قطعات خودرو

رقیب غول‌پیکر لندکروز؛ لکسوس ۲۰۲۴ رسید

خودروی GX تولید شده در سال ۲۰۲۴ بین بزرگترین خودرو‌های لکسوس در خط تولید، LX و TX و کراس اوور کوچکتر RX جای می‌گیرد.اولین موتور، V۶ بنزینی ۳.۴ لیتری با تویین توربو کارآمد است که با یک گیربکس اتوماتیک ۱۰ سرعته جفت شده.

به گزارش قطعات خودرو  ، لکسوس GX برای سالیان سال خودرو قابل اعتمادی بوده و به خاطر قابلیت آفرود و بادوام بودن شهرت خاصی پیدا کرده است. اما این روز‌ها GX در مقایسه با رقبا دِمُده و قدیمی به نظر می‌رسد. نسل اول لکسوس GX در سال ۲۰۰۲ به بازار آمد و برای آخرین بار سال ۲۰۱۰ به‌روز شد. نسل دوم خودرو خوبی بود، اما در رقابت با شاسی‌بلند‌های مدرن قافیه را واگذار کرد. پیشرانه قدیمی و پرمصرف، ردیف سوم تنگ و کوچک و طراحی ظاهری معمولی، دیگر نمی‌توانست خریداران را به سمت خود بکشاند.

 خودروی GX تولید شده در سال ۲۰۲۴ بین بزرگترین خودرو‌های لکسوس در خط تولید، LX و TX و کراس اوور کوچکتر RX جای می‌گیرد. اولین موتور، V۶ بنزینی ۳.۴ لیتری با تویین توربو کارآمد است که با یک گیربکس اتوماتیک ۱۰ سرعته جفت شده. در حالی که پیشرانه V۸ قدیمی ۳۰۱ اسب بخار قدرت و ۴۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد، موتور لکسوس GX جدید خروجی چشمگیرتری دارد، ۳۴۹ اسب بخار و ۶۴۹ نیوتن. متر. اگرچه هنوز شتاب خودرو جدید اعلام نشده، اما کمپانی به خریداران اطمینان می‌دهد که این موتور برای شتاب‌گیری مناسب و کافی است.

طراحی به‌روز، بزرگ‌تر از مدل فعلی، موتور جدید با مصرف بهینه‌تر و پیشرانه هیبریدی مدل جدید لکسوس را بیش از پیش برای خریداران جذاب می‌کند. خودرو جدید با پشتوانه و تجربه ۲ دهه آفرود، بهترین مدل GX است که تاکنون ساخته شده. لکسوس آنقدر به محصول جدیدش مطمئن است که به آن لقب Sophisticated Utility Vehicle (خودرو کاربردی پیشرفته – SUV) داده است. وقتی نوبت به آفرود می‌رسد، این خودرو بزرگ توانایی بیشتری از نسل پیش از خود نشان خواهد داد. مدل جدید دارای سیستم چهار چرخ محرک دائمی و دیفرانسیل مرکزی لغزش محدود با قابلیت قفل شدن است.

نه تنها پیشرانه ارتقا یافته، بلکه سیستم تعلیق هم بهبود پیدا کرده است. برای سال ۲۰۲۴، لکسوس سیستم تعلیق را با یک نسخه کنترل شده الکترونیکی که نام تجاری E-KDSS نامیده می‌شود، عرضه کرد که در تریم‌های Overtrail و Overtrail-Plus موجود است. همه مدل‌ها با سیستم تعلیق دوجناغی جدید در قسمت جلو و چند پیوندی در قسمت عقب عرضه می‌شوند که بهترین عملکرد را در جاده دارد و توانایی فوق‌العاده‌ای در بیراهه‌نوردی از خود نشان می‌دهد. خریداران می‌توانند سیستم تعلیق متغیر هوشمند را نیز سفارش دهند که به طور مداوم بر اساس شرایط جاده تنظیم می‌شود و همراه با فرمان برقی، کنترل لکسوس GX کار آسانی خواهد بود.

وقتی نوبت به آفرود می‌رسد، این خودرو بزرگ توانایی بیشتری از نسل پیش از خود نشان خواهد داد. مدل جدید دارای سیستم چهار چرخ محرک دائمی و دیفرانسیل مرکزی لغزش محدود با قابلیت قفل شدن است.

تیپ Overtrail دارای قفل الکترونیکی عقب است و می‌تواند به گزینش چند زمینی، کنترل خزش، کمک سراشیبی و رادار سه‌بعدی چندزمینی مجهز شود. برای ارتقای عملکرد چرخ‌ها، می‌توانید سیستم تعلیق دینامیکی الکترونیکی جنبشی را برای این مدل انتخاب کنید. همچنین با تغییراتی که روی گیربکس کمکی انجام شده، راننده خیلی سریع‌تر می‌تواند حالت‌های ۴hi و ۴lo را انتخاب کند.

طراحی ظاهری لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ کمی عجیب است، چرا که بیشتر از آن که نماینده لکسوس باشد، شبیه محصولات تویوتا به نظر می‌رسد. با این حال، این شاسی بلند طوری طراحی شده که خشن و قدرتمند به چشم بیاید. شکل جعبه‌ای و زوایای مدرن‌تر از نسخه قبلی باعث شده تا حالتی تند و تیز داشته باشد. خودروساز ژاپنی برای GX، نسخه جدید و مدرنی از جلوپنجره اسپیندل طراحی کرده که در محصولات پیش از ۲۰۲۴ به جلوپنجره دوکی معروف بود. لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ پایدار و مستحکم دیده می‌شود و با عرض بیشتر و گلگیر‌های بزرگ‌تر شخصیتی متفاوت از گذشته را به نمایش می‌گذارد.

محصول جدید لکسوس بزرگ‌تر از مدل فعلی GX است و فاصله محوری بیشتری دارد و عرض خودرو هم بسته به تریم ۹۵ تا ۱۱۵ میلی متر بیشتر از قبل است. تیپ رده‌پایین Premium روی چرخ‌های ۲۰ اینچی سوار شده و مدل‌های لوکس از تریم‌های ۲۲ اینچی استفاده می‌کنند و تریم Overtrail نیز رینگ ۱۸ اینچی و لاستیک ۳۳ اینچی دارد تا عملکرد بهتری در آفرود نشان دهد. برای بهبود دید راننده، ستون A کمی به عقب کشیده شده است.

در نمای جلو، لکسوس GX مدرن‌تر از قبل به نظر می‌رسد و چراغ‌های جلو سه‌لامپی LED اسپرت و چراغ‌های مه‌شکن LED و چراغ‌های چرخشی می‌تواند در فهرست خرید قرار بگیرد. جلوپنجره مشبک و برآمدگی جلو برای تشخیص راحت‌تر موانع بهینه شده است. قسمت پشتی شامل یک نوار نوری L شکل و لوگوی به‌روزشده لکسوس است. برای اولین بار در تاریخ لکسوس GX، درب صندوق برقی جزو امکانات استاندارد قرار گرفته و یک پنجره بازشونده نیز دارد. البته اگر خریدار کمی بیشتر هزینه کند می‌تواند صندوق را بدون استفاده از دست نیز باز کند.

کابین راننده ارگونومیک‌تر و متمرکزتر و به دقت طراحی شده است. پشت آمپر برای افزایش دید راننده به جاده در ارتفاع پایین‌تری قرار گرفته و کیلومترشمار ۱۲.۳ اینچی دیجیتال به راحتی برای راننده قابل مشاهده است. یک نمایشگر لمسی چندرسانه‌ای با ابعاد ۱۴ اینچ روی داشبرد کار گذاشته شده و از رابط کاربری لکسوس بهره می‌برد. هنوز هم دکمه‌ها و کنترل‌های پرمصرف سیستم صوتی، تهویه مطبوع و آفرود نزدیک هم و کنار اهرم تعویض دنده قرار دارد. سیستم Lexus Safety System+ ۳.۰ در همه مدل‌ها به کار رفته و شامل رادار تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل هوشمند، رادار رانندگی بین خطوط و هشدار خروج از خط، رادار تابلوخوان و دستیار راننده می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *