قطعات خودرو

اقدامات مهم بعد از خواب طولانی مدت خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، اگر فکر می‌کنید بعد از چندین ماه خواباندن خودرو در پارکینگ می‌توانید بلافاصله سوئیچ را بردارید، ماشینتان را استارت بزنید و طبق معمول با آن به گشت‌وگذار بروید، لازم است همین جا ذوقتان را کور کنیم و بگوییم که سخت در اشتباه هستید. چراکه این کار ممکن است هزینه‌های مالی و حتی جانی برایتان به دنبال داشته باشد. بنابراین در ادامه به چند مورد از اقدامات مهم بعد از خواب طولانی مدت خودرو که باید حتما آنها را انجام دهید، اشاره کرده‌ایم تا بتوانید از ماشینی که مدت طولانی در یک جا متوقف شده است، به نحوی ایمن‌تر استفاده کنید. بدین ترتیب هم خودرو با آسیب جدی مواجه نمی‌شود و هم احتمال بروز حادثه برای سرنشینان به حداقل می‌رسد.

 

مهم‌ترین کارهایی که بعد از خواب طولانی ماشین باید انجام دهیم، کدامند؟

 

اقدامات مهم بعد از خواب طولانی مدت خودرو شامل چند دسته می‌شود؛ از بازرسی باک و سیستم سوخت گرفته تا بررسی موتور، اتصالات، ترمزها و…، که در ادامه با وبسایت خودروبانک همراه شوید تا درباره هر کدام به صورت مختصر و مفید توضیح می‌دهیم.

 

1.تخلیه و شستشوی باک بنزین

 

اگر قرار است ماشین را برای مدت‌های طولانی مانند ۶ ماه یا بیشتر بدون حرکت یکجا رها کنید. بهتر است که باک آن به طور کامل تخلیه شود تا هیچ‌گونه بنزین درون آن وجود نداشته باشد. اگر به هر دلیل این کار را نکردید، باید قبل از روشن کردن مجدد خودرو، ابتدا باک را توسط یک متخصص باز کرده و به طور کامل شستشو دهید. معمولاً بنزین درون باک طی مدت‌های طولانی تجزیه شده و به ترکیبات مضر تبدیل می‌شود. اگر این ترکیبات وارد سیستم سوخت شوند احتمال دارد انژکتورها، پمپ بنزین و دیگر اجزای سیستم سوخت‌رسانی را با مشکل جدی مواجه کند. بنابراین قبل از استارت زدن ماشین باید حتما باک آن به طور کامل تمیز شده و با بنزین تازه پر شود تا سیستم سوخت و موتور خودرو آسیب نبیند.

 

.بازرسی متعلقات موتور

 

 

2.بازرسی متعلقات موتور

 

احتمال خرابی برخی قطعات موتور بعد از یک خواب طولانی، نکته مهمی است که باید حتما آن را در نظر بگیرید. بخش‌هایی مثل کاسه نمدها، شیلنگها، لوله‌های پلاستیکی و بست شلنگ‌ها از جمله مواردی هستند که باید پیش از استارت زدن خودرویی که برای مدت طولانی خواب بوده است، بازرسی شوند.

 

همچنین بهتر است شمع و وایرها نیز مورد بازرسی قرار گیرند . اگر آچار شمع در اختیار دارید، می‌توانید خودتان شمع‌ها را باز کنید، آنها را با یک فرچه سیمی تمیز کرده و مجددا سر جایشان ببندید. این کار باعث می‌شود تا موتور خودرو بعد از روشن شدن کارکرد روان و بهتری داشته باشد. حتی اگر مشکل مالی ندارید، بهتر است که از شمع‌های نو استفاده کنید.

 

تسمه‌ها نیز یکی دیگر از متعلقات موتور خودرو محسوب می‌شوند که اگر برای مدت زمان زیادی بی‌تحرک بمانند، تحت تاثیر تنش‌های دمایی و محیطی کیفیت خود را از دست داده و بلااستفاده می‌شوند. بنابراین بهتر است تمامی تسمه‌ها نظیر تسمه دینام، تسمه کولر و مهم‌تر از همه تسمه تایم خودرو را نیز قبل از روشن کردن مجدد موتور، تعویض کنید.

 

در این بین تعویض تسمه تایم اولویت بسیار بیشتری نسبت به سایر تسمه‌ها دارد؛ چرا که اگر تسمه تایم پاره شود، احتمال آسیب دیدن جدی سوپاپ‌ها، سر سیلندر، پیستون و دیگر بخش‌های حساس موتور وجود دارد. در صورت پاره شدن تسمه تایم باید هزینه بسیار زیادی را صرف تعمیر سرسیلندر و موتور خودرو کنید. اما با تعویض به موقع آن می‌توانید از این مخارج اضافی که بسیار سرسام‌آور نیز هستند، جلوگیری کنید.

 

بررسی باتری

 

 

3.بررسی باتری

 

اگر باتری خودرو برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، عمرش به پایان می‌رسد و باید با نمونه نو تعویض شود. اما قبل از تعویض باتری بهتر است آن را پیش یک تعمیرکار باطری‌ساز ببرید و سرویس کنید. این سرویس می‌تواند شامل تعویض آب مقطر و شارژ مجدد برق باتری باشد. بعد از نصب باتری و روشن کردن خودرو، اگر متوجه شدید که باتری شارژ نگه می‌دارد، که می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما اگر باتری فاسد شده و قادر به نگه داشتن شارژ نیست، باید حتماً آن را عوض کنید.

 

همچنین باید بست‌های باتری را از وجود رسوبات و مواد سولفاته پاک کنید. معمولاً بعد از خواب طولانی مدت خودرو بست‌های باتری شروع به رسوب گرفتن می‌کنند و این مورد می‌تواند روی عملکرد سیستم ذخیره‌سازی برق خودرو و استارت آن تاثیر منفی بگذارد. بنابراین حتماً باید بست‌های باتری را از وجود هرگونه رسوبات به طور کامل پاک کرد. برای این کار می‌توانید از فرچه سیمی استفاده کنید. قبل از نصب هم کمی گریس روی بست بمالید و آن را به قطب‌های باتری متصل کنید.

 

 

بررسی رادیاتور خنک کننده

 

 

4.بررسی رادیاتور خنک کننده

 

یکی از مهم‌ترین کارها بعد از خواب طولانی مدت خودرو بررسی سیستم رادیاتور است. خصوصاً اگر مایع خنک کننده فاقد ضد یخ باشد، رادیاتور بعد از خواب طولانی مدت دچار زنگ‌زدگی شده و ممکن است از داخل به مقدار زیادی خورده شود. رسوبات ناشی از این خوردگی می‌تواند همراه با مایع خنک کننده به داخل موتور رفته و بخش‌هایی مثل واترپمپ را دچار ایراد کند.

 

بنابراین پیش از استارت زدن ماشینی که برای مدت طولانی خواب بوده است، باید حتما سیستم رادیاتور آن بررسی شود. برای این کار باید رادیاتور توسط تعمیرکار جدا شده و مورد بررسی قرار گیرد؛ اگر رادیاتور سالم بوده و به مقدار زیادی دچار خوردگی نشده باشد، می‌توان صرفاً با شستشوی کامل آن، مجدد این قطعه را روی خودرو نصب کرد. اما اگر خوردگی به حدی باشد که دیگر نتوان از رادیاتور کهنه استفاده کرد، باید حتماً آن را با یک رادیاتور نو جایگزین کرد. قاعدتا شیلنگ‌ها و بست‌های متصل به رادیاتور نیز باید مورد بازرسی قرار گیرد تا اطمینان شود که ایراد خاصی نداشته باشند.

 

 

تعویض مایعات خودرو

 

 

5.تعویض مایعات خودرو

 

بعد از شستشو و یا تعویض رادیاتور، باید ترکیب مناسب آب مقطر و مایع ضد یخ درون سیستم خنک کننده موتور ریخت. همچنین روغن موتور نیز باید تعویض شود. روغن کهنه معمولا خاصیت خود را از دست می‌دهد و درون موتور به لجن‌های چسبناک تبدیل می‌شود. قطعا اگر روغن موتور به این مرحله برسد و تعویض نشود، می‌تواند عیوبی مثل یاتاقان زدن، خرابی میل لنگ، خرابی شاتون و پیستون را به دنبال آورد و هزینه تعمیر اساسی موتور را روی دست شما بگذارد. بنابراین باید حتما روغن موتور به همراه فیلتر روغن با نمونه‌های جدید تعویض شوند تا از بروز ایراداتی مثل یاتاقان زدن در موتور پیشگیری شود.

 

تایرها را بررسی کنید

 

 

6.تایرها را بررسی کنید

 

معمولا بعد از خواب طولانی مدت خودرو، تایرها به میزان زیادی باد از دست می‌دهند. بنابراین پیش از حرکت کردن با خودرو بهتر است باد لاستیک‌ها نیز تنظیم شود تا کارکرد فنی خودرو در بهترین شرایط باشد و موتور با فشار مضاعف ناشی از باد کم تایرها روبرو نشود. همچنین اگر احساس می‌کنید لاستیک‌های خودرو طی این مدت کیفیت خود را از دست داده و ترک‌های ریز زیادی روی دیواره‌های آن‌ها دیده می‌شود، بهتر است که تایرها نیز تعویض شوند؛ چرا که مواد لاستیکی در اثر توقف طولانی مدت در یک مکان خاصیت ارتجاعی اولیه خود را از دست می‌دهند و کیفیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. اگر لاستیک خودرو کیفیت اولیه را نداشته باشد، ممکن است در طول مسیر و حین حرکت دچار ترکیدگی شوند. پس بهتر است از کیفیت تایرها مطمئن شوید و اگر احساس کردید که لاستیک‌ها نیاز به تعویض دارند، آنها را حتماً با نمونه‌های نو جایگزین کنید.

 

7.گاز کولر توسط متخصص بررسی شود

 

مسلما بررسی گاز کولر از آن دست کارهای اضطراری نیست که جزو اقدامات مهم بعد از خواب طولانی خودرو به حساب آید. اما برای مناطق گرمسیر این امر می‌تواند تا حد زیادی ضرورت داشته باشد؛ به ویژه در مناطق شمالی و جنوبی کشور طی روزهای گرم سال، حرکت با خودرو بدون کولر می‌تواند برای سرنشینان بسیار آزاردهنده باشد. بنابراین بهتر است گاز کولر نیز توسط متخصص بررسی شود تا از عملکرد صحیح سیستم کولر بعد از این همه مدت خواب، اطمینان پیدا کنید. زیرا ممکن است میزان گاز کولر در اثر نشتی کم یا به طور کامل تخلیه شده باشد.

 

بازرسی ترمزها

 

 

8.بازرسی ترمزها

 

ترمز خودروها در اثر توقف طولانی مدت و عدم کارکرد ممکن است از کار بیفتد و یا به خوبی عمل نکند. کالیپر ترمز، پیستون و روغن ترمز ممکن است در این مدت کیفیت خود را از دست داده و به درستی انجام وظیفه نکنند. بنابراین پیش از شروع حرکت با خودرو بهتر است حتماً سیستم ترمز بررسی و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود.

 

اگر احساس کردید ترمزها قدرت و کیفیت لازم را ندارند، بلافاصله به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. او با بررسی کامل سیستم ترمز، هرگونه ایراد آن را رفع می‌کند و خودرو را با ترمزهای قوی و اطمینان بخش به شما تحویل می‌دهد تا خدایی نکرده هیچ‌گونه حادثه ناشی از اختلال در عملکرد سیستم ترمز برای شما پیش نیاد.

 

سخن پایانی

 

در بالا به چند مورد از اقدامات مهم بعد از خواب طولانی مدت خودرو اشاره کردیم. مواردی مثل تعویض تسمه تایم، تعویض مایع خنک کننده و روغن موتور، بازرسی رادیاتور، شست و شوی باک از جمله مهم‌ترین این اقدامات هستند تا بعد از روشن کردن خودرو، هزینه‌های مالی یا جانی ناشی از ایراد در سیستم‌های مذکور به حداقل برسد.

 

اگر قصد پارک کردن طولانی مدت ماشینتان را دارید، سعی کنید روغن آن را تعویض کنید، از روکش یا پارچه‌های برزنتی برای پوشش بدنه خودرو استفاده کنید و مطمئن شوید که ضد یخ کافی داخل رادیاتور وجود دارد. این موارد را در چک لیست خودرو قبل از سفر و پارک طولانی مدت ماشین قرار دهید تا سلامت بدنه و موتور خودرو را به مقدار زیادی تضمین شود. بدیت ترتیب می‌توانید بعد از مراجعه مجدد، به نحوی راحت‌تر ماشینتان را به کار بیندازید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *