قطعات خودرو

بازار خودروهای برقی در اروپا در حال گسترش است

به گزارش قطعات خودرو به نقل از بازار خودروهای برقی در اروپا در حال گسترش است، اما قیمت بالای این خودروها هنوز مانعی جدی برای اقبال عمومی گسترده به این وسایل دوستدار محیط زیست است.

 

به گزارش بازار به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، بازار خودروهای برقی در اروپا در حال گسترش است، اما قیمت بالای این خودروها هنوز مانعی جدی برای اقبال عمومی گسترده به این وسایل دوستدار محیط زیست است.

 

شرکت خودروسازی تسلا در آمریکا، در ماه ژانویه، قیمت محصولاتش را در سطح جهان، ۲۰ درصد کاهش داد. به گفته تحلیلگران، این اقدام در واکنش به رقابت فزاینده‌ای بوده است که ازجانب رقبای کوچک و شرکت‌های صاحب نام مطرح است. این کاهش قیمت خودروها به همراه مشوق‌های دولتی، ممکن است سبب شود برخی از مشتریان به این فکر کنند که خودروهای برقی تهیه کنند. اما سوال مطرح این است که قیمت خودروهای برقی چگونه است؟ این نوع خودروها از نظر قیمت، درمقایسه با خودروهای بنزینی و گازی در اروپا در چه وضعی قرار دارند؟

 

 

تفاوت در قیمت این خودروها به عواملی ازقبیل نرخ مالیات و مشوق‌های دولتی بستگی دارد که در کشورهای مختلف، متفاوت است. برای نمونه، قیمت خودروی پژو ۲۰۸ آلور تریم در مدل‌های برقی و بنزینی در کشورهای دانمارک و هلند بسیار متفاوت است. در دانمارک، قیمت پایه خودروی برقی از ۳۸۹۷۸ یورو شروع می‌شود که ۵۳ درصد بیشتر از نمونه‌های بنزینی همین نوع خودرو است. در هلند، قیمت پایه خودروهای برقی از ۳۲۲۵۰ یورو شروع می‌شود که ۳۹ درصد بیشتر از نمونه‌های بنزینی همین نوع خودرو است.

 

 

خودروهای برقی ممکن است از خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، گرانتر باشند، اما تامین انرژی موردنیاز برای حرکت آن ها، ارزانتر است. براساس تحقیقات موسسه حمل و نقل و محیط زیست، طی صد کیلومتر مسافت با خودروی برقی معمولی در سپتامبر ۲۰۲۲، به صورت میانگین، حدود شش و نیم یورو هزینه داشت البته اگر این خودرو در داخل خانه شارژ می‌کردید. اما طی همین مسافت با یک خودروی بنزین، ۸۰ درصد هزینه بیشتری به همراه دارد. درباره خودروهای گازسوز این هزینه پنجاه درصد بیشتر می‌شود. اما اگر بخواهید خودروهای برقی را بجای خانه در طول مسیر حرکت، شارژ کنید هزینه‌های فوق متفاوت خواهد شد که این مسئله در اتحادیه اروپا به کشوری بستگی دارد که در آنجا زندگی می‌کند. تقریباً نیمی از دستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در حوزه اتحادیه اروپا در دو کشور قرار دارند، بطوری که ۲۹.۴ درصد این دستگاه‌ها در هلند و ۱۹.۴ درصد در آلمان قرار دارند.

 

 

در سال ۲۰۲۲ این دو کشور، وسوسه انگیزترین مشوق‌های قیمتی را در حوزه اتحادیه اروپا مطرح کردند، اما این مشوق‌ها در حال کم شدن هستند. تا پایان دسامبر (دی ماه)، آلمان حداکثر مشوق شش هزار یورویی برای خودروهای برقی با قیمت کمتر از ۴۰ هزار یورو لحاظ می‌کرد، اما این مشوق در سال جدید (میلادی) به ۴۵۰۰ یورو کاهش یافته است. در هلند، خودروهای برقی با قیمت کمتر از ۴۵ هزار یورو، از یارانه‌ای به ارزش ۳۳۵۰ یورو برخوردار می‌شدند که این یارانه در سال ۲۰۲۳ به ۲۹۵۰ یورو کاهش یافته است.

 

 

به استناد گزارش سال ۲۰۲۲ انجمن تولیدکنندگان خودرو در اروپا، ۲۱ کشور در حوزه اتحادیه اروپا، مشوق‌هایی برای خرید خودروهای برقی مطرح کردند. پنج کشور اروپایی هیچ مشوق خرید ارائه نکردند و فقط کاهش مالیاتی یا معافیت مالیاتی را برای این خودروها درنظر گرفتند. این کشورها عبارت بودند از بلغارستان، دانمارک، لتونی، مالت، و اسلوواکی. استونی تنها کشور عضو اتحادیه اروپا بود که نه مشوق خرید برای خودروهای برقی درنظر گرفت و نه معافیت یا کاهش مالیاتی را در سال ۲۰۲۲ برای این خودروها مدنظر قرار داد.

 

 

در سال ۲۰۲۱، ۷۲ درصد از همه خودروهای برقی که در حوزه اتحادیه اروپا فروخته شد، فقط در چهار کشور به فروش رفتند. سرانه تولید ناخالص داخلی در این چهار کشور، بیش از ۴۵ هزار یورو است. کشورهایی که کمترین میزان فروش خودروهای برقی را داشتند، همگی سرانه تولید ناخالص داخلی کمتر از ۲۶۰۳۰ یورو داشتند. بلغارستان کمترین سهم را در بازار خودروهای برقی (در حوزه اتحادیه اروپا) داشت بطوری که رقم ۱.۷ درصد را به خود اختصاص داد. بلغارستان یکی از کمترین سرانه‌های تولید ناخالص داخلی را در حوزه اتحادیه اروپا دارد بطوری که رقم آن ۹۸۵۰ یورو است.

 

 

سرانه تولید ناخالص داخلی در سوئد پنج برابر این رقم هاست. این کشور با ۴۵ درصد سهم، بیشترین سهم بازار را در بازار ماشینهای برقی در حوزه اتحادیه اروپا داشت. رابطه بین سرانه تولید ناخالص داخلی کشورها و میزان خرید ماشینهای برقی نشان می‌دهد که استطاعت مالی، همچنان مانعی در این مسیر است و مانع از آن می‌شود که بسیاری از افراد در سراسر اتحادیه اروپا به سمت خرید خودروهای برقی بروند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *