قطعات خودرو

آیا تبدیل خودروهای کلاسیک به مدل‌های الکتریکی صرفه اقتصادی دارد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، بی‌شک خبرسازترین کلاس خودرویی حال حاضر دنیا خودروهای الکتریکی هستند. دولت‌ها نیز برنامه‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای منع تردد و فروش خودروهای سنتی و درون‌سوز تهیه کرده‌اند و هدف آن‌ها همه‌گیری خودروهای الکتریکی است. خودروسازان نیز با این روند هماهنگ شده‌اند و هر روز بر تعداد محصولات الکتریکی جدید افزوده می‌شود.

 

جدای از عرضه محصولات جدید علاقه زیادی هم به تبدیل خودروهای کنونی به نمونه‌های تمام الکتریکی وجود دارد.

اتحادیه اروپا به‌طور خاص مسیر پاک شدن خودروها را طی می‌کند و به مواردی همچون حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه‌ای دارد. مدیر شرکت Elerra که در زمینه تبدیل خودروهای سنتی به مدل‌های الکتریکی فعالیت می‌کند اظهار داشته این فعالیت در تبدیل اتوبوس‌های قدیمی به نمونه‌های بدون آلایندگی از نظر اقتصادی منطقی است زیرا این فرایند می‌تواند با هزینه بین ۲۹۹ تا ۳۴۸ هزار دلار انجام شود که نصف هزینه خرید یک اتوبوس جدید است.

 

 

به لطف ابعاد بزرگ، اتوبوس‌ها فضای کافی برای نصب حداکثر ۸ مجموعه باتری را دارند که باعث ایجاد شعاع حرکتی حدود ۲۵۰ کیلومتری می‌شود و این میزان برای ترددهای شهری کفایت می‌کند.

با توجه به اینکه خودروهای الکتریکی معمولاً هزینه‌های نگهداری کمتری نسبت به خودروهای سنتی و درون‌سوز دارند بنابراین صرفه‌جویی زیادی را می‌توان برای شرکت‌های حمل‌ونقل متصور بود؛ اما سؤال این است که تبدیل خودروهای شخصی به نمونه‌های الکتریکی نیز به همان اندازه مقرون‌به‌صرفه خواهد بود؟ مدیر Elerra معتقد است از نظر تئوری می‌توان هر خودرویی را به نمونه الکتریکی تبدیل کرد اما میزان زمان، تلاش و منابع موردنیاز برای این کار بسیار بالا خواهد بود.

البته شاید ماشین بازها بخواهند این روش را روی برخی خودروها امتحان کنند زیرا خودروهای کلاسیک و قدیمی پلتفرم‌های خوبی برای این کار هستند.

 

 

این خودروها سیستم‌های الکترونیکی کمتری نسبت به مدل‌های مدرن دارند و در برخی موارد کار می‌تواند به سادگی حذف پیشرانه درون‌سوز و گیربکس و نصب پیشرانه الکتریکی و باتری‌ها باشد.

 

هرچند حتی ساده‌ترین فرایندهای تبدیل نیز ارزان‌قیمت نخواهد بود. مدیر Elerra تخمین می‌زند تبدیل کامل یک خودروی کلاسیک به نمونه الکتریکی هزینه‌ای حدود ۶۰ هزار دلاری خواهد داشت و کیت تبدیل تنها برای نصب پیشرانه الکتریکی و باتری (بدون پیشرانه و باتری واقعی) قیمتی فراتر از ۱۰ هزار دلار دارد! از نظر اقتصادی تبدیل خودروهای کلاسیک به نمونه‌های الکتریکی منطقی نخواهد بود چراکه نسبت به هزینه صرف شده شعاع حرکتی زیادی ندارند. با این وجود هر روز بر تعداد افرادی که این فرایند را انتخاب می‌کنند افزوده می‌شود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *