قطعات خودرو

نخستین رکورد سرعت خودرو چه زمانی ثبت شد؟

قطعات خودرو – کنت گاستون دوشاسلوپ لابات (Count Gaston de Chasseloup-Laubat) فرانسوی در چنین روزی (27 آذر 1277- 18 دسامبر 1898) نخستین رکورد رسمی سرعت خودرو را به نام خود ثبت کرد. رکوردی که با یک خودرو ژانتو (Jeantaud) الکتریکی در 57 ثانیه با سرعت متوسط 63.13 کیلومتر در ساعت (39 مایل در ساعت) ثبت شد. (ژانتو خودرویی فرانسوی بود که از سال 1272-1286 ( 1893 تا 1907م) در پاریس تولید شد. در این خودروها راننده بالا و عقب نشسته بود و در برخی از آنها طرح‌بندی غیرمعمولی با دنده‌های مخروطی چرخ‌محرک جلو وجود داشتند.). رکورد تاریخ‌ساز در فرانسه و در زمان مسابقه‌ای به میزبانی مجله La France Automobile که نسبتاً جدید بود، به ثبت رسید. نخستین رکورد به این علت نیز دوران‌ساز شد که باعث آغاز رقابت شدیدی بین دو‌شاسلوپ‌لابات و کامیل جنتزی (Camille Jenatzy) بلژیکی که خودروسازی مشهور و راننده‌ای عشق سرعت بود، گردید تا رکوردهای سرعت را ارتقا بدهند.

جورج بوتون و کنت دو شاسلوپ-لاوبات سوار بر خودرویی در مسیر (1264) خودرویی که برنده مسابقه مارسی-لا توربی در سال 1276.شد.


دو‌شاسلوپ‌لابات و کامیل جنتزی در سال 1278 برای بالاترین سرعت وارد رقابتی نفسگیر و جنگی شدید شدند که در نهایت دو‌شاسلوپ‌لابات پیروز شد و به عنوان دارنده رکورد سرعت باقی ماند. پادشاهی او به عنوان سلطان سرعت در 9 اردیبهشت 1278 ( 29 آوریل 1899) زمانی که جنتزی با خودروی الکتریکی اژدری شکل خود به نام «لا جامایز کنتنته» (La Jamais Contente) از مرز 100 کیلومتر در ساعت عبور کرد، به پایان رسید. خودرو جنتزی در آن روز میانگین سرعت 105 کیلومتر در ساعت (65 مایل در ساعت) را به دست آورد، رکوردی که در فرانسه به مدت سه سال دست نخورده باقی ماند.

جنتزی در «لا جامایز کنتنته»


چارلز ژانتو (Chales Jeantaud ) خودرو ژانتو را طراحی کرد که دو شاسلوپ لابات سوار بر آن نخستین رکورد رسمی سرعت زمینی را ثبت کرد. چارلز ژانتو مدت‌ها سازنده بدنه کالسکه بود، اما از سال 1260 شروع به ساخت وسایل¬نقلیه الکتریکی کرد و تا سال 1285 در فرانسه به ساخت خودرو تحت¬نام برند «ژانتو» ادامه داد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *