قطعات خودرو

رشد تولید در ایران‌خودرو با توسعه محصول همراه شد

به گزارش قطعات خودرو به نقل از «اخبار خودرو»،سال 1400 ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام گرفت. بر همین اساس، گروه صنعتی ایران‌خودرو بر خود فرض دانست در راستای فرمایشات معظم‌له، اعتلای صنعت خودرو کشور و بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، عزم خود را جزم کند و جهادگونه وارد کارزار تولید و توسعه شود. از این رو، با تلاش‌های شبانه‌روزی کارگران و صنعتگران دلسوز، موفق شد در حوزه‌های تولید، محصولات جدید، داخلی‌سازی قطعات پیشرفته، توسعه قوای محرکه و صادرات دستاوردهای شایسته‌ای را به نمایش بگذارد. آن‌چه در پی می‌آید، چکیده ای از دستاوردهای این گروه صنعتی است.

توسعه محصول

این خودروساز در سال 1400 موفق شد محصول جدید تارا را با تلاش بی‌وقفه مهندسان متعهد و با میزان بالای داخلی‌سازی در دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کند.

خودرو تارا با کسب تمامی استانداردهای 85گانه، اولین محصول داخلی دارای استانداردهایی نظیر TPMS ،ESC ، GSI و… به‌شمار می‌رود. این خودرو همچنین از قابلیت صادرات و نیز پوشش حداکثری نیازمندی‌های مشتریان بازارهای داخلی برخوردار است.

بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه برای تحقق منویات مقام‌معظم رهبری درخصوص کیفیت خودروهای داخلی درنظر دارد با توسعه محصولات جدید و بر مبنای نقشه راه محصول و پلت‌فرم و با رویکرد ارتقای کیفی، سهم برند خودرا افزایش بدهد.

یکی از برنامه‌های این خودروساز که با هدف جلب رضایت مشتریان و بهبود محصولات در راستای بازخوردهای دریافت‌شده از سوی آن‌ها صورت گرفته است و استمرار دارد، بهبود و توسعه محصولات جدید است.

ازجمله می‌توان به تولید 207 هاچ‌بک دورنگ که در آستانه ورود به بازار قرار دارد، تولید و عرضه هایما S5 مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک و تولید آزمایشی206 تیپ3 با سقف شیشه‌ای که به‌منظور پاسخگویی به نیاز بازار و توجه به سلیقه قشر جوان کشور صورت گرفته است، اشاره کرد. همچنین ارتقا، بهبود و عرضه محصولاتی نظیر راناپلاس، دناپلاس، پژوپارس و پژو207 از منظر قوای محرکه و عملکردی در زمره این اقدامات قرار دارد.

توسعه قوای محرکه

این خودروساز در سال گذشته موفق به طراحی و توسعه خانواده موتور سه‌استوانه و رونمایی از آن شد و این محصول با تولید سالانه ۱۰۰هزار دستگاه، صرفه‌جویی چند ده میلیونی و استقلال در مالکیت معنوی را محقق خواهد کرد.

درحال‌حاضر، مراحل تولید این خانواده موتور سه‌استوانه به ترتیب جلو می‌رود و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال آینده، نخستین موتور از این سری روی خط تولید قرار بگیرد. همچنین گیربکس‌های شش‌سرعته ایران‌خودرو در انواع دستی، نیمه‌اتوماتیک AMT و اتوماتیک تحولی بزرگ در نقشه توسعه قوای محرکه این خودروساز برای صنعت خودرو ایران به شمار می‌آید.

چراکه طی حدود 3دهه گذشته تمامی محصولات صنعت خودرو ایران با اتکا به گیربکس‌های 5سرعته دستی توسعه پیدا کرده بودند و به‌همین‌دلیل مزیت رقابتی و توسعه همگام با خودروسازان بزرگ جهان را از دست داده بودیم. اما این دستاورد می‌تواند صنعت خودرو ما را در مسیر توسعه در کنار قابلیت رقابت قرار دهد.

نخستین فرزند نقشه راه قوای محرکه و گیربکس ایران‌خودرو که خط تولید انبوه آن در کارخانه نیرومحرکه مشغول فعالیت است، نسخه 6سرعته دستی است که به‌سرعت در محصولات بومی ایران‌خودرو درحال جایگزینی است.

این گیربکس ضمن کاهش محسوس مصرف سوخت، کیفیت رانندگی را ارتقا می‌دهد و در سرعت‌های 80 کیلومتر به بالا صرفه‌جویی بالایی را رقم می‌زند.

گیربکس نیمه‌اتوماتیک AMT ایران‌خودرو نیز بر پایه همین گیربکس 6سرعته دستی توسعه یافته و مراحل نهایی آن در حال اتمام به‌منظور آماده‌سازی برای ورود به فاز تولید انبوه و نصب روی محصولات کنونی و آینده ایران‌خودرو است.

درگام بعد نیز گیربکس 6سرعته اتوماتیک قرار است وارد فاز تولید انبوه شود و در نهایت نوبت به یکی از دستاوردهای به‌روز یعنی گیربکس اتوماتیک دوکلاچه می‌رسد که تعداد معدودی از خودروسازان در جهان توانایی تولید آن را دارند.

تنوع بیش از 5 گیربکس در مجموعه قوای محرکه ایران‌خودرو در کنار بیش از 10پیشرانه، ثروت قابل‌توجهی برای تنوع‌بخشی به محصولات در تیپ‌های مختلف و برای نیازهای متنوع مشتریان است و کمتر خودروسازی در جهان چنین تنوعی را در اختیار دارد.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که تمامی دستاوردهای ایران‌خودرو بر پایه دانش بومی و داخلی‌سازی بنا شده‌اند و به این ترتیب چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیرتحریم این تولیدات در ساختار آبی‌پوشان صنعت خودرو حفظ خواهد شد.

نهضت داخلی‌سازی قطعات

ایران‌خودرو از روزهای ابتدایی آغاز تحریم‌ها به دنبال راهی برای برون‌رفت از مشکلات در عرصه تامین و تولید محصولات بود. به همین دلیل با تشکیل ستاد ساخت داخل و همراهی و تعامل همه‌جانبه سازندگان داخلی برای تعمیق ساخت داخل، موفق شد در کنار دستاوردهای متعدد در سال‌های 98 و 99، تا اواسط اسفندماه امسال 112میلیون یورو از برنامه‌های ساخت داخل پیش‌بینی‌شده را محقق کند.

با در نظر گرفتن میزان ساخت داخل محقق‌شده براساس تیراژ از سال 98 تاکنون، 340میلیون یورو ساخت داخل محقق شده است که این رقم در سال گذشته 96میلیون یورو بوده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، رقم ساخت داخل محقق‌شده برای سال 1400 حدود 133میلیون یورو خواهد بود.

همچنین در این مسیر، کاهش ارزبری 46میلیون یورویی در خودروهای تجاری به‌ویژه در حوزه موتور و گیربکس تحقق یافته است.

جهش در صادرات

از دیگر اقدامات این خودروساز در سال جاری، توسعه صادرات خودرو و سایت‌های تولید محصولات در خارج از مرزهای کشور است. در این راستا، می‌توان به ازسرگیری تولید سایت ایران‌خودرو در سنگال، قرارداد تولید 2هزار دستگاه تاکسی در سایت سنیران‌اتو و نیز امضای تفاهم‌نامه خرید محصولات مسافری تاکسی، مینی‌بوس و اتوبوس از ایران‌خودرو در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی شهر داکار اشاره کرد.

خدمات پس از فروش

طبق ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شرکت ایساکو برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور موفق به کسب رتبه اول خدمات پس از فروش برای ۷ مدل از محصولات شرکت ایران‌خودرو شد و برای دوازدهمین سال متوالی صدرنشینی خود در حوزه خدمات پس از فروش صنعت خودرو کشور را حفظ کرد. براساس نتایج ارزیابی‌های انجام‌شده، ایساکو همچنین موفق شد تا در سه‌ماهه سوم امسال، با کسب امتیاز ۷۹۰ در شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش، به بالاترین امتیاز کسب‌شده در طی سنوات گذشته و بین خودروسازان کشور دست یابد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *