قطعات خودرو

اگر ماشین جوش آورد چه باید بکنید؟

خودروهای امروزی دارای سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته مجهز به چندین حسگر حرارتی و فن‌های الکتریکی با کنترل کامپیوتری هستند که برای روشن نگه‌داشتن موتور خودرو در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده‌اند. اما به هر حال گرمای بیش از حد ممکن است اتفاق بیفتد.

چرا موتورها بیش از حد گرم می‌شوند؟

دلایل زیادی وجود دارد که ماشین شما ممکن است بیش از حد گرم شود، اما فرآیند اصلی گرم شدن بیش از حد شامل مشکل در سیستم خنک کننده خودرو است که اجازه نمی‌دهد گرما از محفظه موتور خارج شود. این اغلب به دلیل نشتی یا انسداد در جایی در سیستم خنک‌کننده موتور یا سایر اجزا است.

ریچارد رینا، مدیر آموزش محصول CARiD.com ، فروشنده آنلاین قطعات خودرو ، می‌گوید قطعاتی مانند شیلنگ‌های لاستیکی، واشرها و پمپ‌های آب می‌توانند با ساییدگی و پارگی منظم نشت کنند . 

او می‌افزاید که شرایط خاص رانندگی، مانند ترافیک توقف و حرکت در یک روز گرم، می‌تواند فشار قابل توجهی بر سیستم خنک کننده وارد کند و باعث از کار افتادن آن شود.

رینا می‌گوید خوشبختانه، معمولاً می‌توانید با تعمیر و نگهداری منظم توسط یک مکانیک خبره که سطح مایع خنک‌کننده و روغن خودروی شما را بررسی می‌کند و شیلنگ‌ها، فن‌ها، ترموستات و سایر قسمت‌های سیستم خنک‌کننده را بررسی می‌کند، از این مشکل جلوگیری کنید.

اما اگر دمای سنج شما شروع به بالا رفتن به سمت “H” کند یا چراغ هشدار داشبورد چشمک بزند، چه کار می‌کنید؟ رینا می‌گوید: «مراحلی که انجام می‌دهید می‌تواند به معنای تفاوت بین تعویض ترموستات ۲۰ دلاری و تعمیرات هزاران دلاری باشد.

علائم داغ شدن بیش از حد موتور چیست؟

در حالی که هر وسیله نقلیه و موقعیتی می‌تواند منحصر به فرد باشد، چند علامت رایج وجود دارد که باید از زمانی که موتور ماشین شما شروع به گرم شدن بیش از حد می‌کند آگاه باشید:

  • بخار (اغلب شبیه دود) از جلوی وسیله نقلیه زیر کاپوت می‌آید.
  • سنج دمای موتور در داشبورد یا کنسول راننده به سمت «H» می‌چرخد یا به سمت ناحیه قرمز سنج حرکت می‌کند.
  • بوها یا بوهای عجیبی که از جلوی خودرو به خصوص در نزدیکی کاپوت پخش می‌شود. مایع خنک کننده نشتی اغلب می‌تواند بوی شیرینی داشته باشد، در حالی که نشت روغن معمولاً بوی سوختگی ایجاد می‌کند.

در اینجا لیستی از اقلامی که در صورت داغ شدن موتور ماشین شما باید در دست داشته باشید آورده شده است:

  • کیت ابزار کوچک و اولیه
  • چند لیتر روغن
  • 1 گالن خنک کننده (50/50 مخلوط مایع ضد یخ و آب)
  • حوله
  • دستکش‌های ضخیم

اگر ماشین شما بیش از حد گرم شد، پنج مرحله را باید انجام دهید:

۱. بخاری را روشن کنید

به نظر خلاف واقع می‌رسد، اما رینا توصیه می‌کند بخاری را روشن کنید. گرما را از موتور دور می‌کند و به محفظه سرنشین می‌برد و بار سیستم خنک کننده موتور را کاهش می‌دهد. او می‌گوید در شرایط خاصی، این ممکن است برای معکوس کردن گرمای بیش از حد کافی باشد. اگر چراغ هشدار خاموش شود یا سنج دما به حالت خنثی برگردد، متوجه خواهید شد که کار می‌کند.

۲. اتوموبیل را کنار جاده ببرید

اگر بعد از چند دقیقه رانندگی با بخاری روشن، ماشین شما همچنان به گرمای بیش از حد ادامه می‌دهد، آن را کنار جاده ببرید و موتور را قطع کنید—ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای خنک کردن موتور است. اگر کمک‌های کنار جاده‌ای دارید، اکنون زمان خوبی برای تماس است، زیرا ممکن است نیاز به یدک‌کش داشته باشید.

۳. صبور باشید

اگر کمک جاده‌ای ندارید، صبور باشید. حداقل ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا موتور خنک شود. در ضمن، سعی نکنید کاپوت را باز کنید. 

مایع خنک کننده در خودرویی که بیش از حد گرم شده است ممکن است بیش از ۲۳۰ درجه باشد. پس از باز شدن هود، خطر پاشش آب داغ یا بخار وجود دارد. او می‌گوید: «ایمنی شخصی شما از همه مهمتر است. حداقل ۱۵ دقیقه صبر کردن باعث می‌شود کاپوت، موتور و مایع خنک کننده نشتی خنک شوند.

4. خنک کننده اضافه کنید

زمانی که حداقل 15 دقیقه صبر کردید و هود خنک شد، دستکش بپوشید، درب رادیاتور را پیدا و باز کنید (در صورت لزوم به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید). درپوش را با یک حوله بپوشانید و به آرامی آن را فشار دهید و یک ربع دور آن را شل کنید تا فشاری که در نتیجه انبساط مایع خنک کننده هنگام گرم شدن ایجاد شده است، آزاد شود. سپس درب رادیاتور را کاملا باز کنید و به آرامی مایع خنک کننده – نصف آب، نصف ضد یخ – را اضافه کنید تا مایع به خط “پر” برسد. او می‌گوید، همچنین باید به مخزن سرریز پلاستیکی کوچک و شفافی که در کنار رادیاتور نصب شده است، خنک کننده اضافه کنید. سپس درپوش را عوض کرده و موتور را روشن کنید. رینا می‌گوید: «اگر دماسنج به حالت عادی برگشت یا چراغ هشدار قرمز خاموش شد، می‌توانید با احتیاط و در عین حال مراقب دماسنج یا نور باشید.»

5. رانندگی تا یک ایستگاه خدمات

اضافه کردن مایع خنک کننده در وهله اول مشکلی را که باعث گرم شدن بیش از حد موتور شده بود را برطرف نمی‌کند، اما اغلب به شما امکان می‌دهد تا با خیال راحت به نزدیکترین ایستگاه تعمیر برانید. رینا می‌گوید: «یک حرفه‌ای باید سیستم خنک‌کننده خودروی شما را بازرسی کند. هنگام رانندگی، مراقب دماسنج باشید. و به همه چیز توجه کنید، مانند مایع زیر ماشین یا بخار زیر کاپوت. 

حواستان باشد این اطلاعات اولیه به شدت به تشخیص کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: با ساییدگی لاستیک خودرو چه کار کنیم

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *