قطعات خودرو

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان/1/ اتحاديه لوازم يدكي خودرو در توليد ناخالص ملي سهم بزرگي دارد


در ابتداي اين نشست برخي از اعضا به معرفي خود پرداختند؛ از جمله پرویز حبيبي كه حدود 55 سال است در اين صنف مشغول به كار بوده و نسل پنجم خاندان حبیبی در حال جانشینی پدران خود هستند. محمد نمازي كه به گفته خودش، از 16 سالگي كاسبي را شروع كرده و 32 سال سابقه كار در اين صنف را دارد.

پرويز حبيبي
محمد نمازي

افشين اصغرزاده نيز كه حدود 40 سال سابقه فعاليت در اين حوزه و در رسته خودروهاي سبك را دارد، در سخناني با اشاره به اين‌كه موضوع اين جلسه استفاده از توانايي افراد خوش‌نام و خوش‌فكر صنف براي رفع مسائل و مشكلات است، گفت: براساس آمار اتاق اصناف، در 31 استان كشور حدود 8هزار اتحاديه صنفي داريم كه يكي از آن‌ها اتحاديه صنف فروشندگان لوازم يدكي خودرو و ماشين‌آلات تهران است. اين اتحاديه در توليد ناخالص ملي، سهم بزرگي دارد و نقش اعضاي اين صنف در چرخه حمل‌ونقل، راهسازي، معادن و … بسيار تاثيرگذار است.
او در ادامه توضيح داد: در كشور، بيش از 25 ميليون خودروي سبك داريم كه حدود 20 ميليون خودرو توليد داخل و بقيه آن‌ها توليد كشورهاي ديگر هستند. در كنار آن نيز بيش از يك ميليون 200 هزار كاميون و كاميونت، اتوبوس و مینی بوس داريم. آمار جالب اين‌كه حجم فروش قطعات خودروهاي سبك در سال گذشته، حدود 100هزار ميليارد تومان بوده است. اين مبلغ با احتساب قطعات خودروهای سنگین، ماشين‌آلات راهسازی و معدنی و كشاورزي و … تقريبا به دوبرابر مي‌رسد، يعني 200 هزار ميليارد تومان. البته بين 10 تا 20 درصد اين عدد شامل خدمات است. اگر حجم فروش رسته‌هاي خاص مثل بلبرینگ و تسمه که زيرمجموعه اين اتحاديه هستند را به آن اضافه كنيم. این عدد خيلي بيشتر است.
وي اضافه كرد: محوريت و مركزيت تامين و توزيع اين اقلام و قطعات، بیشتر در تهران است كه نشان مي‌دهد، اعضاي صنف قطعات يدكي تهران چه نقش حساس و مهمي در كشور دارند و اتحاديه لوازم يدكي خودرو و ماشین آلات در ميان حدود 8هزار اتحاديه صنفي كشور چه جايگاهي دارد.
اصغرزاده با اعتقاد به اين‌كه متاسفانه كارهاي مثبت صنف ناديده گرفته مي‌شود، ادامه داد: به همين دليل است كه فعالان صنفي بايد با تشكيل تشكل‌هاي صنفي، اتحاديه خود را تقويت كنند تا در مقابل هجمه‌هايي كه به وضع قوانين سختگيرانه و كارشناسي‌نشده منجر مي‌شوند، با استدلال ايستادگي كنند. همچنين بتوانند در تصويب قوانين مربوط به اين صنف تاثيرگذار باشند.
او از همكارانش خواست تا قوانين را مطالعه كنند و با استفاده از ظرفيت‌هاي آن، پيشنهادهاي خود را براي بهبود شرايط ارائه كنند و گفت: يكي از وظايف مهم اتحاديه ايجاد اتحاد، همبستگي و ارتباط بين اعضاي صنف است. اين اتحاد ابتدا بايد بين مديران اتحاديه ايجاد شود. يكي از اهداف گروه نوانديشان و پيشكسوتان نيز بازتعريف جايگاه اتحاديه و ارتباط گيري هدفمند براي ايجاد فرصت و بهبود كسب‌وكار در فضاي فيزيكي و مجازي است.
اصغرزاده افزود: ما نياز داريم خودمان و اتحاديه قطعات خودرو و ماشین آلات را با تفكري نو و به‌روزشده بازشناسي كنيم و در نحوه اداره آن بازنگري كنيم.
در ادامه اين نشست، حميد باباوند – سردبير سايت و نشريه قطعات خودرو – با اشاره به اين‌كه شوراي شهر تهران اين هفته در تلاش براي انتخاب شهردار بود، گفت: هشت كانديداي شهرداري تهران برنامه دادند و در اين برنامه‌ها فقط يك نيم‌خط به اصناف اشاره شده بود! هيچ‌كدام از آن‌ها فكر نكرده بودند كه شهر بزرگي را اداره مي‌كنيم و بخش بزرگي از شهر در دست اصناف است و آن‌ها قدرت دارند.
او ادامه داد: برنامه‌هاي كانديداهاي شهرداري تهران بودجه‌محور بود و هركدام به اين فكر مي‌كنند كه چطور در ساخت وسازها اقدام و بودجه جذب كنند. قسمت تلخ‌تر ماجرا اين بود كه خبرنگار سايت «قطعات خودرو» با حدود 40 نفر از اعضاي اتحاديه لوازم يدكي خودرو تماس گرفت براي اين‌كه بپرسد توقع شما از شهردار آينده چيست؟ اما اين افراد هيچ ذهنيتي نداشتند يا نهايتا گفتند شهردار آسفالت خيابان را درست كند! آن سمت، تصويري ندارد كه در صنوف چه اتفاقي مي‌افتد، صنوف هم خيلي آمادگي ندارند كه توقع‌هاي‌شان را به‌صورت منسجم منتقل كنند تا جواب خوبي بگيرند.

گزارش قطعات خودرو را از بي‌توجهي كانديداهاي شهرداري تهران نسبت به اصناف در برنامه‌هاي‌شان اينجا بخوانيد

برخي از اعضاي اتحاديه لوازم يدكي مطرح كردند: شهرداري فقط به وظايفش عمل كند

انتظار اعضاي اتحاديه لوازم يدكي از شهردار آينده / در گفت‌وگو با قطعات خودرو مطرح شد

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان/۱/ اتحاديه لوازم يدكي خودرو در توليد ناخالص ملي سهم بزرگي دارد

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان/۲/ اتحاديه نياز به چابك‌سازي دارد

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان/۳/ گزارش تصويري

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان /۴/ كالاهاي تقلبي بلاي جان صنف قطعات يدكي شده‌اند

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان /۵/ گردش نخبگان در هيات مديره اتحاديه لوازم يدكي نداريم

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان /۶/ ماليات نقطه‌ضعف توسعه كسب‌وكار اصناف شده است

نشست گروه نوانديشان و پيشكسوتان /۷/ نیاز به يك اتحاديه كشوري خدمات خودرویی داریم

نشست گروه نواندیشان و پیشكسوتان/۸/ اتحادیه، تولیدكننده و سرمایه‌گذار بازار را به‌هم نزدیك كند

نشست گروه نواندیشان و پیشكسوتان /۹ – پایانی/ اصناف ۴۲ سال پله سیاسیون بوده‌اند

فيلم

پرويز حبيبي/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

محمد نمازي/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

افشین اصغرزاده/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

سيداحمد طباطبايي/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

مهدی نامدار/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

علی چنگی/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

سید احمد حسینی/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

اکبر پناهی‌پور/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

ناصر سبزیان/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

محمدحسین حیدرپور/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

عبدالحسین قرصی/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

سید امیراحمد نواب کاشانی/نشست گروه نوانديشان و پيش‌كسوتان+فيلم

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *