قطعات خودرو

عوارض تنظیم نبودن باد لاستیک ها

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودرو بانک، تنظیم نبودن باد تایرها عوارض ناخوشایندی را برای خودرو به دنبال دارد. اگرچه شاید این عوارض در کوتاه مدت مشخص نشود و فورا به چشم نیاید، اما در بلندمدت روی عمر بخش فنی ماشین و خود تایرها تاثیر منفی خواهد گذاشت. در ادامه به مهم‌ترین عوارض تنظیم نبودن باد لاستیک ها اشاره شده است.

 

عوارض کم بودن باد تایرها

 

تنظیم نبودن باد تایرها آثار سو و عوارض مختلفی روی خودرو خواهد داشت و ممکن است در طولانی مدت هزینه‌های نگهداری از خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. از افزایش مصرف سوخت گرفته تا کاهش عمر بخش فنی خودرو را می‌توان در دسته اثرات تنظیم نبودن باد تایرها قرار داد. با مطالعه مطالب زیر جزئیات بیشتری در مورد هر یک از عوارض تنظیم نبودن باد لاستیک به آگاهی شما خواهد رسید.

 

عوارض کم بودن باد تایرها

 

 

افزایش مصرف سوخت

 

کم بودن باد تایرها می‌تواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. برای روشن شدن این موضوع بهتر است یک مثال ساده بزنیم. زمانی را تصور کنید که با یک دوچرخه کم‌باد در حال حرکت روی یک مسیر سربالایی هستید. مسلما در این وضعیت باید انرژی بسیار زیادی را صرف بالا رفتن از این مسیر بکنید. اما وقتی باد تایر دوچرخه تنظیم باشد، انرژی کمتری برای عبور از چنین جاده‌هایی نیاز دارید.

در مورد خودرو نیز همین‌طور است؛ وقتی باد تایرها تنظیم نباشد، اتومبیل به ناچار مصرف سوخت خود را افزایش می‌دهد تا انرژی بیشتری به دست آورد و بتواند در مسیر به حرکت ادامه دهد. بر اساس برخی تحقیقات، گفته شده اگر باد لاستیک ها به طور دقیق تنظیم شود، مصرف سوخت چیزی بین ۵ تا ۱۵ درصد کم می‌شود.

 

افزایش مصرف سوخت

 

 

افزایش فشار روی موتور و کاهش دوام فنی خودرو

 

یکی دیگر از عوارض تنظیم نبودن باد لاستیک ها، افزایش فشار روی موتور و درنتیجه کاهش عمر مفید این بخش حساس خودرو خواهد بود. زمانی که باد تایرها تنظیم نباشد، موتور باید فشار بیشتری را تحمل کند تا بتواند ماشین را به حرکت درآورد. بنابراین میزان استهلاک آن افزایش پیدا می‌کند و احتمال دارد با خطراتی مثل افزایش بیش از حد دمای کارکرد موتور، کاهش عمر یاتاقان‌ها و رینگ پیستون‌ها، سوختن واشر سرسیلندر و مواردی از این دست مواجه شود.

 

البته چنین آسیب‌هایی فورا خود را نشان نمی‌دهند، اما اگر باد لاستیک ها به مدت طولانی تنظیم نباشد، احتمالا عمر مفید موتور خودرو خیلی زودتر از موعد مقرر کاهش پیدا می‌کند. بنابراین به منظور برداشتن بار اضافی از روی موتور، لازم است تا حداقل هر ماه یک بار باد تایرها را به طور دقیق مطابق با استاندارد کارخانه تنظیم کنید تا عمر بخش فنی خودرو به ویژه موتور آن زودتر از زمان طبیعی به پایان نرسد.

 

افزایش فشار روی موتور و کاهش دوام فنی خودرو

 

 

کاهش عمر لاستیک ها

 

لاستیک خودرو قطعه نسبتا گران‌قیمتی به حساب می‌آید و هیچ کدام از ما دوست نداریم که عمر آن خیلی زود به پایان برسد. اما باید بدانید که اگر باد تایرها تنظیم نباشد، ممکن است بر اثر اصطکاک زیاد با سطح زمین، دچار سایش بیش از حد شود و عمر آن به پایان برسد. ضمن آن که صاف شدن تایرها باعث کاهش چسبندگی خودرو به سطح زمین و احتمال لغزش آن روی مسیر می‌شود.

 

بنابراین با تنظیم دقیق باد تایرها از آسیب دیدگی لاستیک ها و بروز مواردی همچون ترکیدگی لاستیک یا صاف شدن آج تایرها تا حد امکان جلوگیری کنید.

 

 

کاهش عمر لاستیک ها

 

 

تاثیر منفی روی قدرت ترمز گیری خودرو

 

اگر باد تایرها کم باشد، سطح تماس لاستیک با زمین بیشتر از حد استاندارد می‌شود. در این موارد هنگام ترمزگیری ممکن است تعادل خودرو کمی به هم بخورد و عملکرد سیستم ترمز با اشکال مواجه شود؛ به نحوی که احتمال بروز حادثه در این مواقع بیشتر از شرایطی خواهد بود که باد تایرها در حد استاندارد قرار دارد.

همچنین زمانی که باد لاستیک ها بیشتر از مقدار استاندارد است، سطح تماس لاستیک با زمین کاهش پیدا می‌کند. درنتیجه هنگام ترمزگیری میزان اصطکاک تایر با سطح جاده کمتر می‌شود و قدرت ترمز کاهش پیدا می‌کند. احتمال سرخوردن و لغزش ماشین هم بیشتر می‌شود.

بنابراین باید حتما باد تایرها را در حد استاندارد نگه داشت تا قدرت ترمز خودرو تحت تاثیر منفی ناشی از این مورد قرار نگیرد.

 

افزایش آلایندگی خودرو

 

همان‌طور که اشاره کردیم کم بودن باد لاستیک منجر به اعمال فشار اضافه روی موتور خودرو خواهد شد. در این شرایط گازهای خروجی از موتور افزایش پیدا می‌کند و آلایندگی آن بیشتر از قبل می‌شود. درنتیجه کاهش باد لاستیک ها می‌تواند روی سلامت انسان‌ها و رسیدن آسیب به محیط زیست تاثیر داشته باشد.

 

افزایش کوبش سیستم تعلیم

 

 

افزایش کوبش سیستم تعلیم

 

اگر باد لاستیک ها بیشتر از حد استاندارد باشد، کیفیت سواری خودرو کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر کاهش تعادل و پایداری خودرو، کوبش‌های متعددی درون کابین حس می‌شود؛ ورود کوبش‌های پی در پی به داخل اتاق می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و لذت سواری با خودرو را کاهش دهد. بنابراین با تنظیم مناسب باد لاستیک‌ها، میزان پایداری خودرو و لذت سواری با آن را افزایش دهید.

 

نکات مهم در تنظیم باد تایرها

 

نوع و میزان تنظیم باد لاستیک‌های هر خودرو بسته به شرایط استفاده، نوع کاربری، میزان بار، تعداد سرنشینانی که معمولا توسط آن خودرو جابجا می‌شوند، شرایط جاده، دمای هوا و… می‌تواند متفاوت باشد.

بهتر است هر خودرو با توجه به دستورالعمل‌های کارخانه سازنده تنظیم باد شود. ضمن آنکه بهتر است حداقل هر ماه یک بار باد تایرها تنظیم شود. یادتان باشد که باد لاستیک‌ها را در شرایط داغ بودن تایرها تنظیم نکنید و اجازه دهید تا دمای آنها کاهش پیدا کند. چراکه حجم گاز با افزایش دما بیشتر می‌شود و فشاری که به تایرها وارد می‌کند، بیشتر از زمانی است که دمای آن با محیط یکسان می‌شود.

 

نکات مهم در تنظیم باد تایرها

 

 

سخن پایانی

 

تنظیم کردن باد لاستیک ها یکی از پایه‌ای‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کارهایی است که می‌توان با انجام آن عمر مفید خودرو، قدرت ترمزها، عمر لاستیک ها، قدرت ترمز گیری و مواردی از این دست را بهبود بخشید و از ایجاد هزینه‌های اضافی در بلندمدت جلوگیری کرد. توصیه می‌کنیم هر یک ماه یک مرتبه باد تایرها را مطابق با استاندارد کارخانه تنظیم کنید. البته اگر شرایطش را داشته باشید، بهتر است هر هفته این کار را انجام دهید تا سواری دلنشین‌تری را با ماشین خود تجربه کنید و طول عمر لاستیک و موتور خودرو را افزایش دهید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *