قطعات خودرو

سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مودیان به مرحله اجرا رسید

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سال 1398 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بحث آن در کشور از سال 1382 مطرح شده است. این طرح در واقع از سوی سازمان امور مالیاتی انجام خواهد شد و به نوعی جایگزین روندهای فعلی برای احصا مالیات اشخاص حقوقی و همچنین کسبه خواهد بود.

 

موضوع مالیاتی از گذشته تا به امروز موضوع اصلی صنف فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات تهران بوده تا جایی که تنها اتحادیه‌ای که از دفتر خدمات مالیاتی مستقل و آشنا به امور برخوردار است همین صنف است و به نوعی کار بسیار تخصصی در بحث مالیات در آن صورت می‌گیرد تا جایی که برای هریک از شعب مالیاتی که در سطح شهر تهران وجود  دارد نماینده خاصی از سوی اتحادیه تعیین شده است.

 

بیشتر بخوانید: گزارش تصویری کمیسیون مالیاتی با هیات مدیره جدید

 

با توجه به تکمیل سامانه مودیان و همچنین آغاز فعالیت پایانه‌های فروشگاهی  وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم در نامه‌ای خطاب به اعضای دولت اجرای این طرح را تشریح و خواسته است که این موضوع برای مجموعه‌های خود در مسیر اجرای بهینه این طرح با سازمان امور مالیاتی همکاری لازم صورت گیرد.

 

اخبار مالیاتی را در قطعات خودرو پیگیری کنید

 

متن نامه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی به شرح زیر است:

 

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضرید، اجرای «قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان» مصوب ۲۱/۷/۱۳۹۸ یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان امور مالیاتی کشور در راستای مدرنسازی و هدفمندسازی نظام مالیاتی است که پیاده سازی اثربخش آن نقش بسزایی در شفاف سازی نظام مالی و اقتصادی، کاهش فرار مالیاتی و افزایش رضایت مؤدیان در سطح کشور ایجاد میکند.

با توجه به محوریت رویدادهای مالی در سامانه مؤدیان، این سامانه از یک سو حجم عظیمی از دادهها و رویدادهای مالی و اقتصادی کشور را نگهداری و پایش میکند ضمن آنکه بستر اقتصاد هوشمند را نیز فراهم میسازد. اجرای این قانون از سوی دیگر منافع اقتصادی و درآمدهای مالیاتی قابل توجهی را در قالب کاهش هزینههای وصول و تمکین مالیاتی، کاهش قاچاق کالا و فرار مالیاتی بهواسطه تضمین ثبت کامل اطلاعات برای کشور بههمراه خواهد داشت. سازمان امور مالیاتی کشور سامانه مؤدیان را با اهداف

ذیل راهاندازی و امکان ثبت نام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم آورده است:

 

– ایجاد پیشخوان مجازی در قالب سامانه کارپوشه مؤدیان بهمنظور تبادل اطلاعات بین سازمان و مؤدیان بهنحوی که مؤدیان را قادر به دریافت بدون واسطه خدمات متعدد از سازمان و عمل به تکالیف قانونی خود مینماید.

– صدور صورتحساب الکترونیکی و جمعآوری آن بهنحوی که تمام اطلاعات مورد نیاز مربوط به رویدادهای مالی و اقتصادی مؤدی قابل دریافت و پیگیری باشد ضمن اینکه امکان شناسایی درآمد حاصل از کسب و کار و تعیین دقیق مالیات فراهم گردد.

 

– مدیریت مؤثر عملکرد مالیاتی مؤدیان به صورت خودکار و سیستمی و عدم استفاده از قضاوت و تصمیمات انسانی

 

– فراهم آوردن امکان کنترل نظاممند اطلاعات مالی و اقتصادی مؤدیان با استفاده از ساز و کارهای دادهکاوی و بهرهمندی از نظام مالیات ستانی هوشمند

 

بدیهی است دستیابی به اهداف مزبور و موفقیت سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای اثربخش قانون مورد اشاره نیازمند حمایت معنوی و مادی همه جانبه کلیه دستگاههای ذیربط میباشد.

 

با عنایت به موارد پیش‌گفت و نظر به اینکه با تلاشهای جهادی همکاران سازمان امور مالیاتی کشور، زیرساخت های لازم برای پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان فراهم شده و آمادگی اجرای قانون مذکور در سال جاری وجود دارد، لذا ضمن ارسال یک نسخه از مجموعه «معرفی نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان و ظرفیتهای قانونی آن»  خواهشمند است با تبیین موضوع در مجموعه ذیربط، دستور فرمایید در مسیر اجرای بهینه این ابر پروژه ملی با سازمان امور مالیاتی کشور همراه و همگام گردند.

 

سید احسان خاندوزی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *