قطعات خودرو

تاریخ خودرو : فورد قرارداد جیپ جنگ جهانی دوم را به دست آورد

پیش از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده آمریکا با شرکت های زیادی تماس گرفت تا نخستین نمونه های یک خودروی شناسایی چهار چرخ محرک را درخواست کند. پس از اینکه شرکت بنتام مدل کاری خود را برای آزمایش در روز 30 شهریور ماه سال 1320 خورشیدی برابر با روز 21 سپتامبر سال 1941 میلادی، تحویل داد، ارتش متوجه شد که تقریباً تمام معیارهای آنها را برآورده می کند. بنابراین ارتش مصمم شد تا خودرویی تولید کند که استانداردهای بسیار سخت گیرانه ای را رعایت کند و پس از آن فورد قرارداد جیپ جنگ جهانی دوم را به دست آورد.

آغاز جنگ جهانی دوم

ارتش مصمم شد تا خودرویی تولید کند که استانداردهای بسیار سخت گیرانه ای را رعایت کند

قبل از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم، ارتش ایالات متحده با شرکت های زیادی تماس گرفت تا نخستین نمونه های یک خودروی شناسایی چهار چرخ محرک را درخواست کند. پس از اینکه شرکت خودروسازی بنتام آمریکن (Bantam American) مدل کاری خود را برای آزمایش در روز 30 شهریور ماه سال 1320 خورشیدی / شمسی برابر با روز 21 سپتامبر سال 1941 میلادی، تحویل داد، ارتش متوجه شد که جز چند مورد نادر مربوط به عملکرد ضعیف آن، مانند گشتاور موتور، تقریباً تمام معیارهای آنها را برآورده می کند.  بنابراین ارتش مصمم شد تا خودرویی تولید کند که استانداردهای بسیار سخت گیرانه ای را رعایت کند.

فورد قرارداد جیپ جنگ جهانی دوم را به دست آورد

 مشخص شد که ارتش به خودروها و وسایل نقلیه بیشتری نیاز دارد

نقشه های خودروی بنتام، که ارتش مالکیت آن را بر عهده گرفت، همراه با لیستی از پیشرفت های امیدوارکننده به شرکت های خودروسازی ویلیس (Willys) و فورد (Ford) ارسال شد.  در نهایت، شرکت خودروسازی ویلیس موفق شد و یک قرارداد تولید خودرو را به دست آورد. همزمان با پیوستن ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی دوم، مشخص شد که ارتش نسبت به آنچه که شرکت  خودروسازی ویلیس به تنهایی می تواند بسازد، به خودروها و وسایل نقلیه بیشتری نیاز دارد. شرکت خودروسازی فورد برای افزایش تولید خودرویی که به جیپ معروف شد، قراردادی برای ساخت نسخه‌های کپی طرح شرکت ویلیس در روز 20 دی ماه در سال 1320 خورشیدی برابر با روز 10 ژانویه در سال 1942 میلادی، دریافت کرد.

جیپ ویلیس

ارتش معتقد بود شرکت بنتام، طراح اصلی این خودرو، نمی تواند با سرعت کافی وسایل نقلیه را تولید کند

این قرارداد شرکت خودروسازی فورد را ملزم به ساخت پانزده هزار دستگاه خودرو جی پی دابلیو ( GPW یا General Purpose Willys) با هزینه ای بیشتر از چهارده ملیون دلار (دقیقاً برابر با 14623900 دلار)  می کرد. ارتش معتقد بود شرکت بنتام، طراح اصلی این خودرو، نمی تواند با سرعت کافی وسایل نقلیه را تولید کند. در پایان آنها قراردادهایی برای ساخت اقلام سبک مختلف مانند تریلر دریافت کردند. در نهایت، شرکت فورد به ساخت حدود سیصد هزار دستگاه فورد جیپ ادامه داد.

 تاریخچه جیپ مدرن

جیپ مترادف با ناهمواری و وسایل نقلیه روباز و متناسب با فضای باز شد

با پایان یافتن جنگ، شرکت ویلیس می خواست به تولید خودروی مشابه برای استفاده غیرنظامی ادامه دهد. آنها با استفاده از نام تجاری جیپ، این کار را انجام دادند. با مدل‌های متعددی که برای چندین دهه کار می‌کنند، به مرور زمان جیپ مترادف با ناهمواری و وسایل نقلیه روباز و متناسب با فضای باز شد. امروزه جیپ یکی از زیرمجموعه های شرکت استلانتیس (Stellantis) است که شامل کرایسلر و دوج نیز می شود و دفتر مرکزی آن همچنان در تولدو، اوهایو باقی مانده است، درست همان جایی که از زمان آغاز به کار خود در آنجا بوده است.

ویلیس و فورد، جیپ های جنگ جهانی دوم نمادهای آمریکایی مهمی هستند.

مترجم : حسین توکلی

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *