ام و برای رقابت با برندهای دیگر تولید می‌شود؟
حسین پورمحمد 11 فروردین 1402
نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402
قانون ماشین نامتعارف چیست؟
عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن