قطعات خودرو

واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور در فضای شعاری ممکن نیست

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار « قطعات خودرو »  با اشاره به موضوع واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: 9 پیشنهاد در زمینه واردات توسط انجمن وارد کنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که یکی از این موارد، واردات بر اساس ارز ایرانیان خارج از کشور بود.

دادفر بیان کرد: زمانی که از افراد وشرکت‌ها و نهادهای مختلف، علت متوقف شدن واردات خودرو و انحصاری کردن بازار را جویا می‎شدیم، با پاسخ‌هایی همچون کمبود ارز ناشی از تحریم‌ها مواجه می‌شدیم. طبیعتاً این پاسخ منطقی بود، زمانی که در کشور ارز وجود نداشته باشد، واردات خودرو نیز معنایی نخواهد داشت، پس باید راه‌حلی برای این امر در نظر گرفته می‎شد.

وی ادامه داد: در راستای رفع مشکل کمبود ارز در کشور، مذاکرات لازم توسط همکاران صورت گرفت و راه‌حل واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور پیشنهاد داده شد که متاسفانه به مرحله عملیاتی نرسید، گویا برخی افراد که حافظ منافع انحصار‌طلبان و اقتدارگرایان هستند، خواسته یا ناخواسته از فضای غیرواقعی و شعاری حمایت کرده و درحفظ این فضا می‌کوشند، بعید میدانم تا سال آینده تغییری در حوزه واردات خودرو با ارز ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود.

به نام تولید داخلی، به کام انحصارطلبان،

 مونتاژکاران ایران ادعای تولید خودروی ملی دارند!

دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو براین باوراست که 2 شرکت مونتاژ‌کار در کشورمان ادعای تولیدکنندگی دارند وبرای آنکه انحصار باعنوان تولید را حفظ کنند، ازمونتاژکاری سایرین جلوگیری می‌کنند.

مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو درگفت‌و‌گو با خبرنگار قطعات خودرو با بیان اینکه در حال حاضر تمامی واردکنندگان حوزه خودرو، تولید کننده محسوب می‌شوند، گفت: امروزه تولید خودرو درایران وجود ندارد، شرکت ایران خودرو وسایپا مونتاژکار بوده و در حوزه CKD (Complete Knock Down) مشغول به فعالیت هستند.هم‌زمان با تحریم‌ها درحوزه واردات و لوازم یدکی، تولید برخی از خودرو‌ها در کشور نیز متوقف شد.

تمامی قطعات خودروهای ایرانی، در داخل کشور تولید نمی‌شود

وی ادامه داد: برخی از مردم می‌پندارند 100درصد قطعات و زیرساخت‌های خودرویی که سوار می‎شوند، در داخل کشور تولید شده که تصور اشتباهی است. عموما تولیدکنندگان حوزه خودرو، مونتاژ کار محسوب می‌شوند اما ممکن است درصد مونتاژکاری تولیدکننده‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه سیاست مونتاژکاری در بسیاری از کشورها رایج است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کشور ترکیه سیاست مونتاژکاری را پیش گرفت و به سرعت به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا کرد. به‌طوری که درحال حاضر از هر 100 خودرویی که در ترکیه تولید می‌شود، 83 خودرو به کشورهای دیگر صادر می‌شود. همچنین میزان صادرات خودرو در این کشور در سال 2019، به  31 میلیارد دلار رسید.

وی افزود: براساس صنعت مونتاژکاری، ترکیه برای کشورهای اروپایی اتوبوس تولید می‌کند و از لحاظ تعداد دستگاه‌های تولید شده، بین رتبه دهم تا پانزدهم جهانی درحال تغییراست. از لحاظ کیفیت نیز بهترین برندهای جهانی خودرو دراین کشور فعالیت می‌کنند، به‌طوری که250 قطعه ساز اصلی جهان که قطعات آن‌ها در تولید خودروها به کار گرفته می‌شود، در ترکیه مشغول به فعالیت هستند.

مونتاژکاران داخل کشور ادعا می‌کنند تولیدکننده هستند

 دادفر بیان کرد: ترکیه با تکیه برصنعت مونتاژ و صداقتی که دراین امر داشته، به تمامی موفقیت‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، دست پیدا کرده است. این درحالی است که 2 شرکت مونتاژ‌کار در کشورمان ادعای تولیدکنندگی دارند و برای آنکه انحصار با عنوان تولید را حفظ کنند، از مونتاژکاری سایرین جلوگیری کرده و مانع ادامه فعالیت آنان می‌شوند.

وی با اشاره به تاریخچه مونتاژکاری درکشور اظهار کرد: در اوایل انقلاب کارخانه‌های آمریکایی و فرانسوی در ایران به مونتاژکاری در حوزه خودرو مشغول بودند، به زبانی دیگر می‌توان گفت مونتاژکاری حوزه خودرو از گذشته درکشورمان رایج بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در سال 1347 ایران ناسیونال تنها کارخانه‌ای بود که قصد داشت تولید را به معنای واقعی آغاز کند؛ تولید پیکان توسط این کارخانه عطف بزرگی در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: پس از آمریکا، ایران تنها کارخانه تولید بلوک درجهان بود، اگر این سیاست به همان منوال گذشته پیش می‌رفت، با توجه به موقعیت ژئوپولوتیکال کشور درحوزه جغرافیایی و سیاسی، می‌توانستیم نقش بسیار اساسی درتولید خودرو درمنطقه داشته باشیم اما به دلیل دروغ‌هایی که تا کنون در حوزه تولید خودرو شاهد بوده‌ایم، نتوانسته‌ایم، دراین حوزه پیشرفت چندانی داشته باشیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است