قطعات خودرو

آینده دنیای تجاری های؛ الکتریکی یا هیدروژنی؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اخبار خودرو، در راستای استفاده از سوخت‌های پاک و خداحافظی با سوخت‌های فسیلی، در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروسازی در جهان به‌طور گسترده‌ای تلاش کرده‌اند تا محصولاتی را با استفاده از سوخت هیدروژن طراحی و تولید کنند. طی سال‌های اخیر شرکت‌های خودروسازی به‌طور گسترده‌ای به سمت استفاده از سوخت‌های پاک تغییر مسیر داده‌اند و درحال‌حاضر تولید خودروهای الکتریکی بسیار رواج یافته است.

در این شرایط برخی کارشناسان، آینده جهان خودرو را در سوخت‌های هیدروزنی می‌دانند و بر این باورند که گرچه استفاده از سوخت‌های الکتریکی در حال توسعه دارد، اما در سال‌های آتی هیدروژنی‌ها به پرطرفدارترین و البته پرتیراژترین خودروها بدل می‌شوند.

صنعت تولید خودروهای تجاری هم از این وضعیت مستثنی نبوده و محصولاتی را به بازارهای جهانی معرفی کرده که نمونه‌ای از تلاش‌ها برای به‌کارگیری مدل‌های هیدروژنی بوده است.

در تازه‌ترین اقدام، تویوتا نسخه هیدروژنی پیکاپ هایلوکس را معرفی کرده است؛ خودروسازی که پیش از این نیز نمونه‌های هیدروژنی دیگری را در سایر سگمنت‌ها رونمایی کرده بود.

 

«تویوتا» و عرضه چند خودرو با سوخت هیدروژنی

تویوتا که در سال‌های گذشته دو کامیون آلفا و بتا را با استفاده از سوخت هیدروژنی طراحی و معرفی کرده بود، به‌تازگی نسخه هیدروژنی هایلوکس با قوای محرکه سدان را رونمایی کرده است. این پروژه که با بودجه دولت بریتانیا انجام شده، به‌عنوان بخشی از یک برنامه دولتی ۷۰میلیون پوندی و برای توسعه خودروهای بدون آلایندگی برای موارد استفاده مختلف در این کشور انجام شده است.

این نسخه از اوایل سال ۲۰۲۲ در حال توسعه بوده و با استفاده از نسل دوم سیستم سلول سوختی تویوتا ساخته شده است. این سیستم که مشابه میرای است، برای هایلوکس بُردی بیش از ۵۹۰کیلومتر را فراهم می‌کند.

 

این پروژه توسط بخش بریتانیایی تویوتا به همراه شرکت‌های فنی مهندسی بریتانیایی مثل ریکاردو، ETL و D2H توسعه پیدا کرده درحالی‌که تیم تحقیق و توسعه اروپایی تویوتا هم به این پروژه کمک کرده است.

 

در مجموع، این برنامه ۱۱.۳میلیون پوند بودجه از صندوق دولتی دریافت کرده که پروژه را به مدت سه سال تامین می‌کند و آینده بیش‌از ۲۵۰ شغل در سراسر بریتانیا را در دهه آینده تضمین خواهد کرد.

 

تمرکز «HVS» بریتانیا بر تولید خودروهای تجاری با سوخت هیدروژن

خودروسازی HVS بریتانیا که در زمینه تولید خودروهای هیدروژنی فعالیت می‌کند، ابتدای سال 2023 برای نخستین بار از یک کشنده هیدروژنی رونمایی کرد. این کشنده 40 تنی HGV از یک کابین فوق‌العاده و پیشرانه منحصر به فرد بهره می‌برد. این کشنده با یک مخزن پر می‌تواند تا 600 کیلومتر (370 مایل) را طی کند و در 20 دقیقه سوخت‌گیری خود را تکمیل کند. HVS در سال 2017 در گلاسکو تاسیس شده بود، که تمرکز خود را روی طراحی و توسعه وسایل نقلیه هیدروژنی قرار داد. شاسی این خودرو به صورت کاملا جدید ساخته و حول قوای محرکه هیدروژنی طراحی شده‌اند. سیلندرهای هیدروژن تحت فشار، سلول‌های سوختی، سیستم ذخیره انرژی و محورعقب به صورت برقی طراحی شده است.

 

از مزایای اصلی این کشنده افزایش بهره‌وری سوخت در مسیرهای طولانی و ارگونومی فضایی بهبودیافته در داخل کابین، دسترسی بهتر و سریعتر به کنترلرگرها در داخل کابین است. در پیشرانه این کشنده از یک سیستم پیل سوختی و سیستم ذخیره انرژی استفاده شده است. در این خودرو سیستم بازیابی انرژی جنبشی تعبیه شده تا هنگام ترمز گیری یا کاهش سرعت، انرژی این خودرو دوباره بازیابی شود. سوختگیری این کشنده نیز نسبت به خودروهای باتری و برقی بسیار کوتاه‌تر است.

 

دست پر آلمان‌ها در کامیون‌های هیدروژنی

شرکت آلمانی Quantron سال گذشته از کامیون هیدروژنی به نام QHM FCEV رونمایی کرد. کامیون کوانترون هیدروژنی QHM FCEV یک تحول شگرف در حوزه برد محسوب شده و بردی معادل 1500 کیلومتر دارد. مدیران این شرکت معتقدند که این کامیون برای حمل‌ونقل در مسافت‌های طولانی بسیار پرکاربرد خواهد شد. کامیون کوانترون QHM FCEV مجهز به دو پیل سوختی 120 کیلوواتی است. با قرار گرفتن مخازن در پشت کابین، این مخازن می‌توانند تا 116کیلوگرم هیدروژن را ذخیره کنند و با یک بار سوخت‌گیری تا 1500 کیلومتر برد داشته باشند.

 

سفارش این کامیون از اواسط ماه گذشته آغاز شده است. کامیون‌های الکترونیکی سنگین به‌عنوان تریلرهای الکتریکی، نیمه‌تریلر، نیمه‌تریلرهای کمپرسی یا میکسرهای بتن استفاده می‌شوند که حداکثر راندمان با صدای کم و بدون آلایندگی دارند. یک پکیج آیرودینامیک اختیاری نیز برای تمامی انواع کامیون کوانترون QHM FCEV موجود است که به گفته سازنده، برد را ده درصد دیگر بهبود می‌بخشد.

 

بزرگ‌ترین قرارداد صادرات کامیون‌های هیدروژنی بین چین و استرالیا

رسیدن به کربن صفر نیازمند استفاده از خودروهای سبز است. در این راستا، استرالیا به‌منظور رسیدن به کربن صفر طی سال‌های آینده، بزرگ‌ترین خریدار خودروهای هیدروژنی نام گرفته است. این کشور طی ماه‌های اخیر بزرگ‌ترین قرارداد خرید کامیون‌های هیدروژنی را با چین منعقد کرد. براساس این قرارداد صادرات 147 کامیون Wisdom به استرالیا در دستور کار قرار گرفت. این قرارداد نفوذ برند Wisdom Motor را در صحنه بین‌المللی افزایش خواهد داد.

 

این شرکت از زمان آغاز به کار خود به‌طور مداوم به استفاده از مواد، فناوری‌ها و فرآیندهای جدید پایبند بوده است. با تاکید بر طراحی سبز، تولید و حمل و نقل، محصولات هیدروژنی این شرکت در بازارهای خارج از کشور ازجمله ژاپن، بریتانیا، آلمان و استرالیا شناخته شده است. مقامات استرالیایی نیز همکاری با این شرکت را برای دستیابی به کربن صفر در آینده مهم توصیف کرده و معتقدند که تقاضا برای حمل‌ونقل سبز در حال افزایش است.

 

کامیون‌هایی که به مقصد استرالیا می‌روند مجهز به سیستم سوخت هیدروژنی از 110کیلووات تا 400کیلووات هستند که حداکثر برد آن 1,000کیلومتر است که آن‌ها را برای حمل‌ونقل بین شهری و مسیرهای طولانی استانی مناسب می‌کند. این کامیون‌ها همچنین دارای فناوری پوشش بدنه فیبر کربن متمایز Wisdom Motor و یک سیستم کنترل یکپارچه هستند. همراه با یک سیستم سنجش فیوژن چند سنسوری 360درجه، تلفیق کاملی از انرژی دوستدار محیط زیست و تجهیزات حمل‌ونقل هوشمند را به نمایش می گذارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *