قطعات خودرو

اقدامات مهم بعد از تصادف خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، تصادف وسایل نقلیه واقعه خوبی نیست و هیچ یک از ما دوست نداریم که چنین اتفاقی رخ بدهد. اما همه می‌دانیم که تصادف خودروها آن هم در جاده‌های شلوغ کشورمان اجتناب ناپذیر است و به دلایلی مثل ایمنی پایین خودرو، بی‌احتیاطی رانندگان و نا ایمن بودن جاده‌ها، همیشه خطر برخورد با مانع و تصادف وجود دارد. نکته‌ای که در این بین اهمیت پیدا می‌کند این است که بدانیم بعد از تصادف خودرو چه کار کنیم تا ماجرا به بهترین نحو مدیریت شود. در این مطلب از خودروبانک ۱۳ مورد از اقدامات مهم بعد از تصادف خودرو به اطلاع شما رسیده است.

 

بعد از تصادف خودرو چکار کنیم؟

 

۱۳ مورد از مهمترین اقدامات بعد از تصادف خودرو که با انجام آنها می‌توان این اتفاق ناگوار را به خوبی مدیریت کرد:

 

1.آرامش خود را حفظ کنید

 

این کار ممکن است دشوار باشد، اما برای انجام هر گونه اقدامات بعدی، باید سعی کنید آرام باشید. ابتدا چند نفس عمیق بکشید، به دنبال داد و بیداد کردن و پرخاش نسبت به طرف مقابل هم نباشید؛ چرا که او نیز مثل شما از این حادثه کاملا ناراحت است و نمی‌خواسته که این اتفاق بیفتد. خصوصاً در تصادفاتی که صرفا خسارت مالی به وجود آمده است، به راحتی می‌توان خونسردی را حفظ کرد و در همکاری با طرف مقابل مسئله را حل و فصل نمود.

 

2.هرگز فرار نکنید

 

تصادف ممکن است در هر زمانی رخ دهد، در این بین احتمال دارد که جراحت سطحی یا شدید نیز برای افرادی به وجود بیاید. اگر شما مقصر حادثه هستید و فکر می‌کنید که بعد از تصادف قرار است به جرم های سنگین و کیفرهای شدید محکوم شوید، باید بدانید که اشتباه می‌کنید. هرگونه اتفاقی که در تصادف بیفتد، از طریق حکم قضایی و پرداخت خسارت توسط بیمه شخص ثالث قابل جبران است. بنابراین از صحنه تصادف هرگز فرار نکنید و کمال همکاری را با پلیس داشته باشید. بدین ترتیب پرونده تصادف هر قدر هم که شدید باشد، بسته می‌شود و خسارت آن توسط بیمه به شخص حادثه دیده پرداخت خواهد شد. البته در مواردی مثل رانندگی بدون گواهینامه و رانندگی در حالت مستی شرایط کاملاً متفاوت است و پرونده شخص مقصر حالتی شبه جنایی پیدا می‌کند.

 

3.ایمنی خود را تأمین کنید

 

اگر امکانش وجود دارد، خودرو را به یک مکان ایمن منتقل کنید. ماندن در مسیر خصوصا در جاده‌های بین شهری کاری کاملا غلط است و اگر خسارت جانی به وجود نیامده و کسی مجروح نشده است، سعی کنید حتماً خودروهای حاضر در صحنه تصادف را به منتهی الیه سمت راست جاده منتقل کنید و منتظر رسیدن ماموران امدادی و پلیس شوید.

البته اگر برخورد دو خودرو منجر به بروز خسارت جانی و مجروح شدن سرنشینان به صورت جدی شده است، نباید صحنه تصادف به هم زده شود. ضمن آنکه تکان دادن افراد دچار جراحت شدید نیز اصلا کار درستی نیست و باید تا رسیدن نیروهای اورژانس آنها را بی‌حرکت نگه داشت. بدین ترتیب از بروز ضایعه نخاعی احتمالی در این افراد جلوگیری به عمل آمده است.

 

4.کمک های اولیه در صورت امکان انجام دهید.

 

اگر زخمی شده‌اید اما توان رسیدگی به خود را دارید، بهتر است کمک‌های اولیه نظیر بستن زخم و جلوگیری از خونریزی را انجام دهید. البته اگر جراحت و ضربات وارده به بدن شما سنگین باشد، بهتر است تکان نخورید تا نیروهای اورژانس برسند. اما اگر جراحت شما خیلی جدی نیست، سعی کنید کمک‌های اولیه را در باره خود و دیگر افراد حاضر در سانحه انجام دهید تا از به بار آمدن خسارات جانی سنگین‌تر جلوگیری شود.

البته اگر از کمک‌های اولیه چیزی نمی‌دانید، کاری نکنید. چرا که هرگونه اقدام نابجا می‌تواند نتیجه بسیار ناگوار و غیر قابل جبران برای صدمه دیدگان در پی داشته باشد.

 

پلیس و نیروهای اورژانس را خبر کنید

 

 

5.پلیس و نیروهای اورژانس را خبر کنید

 

حتی اگر تصادف جزئی بوده باشد، باید پلیس را خبر کنید. چرا که کروکی پلیس برای دریافت خسارت و تعیین میزان تقصیر هر یک از طرفین کاملا ضروری است. همان طور که میدانید بعد از تشخیص خودرو تصادفی در معاملات خودرو، قیمتگذاری ماشین تصادفی با افت مواجه میشود و شما باید برای دریافت خسارت ناشی از تصادف باید حتما کروکی پلیس داشته باشید.

در تصادف‌های منجر به جرح و خسارت جانی نیز علاوه بر پلیس حتما به نیروهای اورژانس خبر دهید. البته معمولا پلیس این کار را انجام می‌دهد و نیروهای اورژانس را هم باخبر می‌کند، اما شما هم می‌توانید با سامانه ۱۱۵ تماس بگیرید و آنها را از حادثه مطلع کنید.

 

6.اطلاعات ضروری را ثبت کنید

 

شماره پلاک، نوع و مدل خودرو، مکان و زمان تصادف، نام و شماره تماس راننده دیگر و شاهدان احتمالی را ثبت کنید. این اطلاعات می‌تواند به پیگیری پرونده در مراجع قضایی و زودتر به نتیجه رسیدن ماجرا بسیار کمک کند.

 

عکس بگیرید

 

 

7.عکس بگیرید

 

اگر امکانش وجود دارد، عکسی از صحنه تصادف و خسارت های وارده به خودرو بگیرید. این تصاویر می‌تواند برای پلیس راهور به عنوان کارشناس بسیار کمک کننده باشد و تصمیم نهایی او را به عدالت کامل نزدیک کند. اما اگر عکس و تصویری از صحنه تصادف وجود نداشته باشد و شما مجبور به برهم زدن صحنه تصادف باشید، آن وقت احتمال آنکه مقصر حادثه بتواند برخی جنبه‌های ماجرا را حاشا کند، بسیار بیشتر می‌شود.

 

از شاهدان درخواست همکاری کنید

 

 

8.از شاهدان درخواست همکاری کنید

 

اگر شاهدانی در محل حاضر هستند، از آنها بخواهید تا اطلاعات خود را ارائه دهند. البته اگر کسی مایل به ارائه اطلاعات نیست، شما نمی‌توانید او را مجبور به این کار بکنید. بهتر است مودبانه از او بخواهید تا با پلیس همکاری کند و جزئیات ماجرا را به اطلاع کارشناس انتظامی برساند.

 

9.بهتر است با کارگزار بیمه خود تماس بگیرید

 

توصیه می‌کنیم بعد از تصادف با نماینده شرکت بیمه خود تماس بگیرید و اطلاعات حادثه را ارائه دهید. او می‌تواند شما را برای انجام اقدامات بعدی جهت دریافت خسارت به طور کامل راهنمایی کند.

 

10.بعد از دریافت کروکی پلیس به بیمه مراجعه کنید

 

بعد از تصادف معمولا کارشناس پلیس حاضر در صحنه کروکی محل تصادف و گزارش حادثه را تهیه می‌کند. در اینجا کارت خودرو و کارت بیمه شخص مقصر به طرف مقابل داده می‌شود و کارت خودروی فرد خسارت دیده نیز به شخص مقصر منتقل می‌شود. هر دو طرف با مراجعه به شرکت بیمه شخص مقصر، میتوانند نسبت به دریافت خسارت مالی بر اساس برآورد کارشناس شرکت بیمه اقدام کنند.

البته اگر تصادف منجر به جراحت و خسارت جانی شود، خودروهای حاضر در تصادف به پارکینگ منتقل می‌شوند تا دستور قضایی در مورد مسببین حادثه صادر شود.

 

11.مشاوره حقوقی بگیرید

 

شاید بعد از تصادف نیاز به یک وکیل داشته باشید. بنابراین یکی از اقدامات مهم بعد از تصادف خودرو می‌تواند مراجعه به مشاور حقوقی یا همان وکیل باشد. خصوصا اگر تصادف شما منجر به خسارت جانی و جراحت شده باشد، باید در دادگاه حاضر شوید. بنابراین بهتر است که یک وکیل را با خود در این پرونده همراه کنید یا از او مشاوره بگیرید.

 

12.مراجعه به پزشک

 

در مواقعی که برخورد دو خودرو به جراحت و تماس با اورژانس منجر می‌شود، مجروحین حادثه به بیمارستان سوانح منتقل می‌شوند و آنجا مورد آزمایشات پزشکی قرار می‌گیرند.

بنابراین مجروحین سانحه خود به خود به سراغ پزشک فرستاده می‌شوند. اما برخی افراد که ظاهرا صدمه ندیده‌اند، گمان می‌کنند نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. بهتر است حتی اگر جراحت جدی در خود مشاهده نمی‌کنید، به بیمارستان بروید و با یک پزشک متخصص در این باره صحبت کنید تا اقدامات ضروری را بر اساس تشخیص خود انجام دهد و سلامت شما را تضمین کند.

 

13.صحنه تصادف را تمیز کنید

 

بعد از حضور پلیس و ثبت کروکی ، بهتر است قطعات شکسته شده نظیر پلاستیک‌ها و شیشه‌ها را تا حد امکان از روی جاده تمیز کرده و آنها را به کنار مسیر منتقل کنید. بدین ترتیب احتمال پنچر شدن و یا بروز حادثه دیگر ناشی از وجود این قطعات در مسیر برای دیگران به حداقل می‌رسد.

 

کلام آخر

 

در این مطلب به چند مورد از مهمترین اقدامات بعد از تصادف خودرو اشاره کردیم. حتما به یاد داشته باشید که در هنگام تصادف باید خونسردی خود را حفظ کنید، هیچگاه بدون گواهینامه رانندگی نکنید، بیمه شخص ثالث خود را به موقع تمدید کنید، بیمه بدنه داشته باشید و با پلیس راهور یا مامور انتظامی به طور کامل همکاری کنید. با انجام این کارها پرونده تصادف خیلی زود رفع و رجوع می‌شود و خسارت حادثه توسط بیمه به فرد یا افراد حادثه دیده پرداخت خواهد شد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *