قطعات خودرو

آرامش در بازار خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از وزارت صمت، به‌تازگی تغییراتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو ایجاد شده است. در مدل جدید سختگیری‌های دولت کمتر شده است. بر این اساس، سامانه دیگر بسته نخواهد شد و متقاضیان علاوه بر سامانه می‌توانند از طریق نمایندگی‌ها نیز نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

 

آیا با این اقدام می‌توانیم آرزومند باشیم مصرف‌کننده واقعی بتواند به‌راحتی نسبت به خرید خودرو اقدام کند؟ درحالی‌که خودروهای به نسبت گرانی در این مرحله ارائه شده، آیا این موضوع با وضعیت اقتصادی جامعه که مصرف‌کنندگان واقعی هستند، در تضاد نیست؟ صمت در این نقل از کارشناسان پاسخ این پرسش‌ها را جویا شده که در ادامه می‌خوانید.
نزدیک شدن آرامش به بازار خودرو
بابک صدرایی، کارشناس بخش خودرو صمت گفت: سال قبل شرایط بازار خودرو با امسال متفاوت بود. سال قبل در بازار خودرو فاصله ارائه و درخواست خیلی زیاد بود. در سال ۱۴۰۱ عدم‌همخوانی بین میزان ارائه و تقاضا، تورم و افزایش تصاعدی نرخ دلار از مهم‌ترین عواملی بود که باعث شد هم مردم عادی و هم دلالان، از ترس از دست رفتن قدر پول و سرمایه‌ای که در اختیار داشتند، به بازارهای مختلف هجوم بیاورند که بازار خودرو هم از جمله این بازارها بود.
خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای برای حفظ قدر پول تبدیل شد و به‌دنبال آن شاهد افزایش درخواست در این بازار بودیم. در این میان، دلال‌ها و واسطه‌ها هم از شرایط سوءاستفاده کردند. ثبات تقریبی نرخ ارز از ابتدای سال بود و دیگری افزایش تولید خودرو. صدرایی در ادامه افزود: آنچه به‌تازگی درباره روند فعالیت سامانه یکپارچه خودرو اتفاق افتاده به سیاست دولت برمی‌گردد. در شرایطی که تقریبا وضعیت بازار باثبات شده، دولت چندان به سامانه به‌عنوان یک ابزار کنترلی سفت‌وسخت نیازی ندارد و از سویی هم ادامه فعالیت این سامانه می‌تواند به ضرر برخی از خودروسازان باشد.
این خطر هم وجود دارد که با کاهش تولید و فاصله گرفتن آن از درخواست همین سامانه باعث گرانی خودرو شود؛ بنابراین با وضعیت به نسبت متعادل بازار و خروج تقاضاهای کاذب از آن، ورود متقاضیان حقیقی به بازار، چنین تغییراتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو داده شد.
البته برچیده شدن سامانه یک‌شبه رخ نخواهد داد و صحیح این است که مرحله به مرحله این اتفاق بیفتد و بعد از کم‌رنگ شدن نقش سامانه در فروش، مجوز فروش خودرو به نمایندگی‌ها هم داده گردد تا در نتیجه بازار خودرو گرم‌تر شود.
کارشناس بخش خودرو ادامه داد: از بین رفتن کامل سامانه یکپارچه فروش خودرو به‌نوعی نشان‌دهنده این خواهد بود که بازار خودرو به ثبات رسیده و به اندازه‌ای که درخواست در این بازار وجود دارد، خودرو هم هست. در روند فعالیت سامانه یکپارچه می‌تواند تحولی مثبت باشد و در نهایت منجر به کاهش اختلاف نرخ خودرو در بازار و کارخانه شود، موضوعی که درحال‌حاضر هم در بازار خودرو شاهد آن هستیم.
چشم‌انتظاری تقاضاهای انباشته‌شده صدرایی خاطرنشان کرد: در زمان فعالیت سامانه یکپارچه فروش درصد زیادی از حجم تولید از طریق این سامانه به فروش رسیده، اما قطعا تقاضاهای جدیدی نیز ایجاد می‌شود که می‌توانند از نمایندگی‌ها خرید کنند.
در شرایط کنونی فعلا این روند جوابگو است، اما اگر المان‌ها عوض کند، پیش‌بینی‌ها و مناسبات نیز عوض خواهد کرد. در این وسط البته با تقاضای انباشته‌شده‌ای هم روبه‌رو هستیم که در نهایت با ناامیدی از واردات خودرو کارکرده و نو، وارد بازار خواهند شد.  این سیگنال بیشتر برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان است و عملا تاثیری بر خودروهای کمتر از یک میلیارد تومان نخواهد داشت.
صدرایی افزود: به عقیده می‌رسد خودروهای اقتصادی‌تر با ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی در سامانه به فروش رسیده‌اند و درحال‌حاضر در سامانه خودروهای گران‌تر ارائه می‌شوند که درخواست هم دارند و سریع به فروش می‌رسند.
البته شرایط اقتصادی و تورمی که داریم، فاصله تقاضاها را بیشتر خواهد کرد و به عقیده اینجانب طیف خریداران خودروهای ارزان‌قیمت بیشتر خواهد شد. البته خودروهایی که به‌تازگی در سامانه عرضه‌شده هم مشتری‌های ویژه خود را دارند.
البته ادامه وضعیت سامانه، نحوه عملکرد آن و گونه خودروهای عرضه‌شده در سامانه به سیاست‌گذاری‌های متولیان امر بستگی دارد. در این وسط شاهدیم که قدری از استقبال از خودروهای بالای یک میلیارد کم می‌شود که دو عامل را در این‌روند تأثیرگذار می‌دانم؛ یکی اینکه برخی از متقاضیان هنوز منتظر خودروهای وارداتی هستند و بخشی هم به‌دلیل شرایط نابسامان و رکود حاکم بر اقتصاد، قدرت ریسک را حتی برای خرید خودروهای به نسبت گران بازار ندارند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *