قطعات خودرو

تفاوت باتری ماشین و یو پی اس

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار، اگر با کارکرد انواع باتری‌ مانند باتری ups، باتری خودرو و باتری های شارژی و … آشنایی داشته باشید می‌دانید که ضمن داشتن شباهت در تولید نیروی الکتریسته از نظر ساختار و کارکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. باتری یو پی اس یکی از انواع باتری به شمار می‌آید که ما در این مطلب قصد داریم به معرفی آن پرداخته و تفاوت آن را با باتری ماشین با شما در میان بگذاریم.

یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که به معرفی باتری یو پی اس بپردازیم لازم است ببینیم یو پی اس به چه دستگاه و یا تجهیزاتی گفته می‌شود؟ یو پی اس یک دستگاه الکترونیکی است که با استفاده از آن می‌توان به ایجاد ثبات در جریان تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده کرد. به زبانی ساده‌تر یو پی اس کمک می‌کند تا در زمان نوسانات برق شهری و یا قطعی برق، بتوان دستگاه‌ها را برای ادامه عملکرد تغذیه کرده و از بروز مشکل در آن‌ها جلوگیری کرد. ارتباط باتری یو اس پی با این مقوله نیز به این صورت است که با اتصال به دستگاه یو اس پی برق مورد نیاز تجهیزات و دستگاه‌های مختلف را تامین می‌کند و می‌توان گفت باتری‌های یو پی اس پی در واقع به عنوان منبع ذخیره انرژی، به شمار می‌آیند.

باتری یو پی اس چیست و چه ساختاری دارد؟

باتری ups نمونه‌ای از باتری‌های سیلد اسید است که با توجه به قابلیت‌هایی که در ساخت این نوع باتری وجود آمده آن را برای استفاده در یو پی اس مناسب کرده است.

باتری‌ یو پی اس از انواع و مدل‌های متنوعی برخوردار است و هر یک کاربرد خاص خود را دارند. اگر بخواهیم کارکرد باتری یو پی اس را برای شما روشن کنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که در اثر قرار گرفتن دو فلز غیر هم نام یا همان الکترود در کنار یکدیگر و در اسید باتری یا همان الکترولیت، یک جریان الکتریکی به وجود می‌آید و یو پی اس می‌تواند ولتاژ و جریان الکتریسیته دریافتی از باتری را به جریان برقی که مورد استفاده در سرورها و تجهیزات دیگر می‌باشد، تبدیل نماید. باتری یو اس پی دارای انواع گوناگونی است که هر کدام در دستگاه‌های مختلف کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

تفاوت باتری ماشین و یو پی اس

شارژ باتری یو پی اس چگونه صورت می‌گیرد؟

برای آن که ما بتوانیم از دستگاه‌های مختلف در زمان لزوم استفاده کنیم نیاز به شارژ کردن آن‌ها داریم تا انرژی لازم در آن‌ها ذخیره گردد. منبع ذخیره انرژی در دستگاه یو پی اس همان بخش باتری آن است، یعنی زمانی دستگاه یو پی اس شارژ می‌شود که باتری ups شارژ شود. باتری‌های یو پی اس که در دستگاه‌های یو پی اس مورد استفاده قرار می‌گیرند در نحوه شارژ متفاوتند هر چند که فرآیند کلی شارژ در همه آن‌ها به یک شکل است.

انواع باتری یو پی اس

باتری های یو پی اس که مناسب برای کارکرد در دستگاه های یو پی اس باشند به چهار نوع مختلف تقسیم می شوند.

  • نیکل کادمیوم
  • اسید سرب
  • لیتیوم یون
  • سیلور آلکالین

هر یک از انواع باتری ups که در بالا نام بردیم ساختار متفاوتی با دیگری داشته و طبیعتا از مزایا و معایب مختلفی هم برخوردار است. اما بهترین باتری یو پی اس که در حال حاضر جهت استفاده در دستگاه‌های یو پی اس به کار برده می‌شود، باتری ups از نوع باتری سرب اسیدی یا همان لید اسید می‌باشد که البته بسته به شرایط و نوع نیاز دستگاه می‌توان باتری یو پی اس مورد نظر را انتخاب کرد.

تفاوت باتری ماشین و یو پی اس

باتری یو پی اس و باتری ماشین چه تفاوتی با هم دارند؟

برای بسیاری از خریداران باتری ماشین این سوال پیش می‌آید که تفاوت باتری ups با باتری ماشین در چیست و آیا می‌توان از باتری ماشین به جای باطری یو پی اس استفاده کرد؟ ما در ادامه این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد. در تمامی خودروها از باتری‌های سیلد اسید که به آن‌ها باتری استارتی هم گفته می‌شود، استفاده می‌شود و همان طور که می‌دانید عملکرد باتری در خودرو آن است که حجمی از جریان برق را فراهم و ذخیره نماید تا خودرو بتواند در زمان استارت خوردن به راحتی روشن شود. اما باتری‌ یو پی اس از نوع باتری‌های سیلد اسید می‌باشد که همواره می‌توانند مقدار بسیار زیادی از جریان را برای زمان طولانی و به صورت مداوم، فراهم ‌آورند. این نوع باتری ها با توجه به دوام و طول عمر بالایی که دارند، از قیمت بالاتری هم نسبت به باتری ماشین برخوردارند.

اما اینکه آیا می‌شود به جای باتری ماشین از باتری یو پی اس استفاده کرد، باید گفت خیر زیرا استفاده از باتری ups به جای باتری ماشین می‌تواند عملکرد یو پی اس را با مشکلات جدی مواجه نماید. دیگر آن که بخش وسیعی از ساختار باتری یو پی اس از سرب ساخته شده و به دلیل آن که قیمت سرب به عنوان نوعی آلیاژ در نوسان است، می‌تواند بر قیمت تمام شده باتری یو پی اس تاثیر داشته باشد.

در نهایت آن که گرم شدن بیش از اندازه باتری ماشین در بسیاری مواقع شایع است و اگر از باتری ups برای این منظور استفاده شود، ممکن است در این شرایط منجر به ترکیدن و انفجار آن شود، زیرا اسید باتری موجود در باتری ماشین هیچ محافظی ندارد و هنگامی که در دستگاه یو پی اس نصب شود، می‌تواند به راحتی به بیرون نشت کرده و شرایط اتفاقات ناگوار را فراهم آورد.

شرکت تولیدی بازرگانی ساینا

امروزه برای تامین برق و انرژی مصرفی بسیاری از دستگاه‌ها از باتری یو پی اس که در دستگاه‌های یو پی اس کاربرد دارد استفاده می‌شود و همان طور که پیشتر به این مقوله پرداختیم، امکان ذخیره و تامین نیروی برق را برای دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف فراهم می‌سازد. بنابراین باتری ups ابعاد و اندازه و کاربردهای متفاوتی دارد که لازم است هنگام خرید با افرادی که در این حوزه تبحر و تجربه دارند مشورت شود تا محصولی خریداری شود که بتواند نیاز شما را برآورده نماید. شرکت صنایع باتری سازی ساینا با نام تجاری سایناکو یکی از مجموعه‌هایی است که در حدود یک دهه است در این زمینه فعالیت دارد و با واردات انواع باتری‌های سیلد اسید و قطعات الکترونیک و مخابراتی توانسته نیاز مشتریان را در این حوزه‌ها برطرف نماید. در حال حاضر نیز این شرکت در زمینه تولید این نوع باتری ها نیز فعالیت می‌کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *