قطعات خودرو

بررسی تارا و مقایسه با ماشین‌های هم رده

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک تارا از جدیدترین خودروهای ملی و تازه‌ترین محصولات ایران‌خودرو است که هنوز دو سالی نمی‌شود که در بازار حضور دارد و البته در همین مدت کم هم طرفداران زیادی پیدا کرده است. در اصل قرار بود به‌جای تارا، پژو ۳۰۱ وارد ایران شود، اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، پس از خروج آمریکا از برجام و مسدودشدن راه ورود این خودروی فرانسوی به کشور، ایران‌خودرو تصمیم به طراحی و ارائهٔ یک خودروی ملی بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ گرفت و حاصل کار تارا شد. شاید شما هم از علاقه‌مندان خرید این خودروی ایرانی باشید، اما لازم است قبل از خرید، با برخی از معایبش نیز آشنا شوید. قبل از هر چیز بهتر است بدانید اگر به دنبال خودرویی برای مسافرکشی یا بهترین ماشین برای کار در اسنپ هستید، این مطلب کمک چندانی به شما نخواهد کرد.

 

معایب تارا

تارا در دو تیپ اتوماتیک و دنده‌ای در اختیار مردم قرار گرفت که اتوماتیک آن طرفداران بیشتری دارد بااین‌حال در میان خودروهای اتوماتیک موجود گزینه چندان مناسبی نیست. در ادامه برخی از معایبی که باعث می‌شوند در خرید این خودروی ایرانی چندان مطمئن نباشیم را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

قیمت بالا

تارا در اصل قرار بود یک سدان اقتصادی با قیمت مناسب باشد، اما در واقعیت این اتفاق نیفتاد و قیمت این خودرو به خصوص در تیپ اتوماتیکش بسیار فراتر از قدرت و امکانات آن بود. اگر تارا اتوماتیک را با خودروی اتوماتیک دیگر ایران‌خودرو، یعنی دنا توربو پلاس اتوماتیک مقایسه می‌کنیم از تفاوت قیمتی آن‌ها نسبت به امکانات و توانایی دو خودرو تعجب خواهیم کرد. مشخص نیست در قیمت‌گذاری خودرو چه معیارهایی در نظر گرفته شده است. (برای مثال می‌توانید قیمت و مشخصات ماشین ساینا را ببینید)

 

امکانات کم در تیپ دنده‌ای

برعکس تارا اتوماتیک، تارای دنده‌ای ابداً امکانات مناسبی ندارد و بسیاری از آپشن‌هایی که می‌توانست به‌راحتی در یک خودروی امروزی گنجانده شود در این خودروی ایرانی نادیده گرفته شده و این موضوع باتوجه‌به قیمت و سال ساختش کمی عجیب به نظر می‌رسد. در واقع با این قیمت، به‌راحتی می‌توان سراغ رقبای این ماشین رفت که حداقل امکاناتی مانند رینگ آلومینیومی، دوربین دید عقب و سانروف را از مشتری دریغ نمی‌کنند.

 

طراحی ظاهری

اگرچه ایران‌خودرو سعی کرده در طراحی نمای بیرونی و کابین خودرو نهایت دقت و ظرافت را به خرج بدهد اما حاصل کار در نهایت بی‌نقص نیست. هرچند بسیاری نمای جلو و طراحی کابین تارا را یک پیشرفت بزرگ برای ایران‌خودرو می‌دانند اما در مورد نمای عقب این خودرو اتفاق‌نظر وجود دارد که با بی‌سلیقگی تمام طراحی شده است. در مجموع طراحی این خودرو نیز نتوانسته است نظر علاقه‌مندان را کاملاً جلب کند. در مقایسه با خودروهای هم‌رده و هم‌قیمت باز هم می‌توان سراغ خودروهای چینی و کره‌ای بازار رفت و از طراحی نسبتاً شیک، مدرن و بی‌نقصی بهره‌مند شد.

 

طراحی داخلی تارا

 

 

ارگونومی کابین

در طراحی کابین تارا، از الگوی اصلی این ماشین یعنی پژو ۳۰۱ بهره‌برداری شده و به همین دلایل ایراد بزرگ آن خودرو را نیز می‌توان در تارا دید. ارگونومی مهم‌ترین نقطه‌ضعف کابین تارا است. محل قرارگیری نامناسب بسیاری از دکمه‌ها در کابین باعث شده دسترسی به آن‌ها راحت نباشد. این عیب بزرگ حتی در خودروهای مشابه ایرانی هم کمتر دیده می‌شود.

 

مشکلات فنی

یکی از مشکلات فنی تارا، فاصله نامناسب کف خودرو با زمین است که به علت نزدیکی بیش از حد به زمین، تأثیر بسیار بدی روی فرمان‌پذیری آن می‌گذارد. ازاین‌گذشته هنگام توقف خودرو با موتور روشن، جا رفتن دنده به‌سختی صورت می‌گیرد. گیربکس و باتری هم کیفیت مناسبی ندارند و در قسمت موتور نیز به دلیل کاهش فشار روغن‌موتور، یاتاقان‌ها در کوتاه‌مدت دچار فرسایش می‌شوند. همهٔ این‌ها بخشی از مشکلات فنی تارا هستند.

 

در مقایسه با رقبا

با وجود تبلیغات فراوانی که هنگام معرفی این خودرو صورت گرفت، تارا هرگز توان رقابت با نمونه‌های خارجی، حتی خودروهای خارجی موجود در بازار را ندارد. تارا حتی در میان خودروهای داخلی هم در جایگاه بالایی قرار نمی‌گیرد و در بهترین حالت یک خودروی متوسط است که از برخی لحاظ بر دیگر خودروهای داخلی برتری دارد و از بسیاری لحاظ در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. بسیاری از معایب ذکر شده در نمونه‌های مشابه خارجی به‌خصوص سدان‌های کره‌ای دیده نمی‌شود.

 

تارا بخریم یا نه؟

 

 

در نهایت: تارا بخریم یا نه؟

تارا در اصل به معنای ستاره است، سازندگان آن انتظار داشتند که این خودرو ستارهٔ بازار خودروی ایران شود اما واقعیت چیز دیگری بود. تارا حتی اگر ستاره باشد، ستارهٔ بسیار کم‌فروغی است که راه هیچ‌کس را آن‌چنان روشن نمی‌کند. بااین‌حال نباید بی‌انصافی کرد و از برخی ویژگی‌های خوب این خودرو گذشت. تارا در کنار معایب گفته شده، ویژگی‌های مثبتی مانند کابین جادار و ایمنی قابل‌قبول و پیشرانهٔ کم استهلاک برخوردار است. همچنین تارا اتوماتیک امکانات نسبتاً قابل‌قبولی دارد و از این نظر در میان خودروهای مشابه وضع بدی ندارد. در نهایت برای خرید این خودرو باید همهٔ این موارد را در نظر داشت و با آگاهی کامل انتخاب کرد. اما به نظر می‌رسد بتوان این خودرو را در لیست چه ماشین‌هایی نخریم جای داد.

 

 

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *