قطعات خودرو

تاریخ خودرو : جنرال موتورز شرکت خودروسازی اوکلند را خریداری کرد

ادوارد مورفی، بنیانگذار اصلی شرکت خودروسازی اوکلند، پس از تنها یک سال تولید نیمی از شرکت خودروسازی اوکلند را در روز 30 دی ماه در سال 1287 خورشیدی برابر با روز 20 ژانویه در سال 1909 میلادی، به جنرال موتورز فروخت. جنرال موتورز تنها چهار ماه قبل تأسیس شده بود و قبلاً در بیوک و اولدزموبیل سهام داشت. شرکت خودروسازی اوکلند بعدها به پونتیاک تبدیل شد.

آغاز فرآیندی بزرگ

جنرال موتورز قبلاً در بیوک و اولدزموبیل سهام داشت.

ادوارد مورفی(Edward Murphy) بنیانگذار اصلی شرکت خودروسازی اوکلند (Oakland Motor Car) پس از تنها یک سال تولید نیمی از شرکت خودروسازی اوکلند را در روز 30 دی ماه در سال 1287 خورشیدی برابر با روز 20 ژانویه در سال 1909 میلادی، به جنرال موتورز (General Motors) فروخت. جنرال موتورز تنها چهار ماه قبل تأسیس شده بود و قبلاً در بیوک (Buick) و اولدزموبیل (Oldsmobile) سهام داشت. وقتی مورفی تابستان بعد درگذشت، ویلیام دورانت (William Durant) بنیانگذار جنرال موتورز، اطمینان حاصل کرد که شرکت جدیدش بقیه سهام اوکلند را نیز به دست خواهد آورد. شرکت خودروسازی اوکلند بعدها به پونتیاک تبدیل شد.

فروش اوکلند

اوکلند به خودروی سطح پایه جنرال موتورز تبدیل شد، جایی که با فورد مدل T رقابت کرد.

اوکلند به خودروی سطح پایه جنرال موتورز تبدیل شد، جایی که با فورد مدل T رقابت کرد. فروش برای بخش اوکلند بسیار کم بود، اما معرفی یک V8 در سال 1295 ش (1916 م) فروش را به حدود سی و پنج هزار دستگاه (35000 دستگاه) در سال رساند.  زمانی که جنرال موتورز شورلت (Chevrolet) را در سال 1296 ش (1917 م) خریداری کرد، شرکتی که دورانت نیز بنیانگذار آن بود، اوکلند یک جایگاه در نردبان قیمت بالا رفت.

قیمت ها و درخشش محصولات فورد

مردم می توانستند به ترتیب قیمت، خودروهایی مانند اولدزموبیل، بیوک و کادیلاک را انتخاب کنند

اگرچه جنرال موتورز بالاتر از شوی (Chevy) قرار داشت، اما جنرال موتورز فهرست بلندبالایی از تولیدات و ساخته های خود را در بالای آن قرار داد. در اوایل دهه 1300 ش (دهه 1920 م) کسانی که به قدرت و سبک بیشتر علاقه مند بودند، می توانستند به ترتیب قیمت، خودروهایی مانند اولدزموبیل، بیوک و کادیلاک (Cadillac) را انتخاب کنند. در اواسط دهه، رهبری جنرال موتورز شاهد شکاف هایی در خط تولید خود بود.

اوکلند و پونتیاک یکی می شوند

پونتیاک اولین همراهی بود که جنرال موتورز معرفی شد

برای جذب خریداران جدید، جنرال موتورز برنامه ای تازه را معرفی کرد. این برنامه جدید خودرو لسال (Lasalle) را معرفی کرد که خودرویی میان خودرو بیوک و خودرو کادیلاک محسوب می شد و همچنین خودروهای مارکت (Marquette) و وایکینگ (Viking) نیز خودروهایی میان خودرو بیوک و خودرو اولدزموبیل قرار می گرفتند. با این حال، خودرو پونتیاک (Pontiac) نخستین خودرویی بود که جنرال موتورز معرفی کرد و کاملاً خودرویی مناسب میان خودرو شورولت و خودرو اوکلند محسوب می گشت.

آمار درخشان فروش پونتیاک

پونتیاک شرکت خودروسازی اوکلند را جذب کرد

در سال 1305 ش (1926 م) در نخستین سال تولید، پونتیاک نزدیک به پنجاه هزار دستگاه (دقیقاً 49875 دستگاه) فروخت. تا سال 1308 ش (1929 م) پونتیاک بیش از شانزده هزار دستگاه (دقیقاً 163000 دستگاه) خودرو بیشتر از خودروی مادرش اوکلند فروخت. این ارقام و شروع رکود بزرگ، آخرین میخ بر تابوت سرنوشت اوکلند را زد. در سال 1310 ش (1931 م) پونتیاک شرکت خودروسازی اوکلند را جذب کرد و آن را به نخستین و تنها همراهی تبدیل کرد که دوام بیشتری از والدینش داشت

مترجم : حسین توکلی

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *