امروز : پنج‌شنبه 10 فروردین 1402

دانا تواناست

  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • خودرو تجاری
  • آموزشی
  • اتحادیه‌های خودرویی
  • بیشتر
    • تعمیرکاران و تجهیزات تمیرگاهی
    • تولیدکنندگان قطعات خودرو
    • خودروهای تازه وارد
    • خودروهای تجاری و پاک
    • روغن، فیلتر، اسپری و مکمل‌ها
    • شیشه و آینه، صندلی و تجهیزات تزئینی
    • لنت باتری و لاستیک
    • لیست قیمت
    • ماشین آلات راهسازی و کشاورزی
    • نمایشگاه ها و رویدادها
    • شرایط فروش
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
منو
  • درباره ما
  • آرشیو ماهنامه
  • آگهی
  • علی محمد اخوان
  • 20 اردیبهشت 1400

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=5270

قطعات خودرو: با اجرا و استمرار دو طرح ملی اقتصادی «ایران کد» و «شبنم» امروز شاهد برچیده شدن کالای قاچاق و مدیریت واردات قطعات مورد نیاز تولید و صنعت بودیم.

ماجرای مقاومت برابر اجرای «ایران کد» و «شبنم» چه بود؟

تلاش‌های بسیاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت نهم و دهم انجام شد تا دو طرح «ایران کد» و «شبنم» که دو طرح ملی اقتصادی در راستای جلوگیری از عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی بود، عملیاتی شود، اما با روی کار آمدن نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم روحانی، اجرای این دو طرح در آبان 92 رسما متوقف شد.

 قاچاق کالا یکی از معضلات اساسی و جدی اقتصاد ایران است که هم به تولید ملی و هم به اشتغال آسیب می‌زند و حتی باعث از بین رفتن درآمد دولت از محل واردات قانونی می‌شود که با اجرا و استمرار طرح‌های «ایران کد» و «شبنم» امید می‌رفت تا پس از مدتی قاچاق کالا در کشور ریشه کن و یا به حداقل ممکن برسد، اما نعمت‌زاده وزیر صمت دولت روحانی در ابتدای کار دولت اول روحانی، با توقف کامل این دو طرح تمام اهداف دولت قبل از جمله جلوگیری از عرضه کالا‌های قاچاق و تقلبی، جلوگیری از احتکار و امکان مدیریت موجودی و کنترل عرضه کالا جهت جلوگیری از گران فروشی، ارتقای استاندارد کالا در بازار، اثر بخش کردن سیستم بازرسی، جلوگیری از فعالیت بنگاه‌های فاقد مجوز و … را از بین برد.

حذف «ایران کد» و «شبنم» از فرآیند واردات کالا امکان ثبت سیستمی کالا در سامانه‌های پرتال ارزی، سامانه مالیات بر ارزش افزوده و …. را از بین برد و امکان جابجایی ردیف‌های تعرفه‌ای را بوجود آورد و همچنین باعث فرار مالیاتی و کاهش درآمد دولت شد.

همچنین برخی از اعضای اتاق بازرگانی نیز از جمله افرادی بودند که از ابتدا با طرح‌های ایران کد و شبنم مخالفت کردند و به نظر می‌رسید که با لابی اتاق بازرگانی در دولت یازدهم با حضور نهاوندیان، دستور توقف اجرای این دو طرح در همان آغاز به کار دولت یازدهم صادر شد.

ایران کد؛ نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران

«ایران کد»، نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران است که با نام اختصاری به عنوان «ایران کد» معرفی شده بود.

این نظام ملی با تصویب آیین نامه هیات وزیران در مرکز ملی شماره‌گذاری و خدمات ایران با عنوان زیرگروه وزارت بازرگانی و معاون امور اقتصادی این وزارتخانه در مورخ 12 آذر 1385 آغاز به کار کرد.

یکی از اصلی‌ترین ارکان تشکیل دهنده نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات «ایران کد» که کد 16 رقمی بود و به وسیله آن امکان شناسایی استاندارد کالا، توصیف و نام‌گذاری کالا را در سطح کشور ایجاد می‌کرد.

