قطعات خودرو

تاریخ خودرو : آیا ادموند برگر شمع خودرو را اختراع کرد؟ یا اتین لونوار ؟

هنگامی که اولین موتورهای احتراق داخلی ظاهر شدند، جرقه ها به معنای واقعی کلمه شروع به پرواز کردند. در قرن نوزدهم، انواع سیستم های جرقه زنی توسعه یافته بود، اما به دلیل مسائل مربوط به قابلیت اطمینان ضعیف، هیچ موفقیت تجاری پیدا کرد. بر اساس گزارش‌های متعدد اما کم اعتبار و نسبتاً مبهم، ادموند برگر مردی سیاه‌پوست که گمان می‌رود اهل کشور توگو در آفریقای غربی است، با اختراع نخستین شمع خودرو در روز 13 بهمن ماه در سال 1217 خورشیدی برابر با روز 2 فوریه در سال 1839 میلادی، گامی بزرگ برای بهبود کارایی این موتورها برداشت. هر چند بسیاری از مورخان معتبر این نکته که ادموند برگر مخترع شمع خودرو باشد را رد می کنند. سوال مهم این بود که ادموند برگر یا اتین لونوار ؟ کدام یک شمع خودرو را اختراع کردند؟ تاریخ نشان می دهد که در واقع اتین لونوار مخترع واقعی شمع خودرو است.

اختراع مبهم ادموند برگر : آغاز شمع خودرو ؟

آیا ادموند برگر بود که با اختراع شمع خودرو گامی بزرگ برای بهبود کارایی موتورها برداشت؟

هنگامی که نخستین موتورهای احتراق داخلی در اواخر دهه 1080 ش (دهه 1700 م) ظاهر شدند، جرقه ها به معنای واقعی کلمه شروع به پرواز کردند. توسعه این نوع موتور برای بسیاری از علاقه مندان به تحرک و مهندسی به تمرکز اصلی تبدیل شد. در قرن دوازدهم خورشیدی / شمسی ( اوایل قرن نوزدهم میلادی) انواع سیستم های جرقه زنی توسعه یافته بود، اما به دلیل مسائل مربوط به قابلیت اطمینان ضعیف، به ندرت کامیاب می شد و هیچ موفقیت تجاری پیدا نمی کرد. بر اساس گزارش‌های متعدد اما کم اعتبار و نسبتاً مبهم، ادموند برگر (Edmond Berger) مردی سیاه‌پوست که گمان می‌رود اهل کشور توگو (Togo) در آفریقای غربی است، با اختراع نخستین شمع خودرو در روز 13 بهمن ماه در سال 1217 خورشیدی برابر با روز 2 فوریه در سال 1839 میلادی، گامی بزرگ برای بهبود کارایی این موتورها برداشت. هر چند بسیاری از مورخان معتبر این نکته که ادموند برگر مخترع شمع خودرو باشد را رد می کنند. ادموند برگر یا اتین لونوار ؟ کدام یک شمع خودرو را اختراع کردند؟

کارایی شمع خودرو

بیشتر موتورهای احتراق داخلی مدرن برای کار به شمع‌ها متکی هستند

یک شمع خودرو برای عبور جرقه بین دو الکترود به الکتریسیته متکی است که باعث مشتعل شدن مخلوط سوخت در داخل موتور برای تولید نیرو می شود. بیشتر موتورهای احتراق داخلی مدرن برای کار به شمع‌ها متکی هستند. متأسفانه، برگر هرگز اختراع خود، شمع خودرو را که در فرانسه توسعه داده بود به طور رسمی ثبت نکرد.

تحریف تلخ تاریخ به نفع ادموند برگر

دستگاه شمع خودرو برگر اگر اصلا وجود داشته، مدلی ابتدایی و ساده بوده است

با توجه به تاریخ نخستین شمع خودرویی که برگر اختراع کرد و وضعیت موتورهای احتراق داخلی در آن زمان، همانطور که برخی از مورخان اشاره می کنند دستگاه شمع خودرو او اگر اصلا وجود داشته، مدلی ابتدایی و ساده بوده است. برخی دیگر از مورخان معتقدند این تاریخ نادرست است اما با این وجود به ادموند برگر برای پیشگامی او در اختراع شمع خودرو و در این زمینه اعتبار می دهند.

یک حقیقت تاریخی : اتین لونوار، مخترع واقعی شمع خودرو

هیچ گزارش، سوابق، حق ثبت اختراع یا هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ادموند برگر مخترع شمع خودرو بوده است

اما گروه کثیری از مورخان بیان می کنند که توسط منابع معتبر تاریخی این ادعاها کلاً رد می شود زیرا آنها معتقد هستند چون موتور احتراق داخلی تا سال 1239 ش (1860 م) اصلاً اختراع نشده بود و هیچ گزارش، سوابق، حق ثبت اختراع یا هیچ مدرک ملموس دیگری نیز وجود ندارد که نشان دهد ادموند برگر چنین دستگاهی را اختراع کرده است، ادعای اینکه برگر مخترع شمع خودرو بوده است کاملاً نادرست و اشتباه است. سوال مهم این بود ادموند برگر یا اتین لونوار ؟ کدام یک شمع خودرو را اختراع کردند؟ تاریخ نیز نشان می دهد که در حقیقت اتین لونوار (Étienne Lenoir) مخترع واقعی شمع خودرو است.

شمع خودرو با عمر و دوام بیشتر

گوتلوب هانولد نخستین شمع خودرو که از نظر تجاری موفق بود را به ثبت رساند

یک شمع خودرو با عمر و دوام بیشتر تا اوایل دهه1280 ش (دهه 1900 م) به وجود نیامد. در سال 1281 ش (1902 م) گوتلوب هانولد (Gottlob Honold) مهندس که برای رابرت بوش (Robert Bosch) کار می کرد، نخستین شمع خودرو که از نظر تجاری موفق بود را به ثبت رساند. کار هانولد سیستم های جرقه زنی مورد استفاده در خودروها را از آن زمان ممکن کرد.

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *