• صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک
منو
  • صفحه نخست
  • اختصاصی قطعات خودرو
  • قطعات خودرو TV
  • زنجیره تامین، توزیع و خدمات خودرویی
  • خودروهای تازه وارد
  • شرایط فروش
  • جهان خودرو
  • خودروهای تجاری و پاک

http://ghatatnews.ir/?p=53517

خانه » چالش نمایندگی های خدمات پس از فروش خودرو در دوران گذار از بنزینی به برقی

  • عبدالعلی مجد
  • 2 تیر 1401

آدرس کوتاه:

http://ghatatnews.ir/?p=53517

چالش نمایندگی های خدمات پس از فروش خودرو در دوران گذار از بنزینی به برقی

به گزارش قطعات خودرو به نقل از سایپانیوز، گرایش به خودروهای برقی در بازار آمریکا و جهان رو به افزایش است و افزایش قیمت بنزین هم به متداول شدن این خودروها دامن می زند و دولت این کشور هم اهتمام می ورزد تا پایان این دهه یعنی کمتر از 8 سال، حداقل نیمی از خودروهای تولیدی، برقی باشند. نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان در آمریکا، زنگ خطر را به صدا در آورده اند و می گویند توان ارائه خدمات به این حجم از خودروهای برقی ندارند.

اما آیا با گسترش تولید و فروش خودروهای برقی، زیرساخت های خدمات پس از فروش و سرویس های دوره ای هم پا به پای این گسترش پیشرفت می کنند یا نه؟

شان کلی Sean Kelley‌ بنیانگذار کارموتیویترز CarMotivators، ارائه دهنده خدمات آموزش فنی به نمایندگی های خدمات پس از فروش در آمریکا می گوید: «دولت عجله زیادی برای گذر از دوران گذار از بنزینی به برقی دارد اما نگرانی هایی در عرصه خدمات پس از فروش وجود دارد.» کِلی می گوید همین حالا هم که نیمی از خودروهای تولیدی برقی نیستند، تعداد تکنیسین ها و مسئولان فنی و مکانیک های ماهر وجود ندارند، چه رسد به متخصصان واجد شرایط. نمایندگی های خدمات پس از فروش و تعمیرگاه ها باید از همین حالا کارکنان فنی خود را به آموزشگاه های تخصصی بفرستند تا مدارک لازم را برای تعمیر خودروهای برقی کسب کنند. همین زمانی که کارکنان فنی باید در آموزشگاه ها بگذرانند، دست نمایندگی ها را درست زمانی خالی گذاشته است که تقاضا بالا رفته و به دلیل گرانی خودروهای نو، مردم خودروهای خود را به مدت طولانی تر حفظ می کنند و نیاز به تعمیرات بیشتر شده است.

موضوع مهم دیگر این است که تعمیرات خودروهای برقی نیاز به «ابزار و تجهیزات خاص» دارد که «ارزان نیستند». ضمن آن که نمایندگی های خدمات پس از فروش در کنار خودروهای بنزینی فعلی خود باید به فضایی جدید برای خدمات خودروهای برقی بیندیشند. این خودروهای برقی، علاوه بر ابزار ویژه، نیاز به جایگاه شارژ خودروی برقی هم دارند و نمایندگی های خدمات پس از فروش مجبور به «جرح و تعدیل در فضای تعمیرگاهی» خود می شوند که هزینه های سنگینی دارد.

نمایندگی های خدمات پس از فروش انواعی مختلفی دارند، برخی از آنها مستقل از خودروسازان عمل می کنند و هیچ لینکی هم با سازندگان ابزار اوریجنال یا OEMها ندارند در نتیجه در این دوران گذار بنزینی به برقی، با مشکلات بیشتری رو به رو هستند.

این دوران گذار، بیشترین هزینه های سنگین را برای نمایندگی های خدمات پس از فروش کوچکتر با ظرفیت های پایین تر دارد.

سال گذشته دیترویت نیوز خبری را منتشر کرد که جنرال موتورز در آمریکا نمایندگی های خدمات پس از فروش خود را ملزم کرده است که برای ارائه خدمات به خودروی کادیلاک برقی باید حداقل 200 هزار دلار در نمایندگی خود سرمایه گذاری کنند. از 880 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش جنرال موتورز در آمریکا بین 180 تا 200 نمایندگی و تعمیرگاه کوچکتر ترجیح داده اند از شبکه نمایندگی های جنرال موتورز خارج شوند تا آن که این سرمایه گذاری سنگین را بپذیرند.

اما هر چقدر تقاضا برای خودروهای برقی در دنیا بیشتر می شود، نمایندگی های خدمات پس از فروش هم ناچار می شوند خودشان را با این وضعیت وفق دهند.

البته ذکر این نکته هم لازم است که به طور کلی خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی نیاز کمتری به نگهداری و تعمیر پیدا می کنند. خودروهای برقی به تعویض روغن و فیلتر روغن نیاز ندارند اما به هر حال همه خودروها گاه گاهی نیاز به بازبینی و تعمیر پیدا می کنند. همین حالا هم پیدا کردن یک نمایندگی خدمات پس از فروش واجد شرایط تعمیر خودروهای برقی برای اکثر مردم یک چالش است.

تسلا که پرفروش ترین خودروساز برقی دنیا است در آمریکا 150 مرکز خدمات پس از فروش دائر کرده است. خوشبختانه بسیاری از مشکلات خودروهای برقی با روزآمدی نرم افزاری به روش اینترنتی و بدون مراجعه به نمایندگی امکان پذیر شده است. اما همین ارائه خدمات اینترنتی و نرم افزاری هم نیاز به متخصصان جدید در این زمینه دارد و بازار خدمات پس از فروش خودروهای برقی در آمریکا با کمبود چنین متخصصانی رو به رو است.

سایر خودروسازان سنتی در آمریکا مثل فورد و جنرال موتورز به تدریج نمایندگی های خود را به ابزار ویژه و فضای مناسب برای تعمیر و نگهداری خودروهای برقی با مشارکت خود نمایندگی مجهز می کنند و هر چه تعداد خودروی برقی بیشتری فروخته و مدل های جدیدتری عرضه می شوند، امکانات نمایندگی ها هم رو به گسترش خواهد بود.

سخنگوی جنرال موتورز به فاکس بیزینس گفته است که در حال حاضر 70 مهندس فنی از این خودروساز انتخاب شده اند که شغل آنها پشتیبانی و ارائه دانش فنی به نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش این خودروساز است و وظیفه دارند این پشتیبانی را در محل نمایندگی ارائه دهند.

نمایندگی هایی اجازه ارائه خدمات به خودروهای برقی دارند که حداقل 2 تکنسین آموزش دیده دارنده گواهینامه داشته باشد. برای داشتن گواهینامه استادی GM Master Class Technician نیاز به گذراندن 60 دوره آموزش دارند.

خود جنرال موتورز هم کارگزارانی را به کار گمارده که وظیفه آنها ارتباط دوسویه با نمایندگی ها و مشتریان است.

شرکت خودروسازی فورد آمریکا هم 2300 نمایندگی خدمات پس از فروش و تعمیرگاه مجاز دارد که گواهینامه ارائه خدمات به خودروهای برقی را دارند و حداقل یک تکنسین دارنده گواهینامه در آنها مشغول به کار است. هر تکنسین واجد شرایط در نمایندگی ها فورد حداقل 147 ساعت آموزش ویژه دیده است. برخی از این نمایندگی ها هم بیش از یک تکنسین دارنده ی گواهینامه دارند.

مدیر پشتیبانی فنی فورد می گوید از 40 هزار تکنسین مشغول به کار در شبکه نمایندگی های این خودروساز 4252 نفر تاکنون گواهینامه ارائه خدمات به خودروهای برقی را کسب کرده اند.

با این حال ارائه خدمات به خودروهای برقی پا به پای تولید و فروش این خودروها پیش نمی رود و مردم برای دریافت خدمات مجبورند نزدیک ترین نمایندگی ها را انتخاب کنند که گاهی حداقل 2 ساعت با منزل یا محل کار آنها فاصله دارد.

به تدریج برای نمایندگی خدمات پس از فروش، داشتن امکان ارائه خدمات به خودروهای برقی به یک مزیت رقابتی تبدیل خواهد شد.

  • جنرال موتورز, خدمات پس از فروش خودرو, خودروسازان, خودروی برقی, فورد, قطعات خودرو
قبلیقبلبی ام و ایزِتا تیون شده با پیشرانه فولکس‌واگن بیتل!
بعدیچرا تویوتا لندکروز بازی را در آمریکا باخت؟بعدی

همکاری آئودی با استارتاپ هندی برای تولید موتورسیکلت های سه چرخ

مرتضی مهدوی 03 تیر 1401

مهار سوداگری در بازار مسکن و خودرو با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

حسین پورمحمد 01 تیر 1401

رنو کولیوس دست دوم؛ مشخصات فنی، قیمت و مقایسه با رقبا

علی محمد اخوان 01 تیر 1401

حرکت به سمت رکورد تولید در پارس خودرو

حسین پورمحمد 30 خرداد 1401

کدام خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ بیشترین توان پیمایش را دارند؟

عبدالعلی مجد 02 تیر 1401

قیمت روغن موتور در 30 خرداد 1401

علی محمد اخوان 30 خرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قطعات خودرو TV

تماشا کنید : معرفی نمایشگاه اتومکانیک سپاس

مرصاد رنگرز 29 خرداد 1401

تماشا کنید: اسکندر معترف: در گذشته صداقت بیشتر از این بود / از گذشته تا امروز صنف لوازم یدکی

مرصاد رنگرز 22 خرداد 1401

گزارش تصویری: دیدار حجت الاسلام و المسلمین مرسلی با اعضای هیات مدیره منتخب و فعلی

مرصاد رنگرز 18 خرداد 1401

تماشا کنید: حماسه‌ای در اوج اضطراب/ مستند اختصاصی قطعات خودرو در مورد انتخابات صنف

محمدمهدی بشارت‌نیا 17 خرداد 1401

اخبار صنعت خودرو

مرسدس بنز GLS می باخ با کت و شلوار ایرانی
خودروی ارزان باید چند میلیون تومان باشد؟
حضور گروه بهمن در نمایشگاه خودرو شیراز
ضرورت استیضاح وزیر صمت/چرا وعده ساماندهی بازار خودرو عملی نشد؟
افزايش نرخ ارز هم بازار خودرو را تکان نداد/ تعرفه واردات بيشتر از ۴۰ درصد نباشد
فروش پیکاپ T8 آغاز می شود
پیش فروش ۴ محصول ایران خودرو بدون قرعه کشی؛ از فردا
آیا تعطیلات تابستانی بدون کرونا ما را واردکننده بنزین می کند؟
تولید خودرو با مشارکت روسیه
قیمت ۲۳ محصول ایران‌خودرو برای تیرماه اعلام شد + جدول
کراس اوور ملی ایران‌خودرو معرفی شد
آخرین مهلت نصب شناسه اصالت روی قطعات خودرو
تغییر بزرگ در طرح واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی
خبر افزایش قیمت بنزین، جمع‌آوری کارت‌های جایگاه‌داران و تغییر سهمیه‌ها کذب است!
احتمال از سرگیری تولید تندر ۹۰ با قطعات روسی

برترین‌های قطعات خودرو

مدیر بازاریابی بالین تک: محدودیت واردات خودرو انگیزه رقابت را در واحدهای قطعه‌سازی از بین می‌برد
مدیرعامل نوین پارت: هیچ‌کس از عدم ثبات قیمت ارز سود نمی‌برد
ابوالفضل کریمی مدیرعامل سانیار صنعت: به تولید کالای با کیفیت و به‌روز متعهدیم
خیز بلند سیل‌گسترسالاران برای کسب 25 درصد بازار اورینگ کشور
اصلش پلاس تکسه
خرید مطمئن لنت ترمز ژرمن تکس
فولاد آذین سهند
شرکت ماشین لنت تهران
شرکت راین گستر
شرکت سوخت آما

وب‌گردی

بستن