رکن دوم نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات «ایران کد»، پرتال ملی کالا بود که این رکن تشکیل دهنده نظام ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات بود که یک پرتال الکترونیکی بود که تمامی کالا و خدمات موجود در کشور در صورت عملیاتی شدن پرتال در آن قابل رویت بود. بنابراین در صورت استمرار طرح «ایران کد» که کلیه کالایی که کد ملی یا «ایران کد» دریافت می‌کردند بر روی پرتال ملی یک غرفه الکترونیکی دریافت می‌کردند تا امکان نمایش دادن کالا‌های خود را داشته باشند.

از جمله فواید «ایران کد» تسهیل تجارت و تسهیل تجارت الکترونیک، پیشگیری از تقلب در تولید، فروش و تجارت کالا، حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های مبادله و شناسایی کالا‌های مجاز از غیرمجاز و جلوگیری از عرضه کالای قاچاق بود.

به رسمیت شناختن قاچاق؛ اصلی‌ترین اشکال طرح شبنم!

با حذف طرح «شبنم» یا شبکه بازرسی و نظارت مردمی که از سال 1390 با هدف بهره‌گیری از حضور مردم در عرصه بازرسی طراحی شده بود، دولت روحانی گام کجی را برای حذف شفافیت در مبادلات حوزه صنعت برداشت.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر دولت یازدهم ، به رسمیت شناختن قاچاق را اصلی‌ترین اشکال طرح شبنم عنوان کرد، در حالی که هدف از اجرای طرح شبنم کاهش قاچاق اعلام شده بود!

شبکه بازرسی و نظارت مردمی که با نام اختصاری شبنم معرفی شده بود، طرحی بود که با تلاش و پیگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در وزارت صمت با هدف شفاف‌سازی گردش کالا و کسب اطلاعات اصالت و شناسایی کالای قاچاق ایجاد شده بود و در این طرح با نصب یک بارکد بر روی کالا امکان جلوگیری از تولید و توزیع کالا‌های جعلی، افزایش امنیت و جلوگیری از توزیع کالا‌های قاچاق، اطمینان مردم از نقش موثر دولت در حوزه کالا‌ها و خدمات، تسهیل در اجرایی شدن سیاست‌های ویژه دولت در کنترل بازار و تقویت امکان سیاست‌گذاری و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات را فراهم می‌ساخت.

البته این بارکد همچنین این امکان را ایجاد می‌کرد تا همه مردم کشور بتوانند به عنوان بازرس بر روند توزیع کالا نظارت کنند و لذا عرصه برای عرضه کالا‌های قاچاق، غیرمجاز و تقلبی تنگ می‌شد و یا اصلا امکان عرضه وجود نداشت.

بنابراین در حقیقت شبنم یعنی اختصاص‌شناسه یکتا به هر یک از کالا‌های وارداتی، تولیدی و رهگیری آن‌ها در شبکه‌های توزیع به شیوه‌ای که اطلاعات تمام کالا‌های موجود در بازار از جمله مشخصات کالا، انتقال مالکیت و جابه جایی آن در سامانه مرکزی قابل استعلام باشد و مردم با استعلام از سامانه تخلفات بنگاه‌ها را تشخیص و گزارش تخلف را به نهاد بازرسی ارسال کنند و پاداش بگیرند.

اما علیرغم مزایای این دو طرح اقتصادی و ملی که آفت اصلی اقتصاد ایران یعنی قاچاق را کاهش و مهار می‌کرد این دو طرح توسط وزیر صمت وقت که مخالف سرسخت اجرای آن بود متوقف شد و به جای اینکه نعمت‌زاده به رفع ایرادات آن بپردازد، از همان ابتدای کار آن دو طرح را متوقف کرد و بر این اساس سه سال طول کشید تا جایگزین‌های این دو طرح یعنی کد‌شناسه کالا و کد رهگیری کالا در سال 95 معرفی و بعد‌ها اجرای شود که هنوز هم این دو طرح به طور کامل اجرایی نشده است.

این در حالی است که با اجرای ایران کد پس از 15 سال و شبنم پس از 10 سال (در صورت استمرار) اکنون قطعا شاهد از بین رفتن بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و قاچاق بودیم.

پیشنهاد مجلس برای توجه مضاعف به طرح شبنم

از جمله اشکالاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر طرح شبنم گرفت می‌توان به نبود اطلاعات کامل از مشخصات کالا، خرید و فروش برچسب‌ها، افزایش قیمت‌ها به بهانه نصب برچسب، ناممکن بودن الصاق برچسب در مبادی ورودی، انحصاری بودن مجری طرح شبنم و …. نام برد.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ایرادات طرح شبنم پیشنهاد داد که با توجه به منافع مطرح‌شده طرح شبنم توجه متولیان اقتصادی کشور به این طرح مضاعف شود و در راستای تسریع و بهبود در اجرای طرح فوق اطلاع‌رسانی، طرح رویه‌ها به صورت سیستمی، ارسال اطلاعات کامل کالا به مصرف‌کننده، تجهیز بازرسان به ابزار‌های مورد نیاز و ایجاد یک نهاد متولی پاسخگو می‌تواند به توسعه طرح کمک شایانی کند.

با توجه به مزایای مطرح شده و چند بعدی بودن کارکرد‌های طرح فوق، به نظر می‌رسد نمی‌توان مدیریت این طرح را به یک نهاد خاص سپرد یا آن را در سازمان‌ها و نهاد‌های موجود (ستاد مبارزه قاچاق، سازمان ملی استاندارد، سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سازمان توسعه تجارت و…) ادغام کرد.

بنابراین حذف طرح شبنم و ایران کد در کنار عدم نظارت کافی بر بازار باعث شد تا با حذف شفافیت فضا برای قاچاق کالا فراهم شود در صورتی که با اجرای کامل این طرح و رفع ایرادات آن دو طرح دیگر مشخص بود که چه کالا‌هایی و به چه میزان و با چه ارزی به کشور وارد و در کجا توزیع می‌شود و این نظام آماری می‌توانست مبنایی برای مالیات و توزیع ارز و حتی برنامه‌ریزی‌های اقتصادی باشد.

این در حالی است که امروز و پس از گذشت حدود 8 سال از حذف دو طرح ایران کد و شبنم و در آخرین سال دولت شاهد آن هستیم که هنوز واردات کالای قاچاق آن هم سالانه به میزان بیش از 12 میلیارد دلار به کشور ادامه دارد و هنوز هم تولید‌کنندگان ما در بخش‌های تولیدات صنعتی با مشکلات تامین قطعات و مواد اولیه تولید روبرو هستند.

منبع: فارس

Print 🖨
  • ایران کد, تولید ملی, دولت روحانی, سامانه مالیات, شبنم, قاچاق کالا, وزارت صنعت، معدن و تجارت
[ctp_print]
قبلیقبلحکمرانی اقتصادی غلط و نرخ غیرواقعی ارز
بعدیتوضیحات مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مغایر قانون استبعدی

اخبار زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی

نقد و بررسی FMC T5 / خودرویی با طراحی محافظه‌کارانه
حسین پورمحمد 10 فروردین 1402
قانون ماشین نامتعارف چیست؟
عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402
اتفاقات عجیبی که فقط در جریان فروش خودرو در ایران رخ می دهد
سارا رستگار 10 فروردین 1402
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ معرفی شد؛ ۱۰۲۵ اسب بخار با ۱۲۸۱ نیوتن‌متر!
مرتضی مهدوی 10 فروردین 1402

تکنولوژی، خودروهای برقی و تجاری

تاریخ خودرو

تکذیب اعطای مجوز انحصاری واردات خودرو به ۶ شرکت

حسین توکلی 08 اسفند 1401

تاریخ خودرو : تویوتا اف سی اچ وی، وارد شد

حسین توکلی 28 دی 1401

تاریخ خودرو : نخستین دوزنبرگ مدل جی رونمایی شد

حسین توکلی 27 دی 1401

تاریخ خودرو : آخرین خودروی دیسوتو

حسین توکلی 26 دی 1401

بانک خودرو

معرفی چری تیپ 2 بنزینی Viana

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 5 برقی

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6

محمدمهدی بشارت‌نیا

معرفی آریزو 6 پرو

محمدمهدی بشارت‌نیا

آموزشی

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عبدالعلی مجد 10 فروردین 1402

معایب خودرو سواری دیزلی

سارا رستگار 10 فروردین 1402

قوانین ماشین فرسوده

عبدالحسین آزاد 07 فروردین 1402

رادیاتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

عبدالحسین آزاد 28 اسفند 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمقاله

مهار تورم…؟، رشد تولید…؟

سوال اول: مهار تورم به چه معنا 1. جلوگیری از افزایش نرخ تورم 2. کاهش قیمت‌ها نسبت به گذشته مقصود اول: یعنی همچنان گرانی داریم

08 فروردین 1402

تغییر رژیم …

رابرت مالی: به اندازه کافی تجربه غم انگیز در بحث تغییر رژیم داشته ایم مهندسی تغییر رژیم یا حکمرانان راهکار آمریکاو انگلیس در 2 قرن

14 بهمن 1401

زندگی در شرایط کنونی / جُستار کوتاه بر وضعیت زندگی پس از انقلاب

اگر می‌توانستم پرتکرارترین کلمات در کلام مسئولان نظام و سیاسیون را احصا کنم شاید همین ترتیب فوق الذکر بدست می‌آمد. انقلاب سال ۱۳۵۷ که امروز

مرصاد رنگرز 03 دی 1401

مطالب توصیه شده

طرح فروش نقدی کراس‌اوور تیارا مکس موتور اعلام شد + جدول قیمت بهمن ماه 1401

موافقت کمیسیون صنایع مجلس با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال

ریز پرواز یا پهپاد

پرفروش‌ترین خودروساز جهان معرفی شد

سیداحمد حسینی: اتحادیه آماده صدور جواز کسب برای تولیدکنندگان صنفی است

گول قیمت ارزان این شاسی بلند جدید را نخورید

نگاهی به قیمت لاماری ایما در بازار آزاد + جدول قیمت بهمن 1401

قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش می‌یابد؟

ارز پیش‌بینی شده برای واردات خودرو در ۱۴۰۲ بیشتر از امسال است

تحلیل

هالووین بازار جهانی مسکن

«اکونومیست» رکود ناشی از افت قیمت مسکن در حداقل ۹ کشور ثروتمند را به مثابه توفان وحشت، واقعیتی گریزناپذیر عنوان کرده که ۶ عارضه اقتصادی و اجتماعی از جمله برای بازار کار، معیشت خانوارها و

30 مهر 1401

ویترین خالی بازار آنلاین

آوا فلاح : بیش‌ از یک ماه است که از محدودیت‌های اینترنتی می‌گذرد و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ضربه بزرگی بر بدنه‌ اقتصاد دیجیتال زده است. دامنه این آسیب‌ها و ضررهای مالی به بازار تبلیغات آنلاین

30 مهر 1401

گزارش میدانی

همه ناراضی، بلاتکلیف و عصبانی

28 آبان 1401

عدم ثبات قیمت‌ها و طرح شناسه کالا

24 شهریور 1401

گزارش تصویری

طلسم خصوصی‌سازی ۲ شرکت خودروساز شکسته شد

30 آذر 1401

گزارش ویدیویی

تماشا کنید: سیداحمد حسینی:ما با بیان مشکلات به دنبال درمان هستیم

18 مهر 1401

تماشا کنید: چرا پیگیری کسبه به جایی نمی‌رسد؟

30 شهریور 1401

رویدادها و نمایشگاه‌ها

نگاهی به غرفه فرداموتورز در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو کرمان ۱۴۰۱

03 بهمن 1401

به بهانه یازدهمین نمایشگاه خودرو کرمان؛ ام وی ام همچنان از چهره جدیدش می‌گوید

02 بهمن 1401

تولیدی‌های صنفی ساماندهی شده‌اند و تاکنون 303 میلیون کدرهگیری صادر شده است

محمدمهدی برادران در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه قطعات خودرو تهران در گفتگو با «قطعات خودرو» گفت: برای اصلاح نظام بازار لوازم یدکی اقدامات بسیاری

مرصاد رنگرز 09 آبان 1401

آرشیو ماهنامه

قطعات خودرو شماره 27

09 شهریور 1401

ماشین آلات راهسازی و کشاورزی

معرفی ام وی ام X22

01 بهمن 1401

نظارت میدانی اعضای کمیسیون صنایع از صنایع تبریز/انتقاد از قاچاق تراکتور به کشورهای همسایه

22 آبان 1400
بستن